بتن آب بندی یا بتن نم بندی؟ کدام بهتر است؟

آنچه در این مقاله میخوانید

روش های آب بندی بتن

با پیشرفت علم و تکنولوژی و گسترش آن، تولید انواع و اقسام مواد و متریال های ساخت و ساز و انواع بتن با راه ها و روش های زیادی مانند حرارتی، اتوکلاو، تخلیه هوا، تحت فشار هیدرولیکی و… در حال تولید شدن هستند. برای تولید این بتن ها مواد متنوعی مانند: سولفور ها، برخی از پلیمرها، گوگرد و… طبق کاربرد بتن و مواد اولیه ساخت به آنها اضافه می شود. انواع این بتن ها با روش و مواد مختلفی تولید می شود که برای مقاومت آنها لازم است. ولی هنوز هم با تمام این موارد مقاومت بتن از چالش و دغدغه های مهم در ساخت و ساز و سازه های بتنی در دنیا است. به همین دلیل روش های مختلف بتن آب بندی هم برای مقاومت بیشتر بتن ها انجام می گیرد.

 

آب‌بندی بتن یعنی چه؟

برای جلوگیری از حرکت و انتقال آب به داخل بتن و جلوگیری از نفوذ رطوبت  از روش های خاصی به نام بتن آب بندی استفاده می شود. این آب بندی کردن هم از دو روش انجام می  گیرد. نم بند و آب بند برای انجام روش های آب بندی بتن روش‌های خاص و اصولی دارد. در زمان آب بندی و زمانی که بتن تحت فشار شدید آب قرار دارد، می توان از انواع مواد افزودنی بتن آب بند هم استفاده کرد. مواد نم بند را فقط می‌توان در کنار آب و بدون فشار آب استفاده کرد.

بتن مانند دیواری که در معرض بارش است و نباید آب در آن به صورت مویینه نفوذ کند. امروزه این روش برای استفاده در بیشتر سازه هایی که در مجاورت آب هستند، بسیار اهمیت دارد. زیرا جسمی متخلخل است و نفوذ پذیری زیادی دارد. اغلب مشکلات بتن از طریق آب و جریان انواع مایعات ایجاد می شود و کم کردن فضاهای خالی در بتن موجب عدم نفوذ آب در بتن می‌شود.

 

همچنین ببینید : کفپوش اپوکسی صنعتی

 

آب بندی اصولی به چه صورت است؟

از مراحل مهم و موثر در ساخت و ساز سازه ها، آب بندی کردن این سازه ها است. هر چقدر با اصول و قانون همراه باشد، از استحکام و ماندگاری بیشتری برخوردار خواهد بود و در نتیجه دوباره کاری و زحمت مالکان سازه را هم کمتر می کند. آب بندی یا بتن آب بندی را می توان در زمان اجرای سازه و یا بعد از اجرای سازه هم انجام داد. از موارد مهمی که در زمان و پس از زمان ساخت بتن مورد استفاده قرار می گیرد، بهره بردن از متریال ها و مواد با کیفیت و مرغوب است.

برای بهره‌مندی بیشتر می توان از واتر استاپ ها در زمان کار هم استفاده کرد. زیرا مانند یکی از پوشش های ضد آب یا آب بند عمل کرده و کارایی بتن را هم بیشتر می کند. قاعده و قانون بتن سازی و آب بندی کردن بتن یا همان عایق کاری کردن آن روشی است که باید در آن متریالی یا مواد مورد نظر را به صورت دقیق با اندازه های مشخص به کار گرفت. به طور مثال اندازه سیمان و آب باید به نسبت هم مشخص شوند و از آب زیاد در ساختار بتن استفاده نشود. استفاده کردن از سیمان به اندازه مناسب هم در ساختار و استحکام بتن بسیار تاثیرگذار است.

 

کاربرد بتن آب بندی و بتن نم بندی در چه مکان هایی است؟

هر کدام از این روش های آب بندی مزایا و کاربردهای خاصی دارد و در مناطق مخصوص مورد استفاده قرار می گیرد. از کاربردهای بتن آب بندی و نم بندی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در هر مکانی که فشار هیدرواستاتیکی آب وجود دارد، باید از بتن آب بندی استفاده شود. به طور نمونه در سازه هایی مانند سد سازی، مخازن بتنی آب، پل سازی، استخر و… باید از آن استفاده شود و بتن نم بند هم در این موارد استفاده دارد.
  • در پروژه و عملیات هایی که فشار هیدرواستاتیکی وجود ندارد و فقط نم دار شدن و یا تر شدن و رطوبت  بتن دارای اهمیت باشد، باید از بتن نم بند استفاده شود. مثلا برای جلوگیری از شوره زدگی نما از بتن نم بند و حتی از مواد افزودنی نم بند کننده بتن بهره می برند.

 

بیشتر بخوانید : آب بندی استخر

بتن آب بندی

افزودنی های بتن آب بند یا نم بند بتن

این افزودنی ها موادی هستند که معمولا از نفوذ آب و رطوبت به داخل بتن جلوگیری می کنند و یا حتی انتقال آب را کمتر می کنند. نام آب بند یا نم بند به دلیل نحوه عملکرد این دو افزودنی در بتن نام‌گذاری شده است. این مواد ، موادی هستند که نفوذپذیری بتن را کم کرده و حرکت آب را در داخل بتن کمتر می‌کند و زمانی این مواد کاربرد دارد که بتن تحت فشار آب قرار گرفته باشد.

مواد نم بند مواد دفع کننده آب است که تر شدن بتن که به دلیل نفوذ منبع مویینه آب ایجاد می شود را کمتر می کند. زمانی که آب با فشار کم به سطح بتن وارد می شود، خیس شدن ستون توسط بارش باران را کمتر میکند. این دو مواد افزودنی را در گروه هایی طبق ویژگی شیمیایی و فیزیکی که دارند، طبقه بندی می کنند. این دسته بندی ها شامل موارد زیر می شوند:

  • مواد دفع کننده یا همان نم بند شامل اسیدهای چرب و صابون است که به هیدرات سیمان واکنش نشان می دهد.
  • مواد بسیار ریزی که به صورت خنثی است و به عنوان موادی برای پر کننده تخلخل بتن مورد استفاده قرار می گیرد. این مواد در عملکرد هیدراتاسیون سیمان شرکت ندارد. مواد افزودنی دسته اول چند ویژگی نم بند دارد و در حالی که مواد دسته دوم وسوم بیشتر برای کم کردن نفوذپذیری بتن استفاده

می شوند.

 

هم چنین بخوانید : کفپوش اپوکسی

 

تفاوت بتن آب بندی و بتن نم بند چیست؟

برای داشتن تفاوت بین نم بند و آب بند باید افزودنی‌های این دو روش را به صورت درست و اصولی مرور کرد. تفاوت عمده ای که این دو  باهم دارند در میزان نفوذ آب و مایعات در بتن در شرایط فشار صفر یا حتی هیدرو استاتیک منفی و مثبت است. اندازه نفوذ آب در بتن را نمی توان به صورت دقیق معین کرد. تنظیم استاندارد برای بررسی این موارد کمی سخت است. از روش های رایج این است که نمونه بتنی را غوطه ور در آب می کنند و اندازه گیری وزن آن ها قبل و بعد از حالت است.

بررسی دقیق تر  این است که در مقابل فشار آب قرار گیرد و هر زمانی که از سطح دیگر بتن رطوبت مشاهده شود، با استفاده از روش های دیگر آیتم زمان و فشار بتن را مشخص می‌کنند و دیگر روش بررسی جریان آب با فشار ثابت است. متخصصین امور بتن معمولا نم بند را برای جلوگیری از مرطوب شدن سطح  می دانند و از مواد چرب کننده سطح بتن را آب‌گریز می‌کنند و از نفوذ مویینه آب جلوگیری می کنند. ولی آب بندی بتن برای کم کردن نفوذ آب انجام می‌گیرد.

 

 

کلام پایانی

امروزه ساخت بتن آب بندی با توجه به اصول درست انجام می شود. در زمان شروع کار و ساخت بتن محصولی را عرضه می‌کنند که اندازه نفوذ پذیری آن در مقابل عوامل بیرونی و تخریب کننده شیمیایی کم باشد. روش آب بندی و نم بندی روش های جلوگیری از نفوذ آب در بتن هستند. امید است این مطلب از استحکام سازان ، حرفه‌ای در اپوکسی کف ، برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند