هر آنچه که درباره ی چسب های ساختمان باید بدانید + معرفی انواع آن

آنچه در این مقاله میخوانید

پیشرفت های روز افزونی که در انواع صنعت ها مانند علم شیمی رخ می دهد، موجب دست پیدا کردن کارشناسان به فرمول های جدید و به وجود آمدن انواع جدید و مختلفی از چسب های مورد استفاده در ساختمان سازی شده است. با تولید و کشف انواع چسب های ساختمان موجب بیشتر شدن دوام و استحکام سازه ها شده و کیفیت فرآیند و کارهای ساختمانی هم افزایش پیدا کرده است. با قدرت چسبندگی که امروزه در چسب های مختلف به وجود آمده مقاومت آنها را در مقابل گرما، سرما و رطوبت و حتی واکنش‌های شیمیایی بیشتر شده است.

 

بیشتر بخوانید : کفپوش اپوکسی

کاربرد انواع چسب های ساختمان چیست؟

چسب یک ماده چسبناک قوی است که در موارد مختلفی از آن استفاده می شود. با توجه به اینکه انواع چسب های ساختمان زیاد هستند، استفاده از آنها هم بسیار گسترده است. برای نصب ام دی اف، پارکت و… از انواع مختلف چسب ها استفاده می شود و از نوع دیگر چسب های مایع برای نشتی لوله ها یا اتصال های دیگر استفاده می‌شود. نوعی چسب اپوکسی یا چسب بتونه هم وجود دارد که برای چسباندن سرامیک، چوب، فلز و… مورد استفاده قرار می گیرد. می توان گفت برای هر نوع مواد نوع خاصی از چسب ها وجود دارد. می توان کاربرد چسب ها را اینگونه شمرد:

  • صنعت چوب، برای متصل کردن و چسباندن انواع مختلف ام دی اف و چوب ها.
  • تاسیسات، برای متصل کردن لوله ها
  • صنعت کاشی و سرامیک، متصل کردن کاشی ها و سرامیک ها
  • صنعت ساختمانی، برای متصل کردن انواع سنگ ها

 

انواع چسب های ساختمان

چسب های ساختمان هم مانند ابزار و مصالح ساختمانی دارای مزایا و کاربردهای زیادی در ساختمان سازی هستند. به دلیل چسبندگی و قدرتی که دارند، می توانند انواع مصالح مانند بتن، فوم، پلاستیک و… را چسبانده و قدرت چسبندگی آنها را بالا ببرند. از چسب های ساختمانی در ساخت و سازها استفاده می شود و هر نوع چسبی مناسب این صنعت نیست. زیرا این چسب ها یکی از کاربردی‌ترین مواد در ساخت و ساز محسوب می شوند که در آب بندی، نصب دیوار، تزیینات مواد ساختمانی با سیمان، گچ و چسب های طبیعی برای سرامیک و کاشی استفاده می شود. انواع چسب های ساختمان عبارت‌اند از:

 

چسب های اکریلیک

این چسب ها قسمت عظیمی از صنعت مدرن را تشکیل می‌دهند و موجب اتصال با استحکام بالا می شوند. چسب های اکریلیک برای انواع مختلف سطح کاربرد دارند. این چسب ها یا ترموپلاستیک ها را می توان در یک دمای مشخصی قالب گیری کرد یا از پلیمرهای ترموست هستند که به یک ماده سخت تبدیل شده و نمی توان دوباره آن را قالب گیری کرد. چسب اکریلیک یک چسب با کیفیت در بین انواع چسب های ساختمان محسوب می شود که تقاضای بسیار زیادی دارد. دارای ظاهر خوبی است که می تواند به چندین نوع ماده بچسبد و انعطاف پذیری زیادی هم دارد.

 

چسب های رزین

این چسب هم دارای توانایی چسبندگی فوق‌العاده‌ای دارد که به صورت چسب های اسپری، امولسیون، پودری و مایع قابل تولید است. از این چسب ها برای ماندگاری بیشتر کامپوزیت ها و کامپومرها استفاده می شود و از ریز نشت باکتری هم جلوگیری می کند. این چسب از انواع چسب های ساختمان است که در مقابل آب مقاوم نیست و در برابر رطوبت در گذشت زمان خراب شده و این در دوام آن تاثیر دارد.

 

چسب های ساختمان پلیمری

این چسب یک ماده مصنوعی است که از پلیمر ساخته شده است. نسبت به دیگر چسب ها دارای انعطاف، قدرت چسبندگی و مقاومت ضربه ای بیشتری است. این چسب ها طبق ساختاری که دارند به ترموپلاستیک یا ترموست ها دسته بندی می شوند. بیشتر چسب های پلیمری در آب پراکنده می شوند و کاربرد آنها در چسباندن سرامیک، کاشی به کف و دیوار، کفپوش های چوبی و حتی در اجراهای سقف های کاذب است.

 

چسب های اپوکسی

از انواع چسب ها، چسب اپوکسی است که به مواد مختلفی می چسبد و مقاومت و استحکام زیادی به مواد در مقابل مواد شیمیایی و محیطی می بخشد. از نوع کاربردی‌ترین چسب ها است که به صورت یک جزئی و دو جزئی ارائه می شود. از کاربردهای مهم چسب اپوکسی در متصل کردن بتن، اتصال ورقه های فولادی به بتن، سرامیک، سنگ و کاشی است و می‌توان شیار ها و هر سطح و حفره‌ها را در مصالح ساختمانی را پر کرد.

 

مطلب مرتبط : کفپوش اپوکسی صنعتی

 

چسب های رزین فنولیک

این هم از انواع چسب های ساختمان محسوب می‌شود که به صورت ترکیب مایع بوده و قیمت ارزان تری دارد. چسب رزین فنولیک به راحتی به بیشتر تقویت کننده های آلی و معدنی و پرکننده ها می تواند نفوذ کند و به راحتی  بچسبد. زمانی که تمام پر کننده ها و تقویت کننده ها به روش متقاطع وصل می‌شوند، خواص شیمیایی، حرارتی و مکانیکی خوبی را ارائه می کنند.

 

چسب های غیر هوازی

این چسب یک قسمتی بوده، از مونومرهای دی متاکریلات تشکیل می شود و در موقعیت های بدون هوا کارایی دارد. این چسب ها نسبت به دیگر چسب های اکریلیک دارای سم کمتری هستند و بوی ملایم و نامطلوبی دارد که برای فلز خورنده نیست. یکی از انواع چسب های ساختمان است که برای متصل کردن انواع ساختار هایی مانند شیشه، فلزات و تا حدودی پلاستیک و چوب هم استفاده می‌شود. این چسب یک فعال کننده را روی یک یا دو سطح اعمال می کند و چسب روی سطح اجرا می شود تا عمل آوری شروع شود. اتصالاتی که توسط این چسب غیرهوازی تولید می شود، در مقابل هوازدگی، حلال های آلی و آب و دمای حدود ۲۰۰ درجه سانتیگراد بسیار مقاوم است.

 

چسب های ساختمان پلاستیزول

این چسب تک جزئی بوده و به صورت خمیر روی سطح مورد نظر اجرا می شود. چسب خمیری از پلی‌وینیل کلرید (‌pvc) تشکیل شده که برای استفاده از این چسب برای اتصال دادن باید گرم شود تا pvc ترموپلاستیک متورم شود و نرم کننده ها را جذب کند. چسب پلاستیزول هم از انواع چسب های ساختمان است که دارای انعطاف بالا و مقاومتی خوب در پوسته شدن دارد. این چسب به بیشتر انواع فلزات و پلاستیک ها چسبندگی خوبی می‌دهد. کار با چسب ساختمانی راحت بوده و نیاز به مخلوط‌کننده‌ای ندارد و سریع اجرا می شود.

 

چسب كاشي

 

مزایای استفاده از انواع چسب های ساختمان

با توجه به انواع مختلف و متنوعی که از چسب های ساختمانی وجود دارد، دارای کاربردهای خاصی هستند و مزایای استفاده از این چسب ها بسیار زیاد است. از جمله مزایای استفاده از چسب ساختمانی عبارت‌اند از:

 

مقاومت در مقابل خوردگی

بیشتر قطعات مانند میخ ها و پیچ ها با گذشت زمان دچار خوردگی می شوند. چسب ها به دلیل خاصیت شیمیایی در مقابل عوامل محیطی مقاوم هستند و عمر مفید این قطعه ها را با اتصال با این چسب ها بیشتر می‌کنند.

 

کاهش تنش موضعی

بیشتر روش های اتصال موجب توزیع ناهموار نیرو و تنش می شود. اگر از انواع چسب های ساختمان روی سطح های مورد نیاز به اتصال استفاده شود، نیرو یکنواخت توزیع می شود و تنش ها کمتر می شود. از نظر مقاومت عملکرد خوبی هم دارند.

 

راحتی جداسازی قطعه ها

انواع قطعه هایی که توسط چسب به هم متصل می شوند به راحتی از هم جدا می‌شوند. جدا کردن پیچ ها و میخ ها می تواند یکپارچگی ساختار ساختمان را به خطر بیندازد. قطعات به فشار اضافی حساس هستند و می‌توان گفت اتصالات با چسب را به راحتی با روش‌های خاص می‌توان جدا کرد.

 

ماندگاری و طول عمر بالا

چسب ها دوام و مقاومت بالایی دارند. انتخاب انواع چسب های ساختمان مناسب برای محصولات خاص ساده است. همچنین از انواع چسب های مختلف برای محصولات متفاوت استفاده می کنند.

 

چسباندن مواد غیر هم جنس

بعضی از روش ها اتصال محکمی ایجاد می‌کنند؛ اما در متصل کردن مصالح غیر همجنس عملکرد خوبی ندارند. اما چسب های ساختمانی در چسباندن مصالح غیرهمجنس مثل اتصال فلز به بتن و… کارایی و عملکرد خوبی داشته و حتی به سادگی فلز را به پلاستیک، شیشه و… هم می چسبانند.

 

 

کلام پایانی

در سال های گذشته برای آب بندی مصالح ساختمانی از روش‌های سنتی با سیمان، گچ و موارد دیگر استفاده می شد. اما امروزه چسب ها نقش مهمی را ایفا می کنند. انواع چسب های ساختمان نسبت به نیاز، کاربرد و نوع استفاده در ترکیبات شیمیایی که دارند، متفاوت عمل می کنند. شرکت های تولید کننده با در نظر گرفتن این نکات به تولید انواع مختلف چسب های ساختمانی می پردازند. امیدواریم این مزلب از استحکام سازان ، مجری خدماتی چون اپوکسی کف ، آب بندی و درزبندی بتن و … ، برای شما همراهان همیشگی و عزیز ما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند