منظور از افزودنی های زودگیر کننده بتن چیست ؟ + کاربرد و انواع آن کدام است؟

آنچه در این مقاله میخوانید

افزودنی زودگیر کننده بتن در صنعت ساخت و ساز، یکی از مواد شیمیایی و از افزودنی های بتن ضروری تلقی شده که امروزه استفاده از آن بسیار رایج شده است. اما آیا شما هم از آن دسته از افراد هستید که قرار است برای اولین بار کاربرد این ماده را تجربه کنید و اطلاعات کمی درباره آن دارید؟ در ادامه این مطلب با استحکام سازان همراه باشید تا درباره این افزودنی بتن بیشتر صحبت کرده و البته مزایای آن را نیز برای شما بیان کنیم. در این صورت بهترین استفاده از آن را در پروژه خود خواهید داشت.

 

با افزودنی زودگیر کننده بتن بیشتر آشنا شویم

نخست بهتر است به این موضوع بپردازیم که افزودنی زودگیر کننده بتن چیست و چه عملکردی را انجام می دهد. در واقع این افزودنی مواد شیمیایی ویژه‌ای است که برای تسریع فرآیند گیرش و سخت شدن به مخلوط‌ های بتن اضافه می‌ شود. آن ها با افزایش سرعت واکنش های شیمیایی در مخلوط بتن عمل کرده که منجر به هیدراتاسیون سریعتر ذرات بتن خواهد شد. به عبارت دیگر سرعت آبگیری در بتن با استفاده از این مواد بالاتر می رود. این ترکیبات باعث تشکیل ترکیبات هیدراتاسیون می شود که منجر به افزایش مقاومت بتن بدون به خطر انداختن دوام کلی آن خواهند شد.

 

انواع افزودنی زودگیر کننده بتن

بعد از اینکه با افزودنی زودگیر کننده بتن آشنا شدیم، نیاز است تا برای یک انتخاب درست، از انواع آن نیز باخبر شویم. سه نوع اصلی از افزودنی های زودگیر بتن وجود دارند: زودگیر کننده مبتنی بر کلرید کلسیم، زودگیر کننده غیرکلریدی و افزودنی های زودگیر کننده بر اساس سایر ترکیبات.

 

  1. زودگیر کننده مبتنی بر کلرید کلسیم

 کلرید کلسیم یکی از متداول ترین زودگیر کننده های بتن برای چندین دهه بوده است. این ماده در تسریع مراحل اولیه هیدراتاسیون سیمان موثر است که منجر به افزایش مقاومت سریعتر و زمان گیرش سریعتر می شود. با این حال استفاده از آن به دلیل نگرانی های زیست محیطی کاهش یافته است، زیرا می تواند باعث خوردگی در آرماتورهای فولادی شود و به دوام بتن در طولانی مدت آسیب برساند.

 

  1. زودگیر کننده غیر کلریدی

برای رفع معایب کلرید کلسیم، افزودنی زودگیر کننده بتن غیر کلریدی ساخته شده اند. این مواد شامل ترکیباتی مانند نیترات کلسیم، تری اتانول آمین و اسید فرمیک هستند. این افزودنی ها مزایای شتاب مشابهی را بدون خطرات خوردگی مرتبط با گزینه های مبتنی بر کلرید ارائه می دهند. آن ها به ویژه در شرایطی که خوردگی ناشی از کلرید یک نگرانی است، مانند محیط های دریایی و مکان هایی که رطوبت بالا است مفید هستند.

 

  1. افزودنی های زودگیر با سایر ترکیبات

ترکیبات دیگر مانند شکر، آلکانول آمین ها و برخی ترکیبات آلی نیز می توانند به عنوان افزودنی های زودگیر استفاده شوند. این ترکیبات با بهبود سرعت واکنش بین بتن و آب عمل می کنند. در حالی که کارایی آنها ممکن است در مقایسه با زودگیر کننده های کلریدی یا غیر کلریدی محدودتر باشد، اما برای مکان هایی که نمی توان از آنها استفاده کرد به عنوان جایگزین مصرف می شوند.

 

انواع ضد یخ بتن

 

مهم ترین کاربردهای افزودنی های زودگیر بتن

افزودنی زودگیر کننده بتن در صنعت ساخت و ساز برای تسریع فرآیند ساخت بسیار کاربرد دارد. اما شاید مهم ترین عملکرد آن استفاده از این مواد به عنوان ضدیخ بتن باشد. در واقع اگر درباره ضد یخ بتن شنیده باشید، باید بیان کنیم که این ماده به صورت اختصاصی برای بتن ساخته نشده است و منظور همان افزودنی زودگیر بتن است.  البته یکی دیگر از کاربردهای مهم افزودنی زودگیر زمانی است که تعداد قالب های سیمان در پروژه کم است. در این صورت بتن سریعتر ساخته شده و می توان از قالب ها استفاده کرد. این شتاب دهنده ها همچنین در تولید قطعات پیش ساخته نقش دارند و به کارایی فرآیند تولید کمک می کنند.

 

نحوه استفاده از زود گیر کننده بتن

حال که به صورت کامل دانستیم افزودنی های زودگیر کننده بتن چه موادی هستند و برای چه منظور به کار می روند، بهتر است تا درباره نحوه کار با آنها هم اطلاعات کسب کنیم. طبق آیین نامه استاندارد ملی ایران می توان بر اساس وزن سیمان افزودنی ها را به آن اضافه کرد که نسبت آن باید ۱ به ۳ درصد وزن باشد. افزودنی های بتن به دو شکل مایع و جامد وجود دارند. افزودنی های پودری زمان ساخت بتن یا داخل میکسر به آن اضافه می شوند. اما نوع مایع می تواند با آب بتن یا در مرحله مخلوط کردن با آن ترکیب شود. در هر صورت قبل از اینکه ترکیب را انجام دهید درباره واکنش های شیمیایی و ساختار مواد به خوبی اطلاعات کسب کنید.

 

سخن پایانی

افزودنی زودگیر کننده بتن یکی از مواد مهم برای بالا بردن استحکام بتن و همچنین تسریع در فرآیند ساخت بتن است که بسیار مورد توجه قرار می گیرد. برای استفاده از حداکثر کیفیت و مزایای این مواد باید هم انواع آن را بشناسید و در کنار آشنایی با نحوه ساخت، این افزودنی ها را از بهترین تولیدکنندگان خریداری کنید. استحکام سازان یکی از با کیفیت ترین ها در این زمینه است و شما می توانید همین حالا توسط تماس با شماره 0214485588 سفارش خود را ثبت کنید.

 

سوالات متداول

۱. آیا ضد یخ بتن همان افزودنی زودگیر کننده بتن است؟

افزودنی زودگیر کننده برای بتن همان ضد یخ است که این خاصیت را برای بتن ایجاد می کند.

۲. مهم ترین مزایای استفاده از زودگیر کننده بتن چیست؟

تسریع در فرآیند کار با بتن و همچنین افزایش مقاومت آن از مهمترین مزایا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند