بتن اکسپوز چیست؟ ناگفته های آن + انواع مزایا معایب کاربردها

آنچه در این مقاله میخوانید

آیا می‌دانید بتن اکسپوز چیست؟ از مزایای بسیار و کاربردی بتن اکسپوز چه می‌دانید؟ با پیشرفت صنعت ساخت و ساز قطعات و پنل‌‌های جدیدی ساخته می‌شوند که مزایای بسیار خوبی را دارا هستند و سرعت اجرای پروژه‌ها را به طور خوبی بالا می‌برند؛ از این رو مهندسان و کارفرمایان زیادی استفاده از این مواد را جایگزین مصالح ساختمانی قبلی کرده‌اند. یکی از این مصالح ساختمانی، بتن اکسپوز است. در این مقاله از استحکام سازان با انواع ، مزایا، معایب و کاربردهای بتن اکسپوز آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

 

بتن اکسپوز چیست ؟

به پنل‌ها و قطعات از پیش ساخته شده بتنی، بتن اکسپوز می‌گویند که بیشتر در سطوح خارجی کاربرد دارند و هیچ مصالحی روی آن‌ها کار نمی‌شود. این نوع بتن‌ها در انواع طرح‌ها و ابعاد تولید می‌شوند که دارای مزایای بسیار زیادی هستند که باعث شده بیشتر از آن‌ها در صنعت ساخت و ساز، معماری مدرن، نماسازی خارجی کوچک و بزرگ، پوشش کف معابر، کفپوش استخر، صندلی‌های شهری، دیوارها، تابلوها، بدنه و اسکلت مبلمان ویلایی، دکوراسیون داخلی، ساخت پله و مواردی از این قبیل استفاده شود. بتن اکسپوز را می‌توان با مصالح دیگری مانند چوب ترکیب کرد و از آن در طراحی‌ها استفاده کرد.

 

بیشتر بخوانید: کفپوش اپوکسی صنعتی

 

انواع بتن اکسپوز کدام است ؟

انواع بتن اکسپوز چیست ؟ در ادامه به انواع بتن اکسپوز اشاره خواهیم کرد تا بیشتر با این بتن محبوب و بادوام آشنا شویم. نوع اول از بتن اکسپوز، بتن پیش ساخته نام دارد که در ابعاد استاندارد و مناسب، در کارخانه‌های بتن‌سازی ساخته شده و برای اجرا به محل پروژه آورده می شود. این نوع از بتن اکسپوز در اجرای پروژه‌های متوسط و یا کوچک کاربرد دارد. در مواردی می‌توان بتن پیش ساخته را سفارش داد تا در ابعاد و خواسته شده ساخته شود. نوع دیگر از بتن اکسپوز، بتن قابل اجرا در محل پروژه است که از آن در پروژه‌ها و سازه‌های بزرگ استفاده می‌شود. این نوع از بتن در محل پروژه آماده و قالب بندی می‌شود.

 

بتن اکسپوز

 

مزایای بتن اکسپوز چیست؟

از مزایای بتن اکسپوز می‌توانیم به زیبایی، دوام، استحکام و کیفیت بالای آن اشاره کنیم که حتی بعد از گذشت از زمان‌های طولانی نیز مانند روز اول تمیزی خود را حفظ کرده و زیبا و جذاب باقی مانده است. این نوع بتن در برابر آب و یخ زدگی، تغییرات دمایی و شیمیایی و عوامل فیزیکی بسیار مقاوم است؛ از این رو در معابر و کف استخرها از آن استفاده می‌کنند. سازگار بودن بتن اکسپوز با شرایط آب و هوایی مختلف از دیگر مزایای این بتن است که برای هر منطقه‌ای کم بارش یا پرباران، با آب و هوای خشک و یا مرطوب مناسب بوده و همچنین امکان پیاده سازی آن در تمام فصول سال ممکن است. همچنین هزینه کم، وزن سبک، انعطاف پذیری، تنوع در طرح و مدل، قابلیت رنگ‌پذیری، مقاومت در برابر فشار و ضربه، سرعت اجرای بالا، عایق حرارتی و صوتی، مقاومت در برابر حریق و ضد سایش بودن از دیگر مزایای بتن اکسپوز به شمار می‌رود.

 

معایب

معابب بتن اکسپوز چیست ؟ مانند هر ماده ساختمانی، بتن اکسپوز نیز در کنار مزایای بسیاری که دارد، دارای یک سری معایبی نیز است. باید به ترکیب رنگ بتنی که در معماری و طراحی داخلی استفاده می‌شود، دقت کرد. به کار بردن مقدار زیادی از بتن اکسپوز با رنگ طبیعی خاکستری که دارد و در طراحی‌ها به کار می‌رود، منجر به خشکی و بی‌روح بودن دکوراسیون خانه و ساختمان خواهد شد. از این از عیب ناچیز بتن اکسپوز در برابر مزایای خوبی که دارد می‌توان چشم پوشی کرد اما کارشناسان و متخصصین مجرب و کاربلد استحکام سازان، راهکارهایی مانند استفاده از بتن اکسپوز رنگی را برای رفع این مشکل و عیب دارند که در صورت نیاز می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید.

 

بیشتر بخوانید: کفپوش اپوکس

 

سخن آخر

همانطور که گفته بتن اکسپوز دارای مزایای بسیاری مانند مقرون به صرفه بودن، وزن سبک، انعطاف پذیری، تنوع در طرح و مدل، قابلیت رنگ‌پذیری، مقاومت در برابر فشار و ضربه، کیفیت بالا، با دوام و سرعت اجرای بالا، عایق حرارتی و صوتی، مقاومت در برابر حریق، ضد سایش بودن، سازگار با شرایط آب و هوایی مختلف، مقاومت در برابر آب و یخ زدگی است که باعث شده مهندسان و کارشناسان بسیاری از این بتن در پروژه‌های خود استفاده کنند. متخصصان مجرب و حرفه‌ای استحکام سازان آماده خدمت رسانی در زمینه اجرای بتن اکسپوز و دیگر خدمات بتن مانند آب بندی و درزبندی بتن نیز هستند. برای کسب اطلاعات و راهنمایی‌های بیشتر می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی موجود با ما تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

۱. بتن اکسپوز چیست؟

به پنل‌ها و قطعات از پیش ساخته شده‌ای که در سطوح خارجی به کار می‌روند، بتن اکسپوز گفته می‌شود.

۲. استفاده از بتن اکسپوز چه معایبی دارد؟

خاکستری بودن بتن اکسپوز باعث می‌شود سازه رنگ بی‌روح و سردی به خود بگیرد که این از معایب این بتن است.

۳. بتن اکسپوز چه مزایایی دارد؟

مقرون به صرفه بودن، وزن سبک، انعطاف پذیری، تنوع در طرح و مدل،عایق حرارتی و صوتی، مقاومت در برابر حریق، ضد سایش بودن، سازگار با شرایط آب و هوایی مختلف، مقاومت در برابر آب و یخ زدگی، قابلیت رنگ‌پذیری، مقاومت در برابر فشار و ضربه، کیفیت بالا، با دوام و سرعت اجرای بالا از مزایای بتن اکسپوز است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند