چگونگی انتخاب مواد آب بندی مخازن بتنی

آنچه در این مقاله میخوانید

مواد و متریال‌های مناسب آب‌ بندی

با پیشرفت و گسترش شهرسازی در بیشتر کشورها و دیگر صنایعی که در کشورهای درحال‌رشد هستند و لازمه این رشد و پیشرفت ایجاد زیرساخت‌ها است که اهمیت زیادی دارد. یکی از این زیرساخت‌ها که در بیشتر کشورها دارای اهمیت است، مخزن‌های آب شرب، مخزن پسماندهای صنعتی، مخزن‌های مواد شیمیایی، مخزن‌های فاضلاب و… است. انتخاب مواد آب بندی مخازن بتنی از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که اهمیت و مشخصه‌های که بیشتر سازه‌های مهم دارند این است که از بتن ساخته می‌شوند. اگر بتن‌های مورداستفاده در این سازه‌ها در برابر عوامل آسیب‌زا مخصوصا مواد شیمیایی مقاوم نباشد، زود از بین رفته و عمر کوتاهی دارند. موجب ایجاد هزینه‌های زیاد تعمیر و نگهداری می‌شوند و بهره‌برداری را هم دچار مشکل می‌کنند.

 

انتخاب مواد آب بندی مخازن بتنی

بتن‌های موجود در ساخت‌وسازها طبق کاربردهایی که برای موارد مختلف دارند از روش‌ها و مواد متنوعی برای آب بندی کردن آنها استفاده می‌شود. برای آب بندی کردن بام‌ها و بالکن یا تراس موادی به نام WHITCOATESP وCHIMEX125  استفاده می‌شود. این مواد پوشش‌دهنده‌های انعطاف‌پذیر و سرد هستند که در زیر و روی موزاییک‌کاری‌ها می‌توان آنها را اجرا کرد. برای نقاطی مانند باغچه‌ها و روف‌گاردن‌ها هم از مواد دیگری به نام BROOT120 استفاده می‌شود که نمونه مناسب‌ترین انتخاب مواد آب بندی مخازن بتنی و احداث سازه‌های بتنی است. در برابر فشاری که توسط ریشه گیاهان وارد می‌شود، بسیار مقاوم است. برای نماهای ساختمان هم معمولا از ماده دیگری به نام SILOX که یک ماده آب بندی بدون رنگ و آب‌گریز است، استفاده می‌شود. این ماده بر پایه سیلوکسان است و دارای دوام بسیار بالایی در برابر UV است. برای آب بندی کردن بتن‌ها از ملات‌هایی که برای کاشی‌کاری و سنگ‌کاری استفاده می‌شود که یک محصول تک‌جزئی بوده و از پلیمرهای خاص تشکیل شده است.

 

بهترین مواد برای آب بندی مخازن بتنی

برای آب بندی کردن انواع سازه‌های بتنی و حتی سطح‌های بتنی از مواد و پوشش‌های مختلفی استفاده می‌شود که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند و در مکان‌های مختلف استفاده می‌شوند. موادی مانند اپوکسی، پلی‌اورتان‌ها، دوغاب‌های سیمانی و اکریلیک‌ها از مواد مناسب برای آب بندی مخازن بتنی هستند که در انتخاب مواد آب بندی مخازن بتنی از گزینه‌های مهم محسوب می‌شوند. مواد پلی‌یورتان و اپوکسی‌ها مقاوم‌ترین پوشش و مرسوم‌ترین مواد برای آب بندی مخزن بتنی هستند. مواد پلی‌یورتان از سازه‌های فلزی حفاظت بهتر و بیشتری می‌تواند، انجام دهد. به همین دلیل است که مخازن فلزی را از پوشش پلی‌اورتان که مستقیم روی فلز است، رنگ می‌کنند که این کار مقاومت آن را در مقابل اشعه ماورای‌بنفش بیشتر می‌کند. این مواد مقرون‌به‌صرفه و بادوام هستند و عمر طولانی‌تری  هم دارند.

 

آب بندی مخازن بتنی توسط مواد اپوکسی

علاوه بر کاربرد اپوکسی کف ، پوشش و انتخاب مواد آب بندی مخازن بتنی از مواد اپوکسی بسیار رایج است که در مکان‌های داخلی مخازن بتنی مورداستفاده قرار می‌گیرند. زیرا در برابر مواد شیمیایی بسیار مقاوم هستند. البته برای استفاده از اپوکسی برای آب بندی باید سطح را آماده‌سازی کرده و از خشک‌بودن سطوح اطمینان داشت و بعد از مواد اپوکسی در زیرسازی آن استفاده کرد. برای اینکه از دیوارهای بتنی داخل مخزن هم حفاظت درستی صورت بگیرد از توری‌های فایبرگلاس استفاده می‌کنند. در آخر از مواد و پوشش‌های اپوکسی در لایه نهایی بهره می‌برند. مواد اپوکسی بر پایه آب است که مخزن‌های بتنی را در مقابل خوردگی محافظت می‌کند و حتی در مقابل مکان‌های اسیدی، قلیایی و نم و رطوبت هم دوام بسیار بالایی دارد. این مواد از سایش شدید هم حفاظت می‌کند؛ پس انتخاب مواد آب بندی مخازن بتنی از جنس اپوکسی یکی از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شود.

 

آب بندی مخازن بتنی توسط مواد پلی‌یورتان‌ها

آستر و پوشش‌های پیشرفته پلی اوره معمولا یک عایق نم و رطوبت بسیار قوی و انعطاف‌پذیر ایجاد می‌کنند که موجب ازبین‌بردن ترک‌های بزرگ می‌شود. این مواد یک پوشش ضدآب است که لایه‌ای محافظ بدون درز بسیار مقاوم و ضد آب به وجود می‌آورد که از نشتی جلوگیری کرده و شکل ساختار ذخیره‌ساز را یکپارچه و تقویت می‌کند. پلی‌اورتان بسیار متنوع است و نسبت به فرمول‌هایی که دارد، توانایی سفت‌وسخت، نرم، انعطاف‌پذیری دارد. این مواد در مقابل ضربه و سایش نیز بسیار مقاوم هستند. تطبیق‌پذیری در زمان خشک‌شدن این ماده بسیار سریع بوده و امروزه جایگاه ویژه‌ای داشته و یکی از مناسب‌ترین انتخاب مواد آب بندی مخازن بتنی محسوب می‌شود. این مواد قیمت بالایی دارد؛ به همین دلیل در مکان و مناطق حساس و در موارد خاص از آن بهره‌برداری می‌شود.

 

بیشتر بخوانید : آب بندی استخر

انتخاب مواد آب‌بندی مخازن بتنی

 

انواع مواد مناسب آب بندی بتن

مواد آب بندی از مواد و مصالح ساختمانی محسوب می‌شود که در بتن بسیار کاربرد دارند. انعطاف‌پذیری و قیمت مناسب و اقتصادی‌بودن آن نسبت به دیگر مصالح باعث می‌شود که به‌راحتی در دسترس وجود داشته باشد. موادی است که با محیط سازگاری مناسبی داشته و به همین دلیل مورد استقبال زیادی قرار گرفته است. انتخاب مواد آب‌ بندی مخازن بتنی شامل موارد زیر است:

  • آب بندی بتن با تزریق رزین‌های پلی‌اورتان
  • آب بندی بتن با پودرهای پلیمری
  • افزودنی‌های نانوتکنولوژی
  • آب بندی بانفوذ گری‌های کریستال‌شونده
  • واتر استاپ‌های منبسط‌شونده
  • نفوذگری کریستال‌شونده
  • پلیمرهای دوجزئی
  • آب بندی توسط دیمپل شیت‌ها
  • ملات آنی گیر آب‌ بند کن
  • آب بندی بتن با درزبندی‌های قیر و پلی‌یورتان
  • چسب بتن یا چسب آب بندی بتن
  • آب بندی بتن با عایق‌های الاستومری تک‌جزئی

 

بیشتر بخوانید : کفپوش اپوکسی

 

عواملی که در انتخاب مواد مناسب آب بندی مخازن بتنی موثر است

برای انتخاب مواد آب بندی مخازن بتنی باید به عواملی که باعث انتخاب این مواد می‌شود توجه کرد. این عوامل عبارت‌اند از:

  • دمای منطقه و میزان تغییرات دمای محیط اهمیت دارد.
  • باید میزان نزدیکی سازه بتنی با آب شرب بررسی شود.
  • نوع کاربری سازه بتنی در نظر باشد.
  • فشار بار چه میزان است.
  • میزان در تماس بودن با نور خورشید اندازه‌گیری شود.
  • سازه دارای سقف است یا نیست.
  • سیال داخل سازه بتنی ساکن یا جاری است.
  • میزان هزینه و بودجه‌ای که برای اجرا در نظر گرفتهشده، بررسی شود.
  • اندازه سازه بتنی و میزان دسترسی آن بررسی شود.
  • محدودیت مکانی و زمانی که سازه در زمان اجرا دارد.
  • میزان و نوع تماس شیمیایی و فیزیکی و دمای سیال داخل سازه با مخزن را باید دانست.

 

کلام آخر

انواع روش‌های آب بندی بتن با استفاده‌کردن از مواد و محصولات تازه و مناسب است که طبق نوع سازه مواد متفاوتی برای آب‌ بندی استفاده می‌شود. آب بندی هم باید با توجه به استحکام و مقاومت موردنیاز سازه بتنی و تنش‌های شیمیایی و مکانیکی که به بتن وارد می‌شود، انجام شود. عوامل محیط زیستی و… نیاز به توجه دارند و تمامی این موارد موجب شده که محصولات و انتخاب مواد آب بندی مخازن بتنی موردتوجه زیادی قرار بگیرد.

 

هم چنین بخوانید : کفپوش اپوکسی صنعتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند