معرفی بهترین کفپوش بیمارستانی + انواع کفپوش بیمارستان

آنچه در این مقاله میخوانید

یکی از محیط هایی که به دلیل نوع فعالیت از حساسیت های بسیار زیادی برخوردار است، بیمارستان است. برای ساخت آن از معماری های خاص و تجهیزات ساختمانی مخصوص استفاده می‌شود که در آن باید استانداردها و قواعد خاصی را در نظر گرفت. مهم‌ترین نکته‌ای که در این مکان درمانی و بهداشتی دارای اهمیت است، کفپوش‌ بیمارستان می باشد. انواع کفپوش بیمارستان دارای متریال و طرح های مختلفی است که در محیط‌های خاصی استفاده می شوند.

 

کفپوش بیمارستانی آنتی باکتریال چیست؟

منظور از کفپوش بیمارستانی همان کفپوش‌های اپوکسی هستند که در بهداشت و تمیزی محیط بسیار موثر بوده و موجب زیبایی فضاهای مورد استفاده می شوند. به دلیل ترکیبات شیمیایی که دارند، مقاومت بسیار زیادی را در مقابل اسیدها، قلیایی ها، روغن ها، خوردگی، مواد شیمیایی و … دارا هستند. به دلیل این که این محصول از نقره پر شده، رسانای الکتریکی بالایی دارد و به عنوان یک عایق الکتریکی استفاده می شود.

از انواع کفپوش بیمارستان در بیشتر کشورهای پیشرفته در بیمارستان‌ها، اتاق عمل، کلینیک ها و… برای پوشش کف این محیط ها مورد استفاده قرار می گیرد. این کفپوش‌ها قابلیت شستشو و ضدعفونی سریعی را دارند؛ زیرا باکتری، قارچ، مخمر و سایر میکروارگانیسم ها در محیط های رطوبت دار و کفپوش‌ها رشد و تکثیر می کنند و موجب آلودگی محیط و فضای مورد نظر هستند. این کفپوش‌ها به دلیل مقاومت بالایی که دارند، از رشد و تکثیر هر قارچ و کپک و میکروبی جلوگیری می‌کنند و کاملا بهداشتی و یکدست هستند. حتی از ایجاد گرد و غبار هم جلوگیری می کنند.

 

بیشتر بخوانید: آب بندی استخر

 

انواع کفپوش بیمارستان

خوشبختانه امروزه به دلیل پیشرفت در صنعت ساختمانی کفپوش‌هایی با جنس ها، بافت های مختلف و ویژگی های منحصر به فرد تولید شده و مورد استفاده قرار می گیرند. به دلیل حساسیتی که محیط های بیمارستانی دارند، از کفپوش‌های متنوع و مناسبی باید برای این مکان ها استفاده کرد. از انواع کفپوش بیمارستان می توان نمونه های زیر را نام برد:

 

کفپوش پلی اورتان بیمارستانی

این محصول مخصوص بیمارستان بوده و از رزین پلی اورتان تولید می‌شود. از مزایای این کفپوش این است که بدون درز بوده و هیچ شکافی برای جمع شدن آلودگی ندارد. به دلیل ساختاری که دارد، اجرا کردن آن در محیط های بزرگ مانند بیمارستان بسیار ساده و آسان است. از انواع کفپوش بیمارستان با مقاومت بسیار بالا به شمار می آیند.

این کفپوش در مقابل تردد زیاد و ضربات اشیا دچار آسیب و صدمه نمی شوند و دارای انعطاف خوبی هستند. در اثر فشار جسم سنگین به حالت اول خود برمی گردند و حتی در مقابل مواد شیمیایی اسیدی و مواد ضدعفونی کننده بسیار مقاوم هستند. به همین دلیل به عنوان کفپوش آزمایشگاه هی هم مورد استفاده قرار می گیرند.

 

کفپوش وینیل بیمارستانی

این کفپوش هم از انواع کفپوش بیمارستان به شمار می‌آید و دارای طرح و رنگ متنوعی است. مقاومت خوبی در برابر انواع شوینده ها دارد و به راحتی هم تمیز می‌شود. این کفپوش محصولی ضد آب بوده و در مقابل رطوبت تغییر شکل نمی‌دهد. در برابر تردد زیاد و تحمل جسم های سنگین ازجمله مصالح ساختمانی با کیفیتی به شمار می آید. این محصول انعطاف خوبی دارد، دچار تغییر شکل نمی شود و سطح را به صورت یکنواخت و صاف پوشش می دهد.

برای قسمت هایی که ویلچر و برانکارد و تحرک بسیار در آن انجام می شود، مناسب است. در زمان اجرای این کفپوش هیچ‌گونه درزی نمی‌ماند و هیچ راهی برای ورود و رشد باکتری و عفونت وجود ندارد. وینیل ماندگاری بالایی دارد و استفاده آن در محیط هایی که دارای ریسک بالای باکتری و میکروب مناسب است. اتاق جراحی و و موارد مشابه می تواند انتخاب مناسبی باشد. خاصیت آنتی باکتریال دارد و کفپوش آزمایشگاهی هم نامیده می‌شود.

 

کفپوش اپوکسی بیمارستانی

بهترین گزینه برای سطح داخلی بیمارستان های تازه ساخت کفپوش اپوکسی است که کیفیت و مقاومت بسیار زیادی دارد و از رزین تهیه می شود که در مقابل مواد شیمیایی و اسیدی مقاوم است. در اپوکسی کف برای تمیز کردن این کفپوش می‌توان از مواد شوینده، پاک کننده ها و ضد عفونی کننده ها استفاده کرد. از لحاظ اقتصادی نیز بسیار مورد توجه قرار دارد و قیمت مقرون‌به‌صرفه ای نسبت به کیفیت و کارایی خود دارد.

 

اپوکسی بیمارستانی

 

بیشتر بخوانید: کفپوش اپوکسی صنعتی

 

کفپوش وینیل هموژن

این مدل کفپوش هم از انواع کفپوش بیمارستان محسوب می‌شود که برای قسمت هایی از این مکان مناسب است که تردد بالایی در شبانه روز دارد. این کفپوش هموژن ضد لغزش بوده و زمان راه رفتن و دویدن نگرانی ایجاد نمی‌کند. از ویژگی‌های این محصول آنتی استاتیک بودن آن است که به دلیل لایه های فشرده ای که دارد، دارای مقاومت بالایی بوده و برای کفپوش بیمارستانی مناسب است. در مکان هایی که تردد تجهیزات سنگین انجام می‌شود؛ مانند اورژانس، ورودی بیمارستان و … انتخاب مناسبی می‌تواند، باشد. بعد از اجرای این کفپوش هیچ درزی باقی نمی ماند و فضایی برای رشد عفونت و باکتری نخواهد داشت.

 

کفپوش pvc بیمارستانی

این نوع کفپوش در مدل‌های آنتی باکتریال و معمولی تولید می شود و برای اجرا در فضاهایی مانند اورژانس، اتاق جراحی، مراقبت های ویژه و… بسیار مناسب است. در برابر رطوبت مقاوم بوده و دچار تغییر حالت و تورم نمی شود. کفپوش پی‌وی‌سی از انواع کفپوش بیمارستان محسوب می شود که دارای طرح و ضخامت بالایی است و در مقابل تردد زیاد و جابه‌جا کردن تجهیزات سنگین هم مقاومت دارد. برای استفاده در درمانگاه ها و آزمایشگاه می تواند انتخاب مناسبی باشد.

 

بهترین کفپوش برای بیمارستان کدام است؟

با توضیحاتی که در مورد انواع کفپوش بیمارستان داده شد؛ می‌توان گفت که کفپوش پلی یورتان و اپوکسی گزینه های مناسب و خوبی برای بیمارستان ها هستند. زیرا آنتی باکتریال بوده و به دلیل موادی که در تولید آنها به کار می رود آلودگی ها و میکروب ها را به خود جذب نمی کنند و به راحتی هم قابل تمیز کردن هستند. می توانند کفپوش‌های مناسبی برای محیط هایی که آلودگی بالایی دارند مانند: بیمارستان، مطب، درمانگاه و… به شمار بروند.

 

دلیل انتخاب بهترین کف پوش بیمارستانی

این دو نوع کفپوش کاملا یکدست و بدون درز اجرا می شوند تا مانع تجمع آلودگی و آشغال بین درز ها شوند. زیرا در فضاهایی که انواع آلودگی ها در کف می ریزد و باکتری و ویروس های مختلف در آن وجود دارد، بدون درز بودن اهمیت زیادی دارد. کفپوش آپوکسی بسیار مقاوم است، در مقابل سایش ها استحکام دارد و خش برنمی‌دارد. با وجود این که در بیمارستان انواع شوینده ها و مواد شیمیایی استفاده می شود، این دو نوع کفپوش ضد لغزش هم محسوب شده و امکان لیز خوردن ندارند.

با وجود ریخته شدن مایعات هم این کفپوش‌ها قابل لیز خوردن نیستند و این مورد برای بیمارستان هایی که انواع معلولیت ها در آن تردد می‌کنند، مناسب است. این کفپوش‌ها صدایی از خود تولید نمی کنند و برای آرامش این محیط ها بسیار اهمیت دارد. در آخر می توان گفت این کفپوش‌ها قیمت‌های مقرون به صرفه و منطقی دارند و از لحاظ اقتصادی از انواع کفپوش بیمارستان دیگر مهم‌تر هستند و از بهترین نوع کفپوش‌ها محسوب می‌شوند.

 

بیشتر بخوانید: کفپوش اپوکس

 

کلام آخر

به دلیل تردد زیاد و نوع خدماتی که در محیط های بیمارستانی و درمانی ارائه می شود، باید با انواع کفپوش بیمارستان آشنا شد. سپس با توجه به نیاز محیط بهترین آن را انتخاب کرده و در این مکان‌ها مورد استفاده قرار داد. امید است این مقاله از استحکام سازان شما عزیزان را در زمینه کفپوش های بیمارستانی راهنمایی کرده باشد و اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار داده باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند