با مراحل اجرای کفپوش روی بتن آشنا شوید+ توضیح گام به گام

آنچه در این مقاله میخوانید

نکات مهم در زمان اجرای کفپوش

یکی از مواد و مصالحی که در ساختمان سازی‌ از آن استفاده زیادی می ‌شود، کفپوش ‌و انواع مختلف آن است. از  مصالح دیگر پرکاربرد در ساختمان سازی، بتن  است که به دلیل مقاومت و استحکام زیادی که دارد در اکثر فعالیت ‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می ‌گیرد. چرا که سود اقتصادی زیادی را نصیب مهندسان یا صنعتگران می ‌کند. اجرای کفپوش روی بتن هیچ گونه محدودیتی را برای افراد متخصص این کار تحمیل نمی‌کند و می ‌توانند با خیال راحت از انواع کفپوش‌ ها روی بتن استفاده کنند.

 

بیشتر بخوانید : انواع کفپوش اپوکسی کدام اند؟

 

اجرای کفپوش روی بتن

کف بیشتر ساختمان ‌ها و پارکینگ ‌های قدیمی از بتن ساخته شده که یکی از مصالح پرکاربرد در ساخت و سازهای ساختمانی است و هنوز هم در بیشتر کفسازی ‌ها از آن استفاده می ‌شود. افرادی که در کار ساختن ساختمان و سازنده هستند، برای اینکه در امر ساخت صرفه‌ جویی کنند و برای استحکام کف از بتن و سیمان استفاده می ‌کنند. هر زمان که تمایل داشته باشند، می ‌توانند از انواع اجرای کفپوش روی بتن استفاده کنند. از بهترین نوع کفپوش ‌ها می ‌توان به کفپوش های آپوکسی اشاره کرد که برای انواع سطح ‌های سخت بتنی مورد استفاده قرار می ‌گیرند. کفپوش‌ های آپوکسی در بین دیگر کفپوش ‌ها جای خود را باز کرده و دارای طرفداران زیادی هستند. به دلیل ویژگی ‌ها و مزایای منحصر به فردی که دارند، نسبت به دیگر کفپوش ‌ها محبوب ‌تر هستند.

 

نکات کاربردی در زمان اجرای کفپوش روی سطح بتنی

با توجه به نکاتی که در زمینه اجرای کفپوش روی بتن ارائه می ‌شود، در هزینه تمامی پروژه، زمان و هزینه کفپوش در بیشتر مواقع کاهش رخ می ‌دهد و حتی ممکن است از خراب کردن کفپوش ‌ها هم جلوگیری شود. این نکات مهم اجرای کفپوش عبارت اند از:

  • از خشک شدن کامل و نداشتن رطوبت سطح بتن اطمینان حاصل کنید.
  • از نصب کفپوش روی بتن ساب خورده پرهیز شود.
  • انجام و اجرای کفپوش را تا برطرف شدن نم و رطوبت به تعویق بیندازید.
  • از ماله چرخشی برای ایجاد خط و خش مورد نیاز در زمان نصب استفاده شود.

با توجه کردن به این نکات ضروری و مهم می ‌توان از اجرای درست و اصولی کفپوش روی بتن اطمینان حاصل کرد.

 

همچنین مطالعه کنید : خدمات اجرایی بتن

مراحل اجرای کفپوش روی بتن

در زمان اجرای کفپوش روی بتن احتمال دارد مسئولان این امر با انواع سطح ‌های مختلفی روبرو شوند. به طور مثال تاسیساتی در زیر بتن، وجود مواد چسبنده و رنگ، سیستم ‌های گرمایشی از کف و… وجود دارند که همه این عوامل ممکن است در اجرای کفپوش مشکل ایجاد کنند. پس قبل از اجرای کفپوش باید تمام این عوامل را رفع کرده که از ضروریات در زمان اجرای کفپوش است. از جمله عوامل در زمان اجرای کفپوش نصب کفپوش روی بتن آرماتوربندی شده است.

در زمان اجرای کفپوش روی بتن هر نوع فرورفتگی، زائده و برآمدگی یک مشکل و سدی بزرگ قلمداد می ‌شود که باید برای اجرای کفپوش فعالیت هموار ساختن و یا زیرسازی با دقت کاملی انجام شود. در بیشتر فضاها در زمان زیرسازی ‌ها میلگردهایی وجود دارند و یا اینکه تاسیساتی در آن مکان ‌ها وجود دارند که موجب می ‌شود، انواع مواد زائد فلزی و چوبی از زیر سطح بتن خارج شود. در شروع کار باید به طور اصولی و درست این موانع را برطرف کرده و سطحی هموار ایجاد کرد طوری که با مرور زمان به کفپوش ‌ها فشاری وارد نشود. زیرا در کیفیت آخر ممکن است تاثیر منفی داشته باشد.

 

نصب کفپوش مجهز به سیستم گرمایشی از کف چگونه است؟

اگر تاسیسات و ابزار گرمایشی از کف طبق اصول مهندسی اجرا شده باشند، در زمان نصب و اجرای کفپوش روی بتن احتمال بروز مشکل نمی ‌رود. اما اگر به حفاری احتیاج پیدا شود، قطعا آسیب ‌های زیاد و جدی به کفپوش وارد می ‌شود. اگر حفاری در حد سوراخ کردن و یا به اندازه شکافی سطحی ایجاد شود، مشکلی به وجود نمی ‌آید. ضخامت و عمق کفپوش بستگی به محل، میزان فشار وارد شده و هزینه افراد ممکن است، متغیر باشد و به صورت ‌های مختلفی قابل اجرا است.

 

مراحل اجرای کفپوش اپوکسی روی بتن

یکی از پرطرفدارترین کفپوش ‌هایی که روی سطح بتن اجرا می ‌شود، کفپوش آپوکسی است. با توجه به استحکام زیاد و قیمت مقرون به صرفه در بیشتر ساختمان ‌ها از بتن استفاده می ‌کنند که باعث می ‌شود عمر ساختمان بیشتر شود، فقط از نظر زیبایی ظاهر زیاد جذابیت ندارد. بیشتر پیمانکاران برای زیرسازی ساختمان از بتن استفاده می کنند. مراحل اجرای کفپوش روی بتن از نوع آپوکسی شامل موارد زیر است:

  • در شروع کار سطح کار باید از هر نوع آلودگی و کثیفی پاک شود که می ‌توان با جارو،گرد و غبار را از روی آن سطح پاک کرد. بهتر است برای تمیزی بیشتر از ماله کشی هم استفاده شود.
  • در مرحله بعدی اجرای کفپوش روی بتن باید پرایمرزنی انجام شود. پرایمر ماده رقیقی است که به اجرای کفپوش آپوکسی کمک می کند. پس قبل از اجرای آپوکسی از پرایمر در زیرسازی باید استفاده شود.
  • مرحله بعدی استفاده کردن از هاردنر و رزین در ظرف ‌های جدا است. این مواد جداگانه باید به درستی مخلوط شوند که موجب رقیق شدن محلول و راحتی اجرای کفپوش می ‌شود.
  • بعد از انجام تمام این مراحل نوبت اجرا و ریختن محلول مورد نظر روی بتن و یکدست کردن آن با غلطک است که با عقب و جلو و چپ و راست کردن غلطک سطح صاف می ‌شود و هوای اضافی هم خارج می ‌شود.
  • بعد از اجرای اولین مرحله کفپوش ۱۲ تا ۴۸ ساعت باید منتظر بود تا سطح سفت و سخت شود. بعد از اینکه از خشک شدن آپوکسی اطمینان پیدا کردید، لایه دوم هاردنر و رزین را به صورت قبل اجرا کنید.
  • در آخر کار بعد از خشک شدن لایه دوم نباید روی آن قدم گذاشت و راه رفت.

 

کلام پایانی

نصب و اجرای انواع کفپوش ها روی بتن خیلی راحت و با سرعت انجام می ‌شود و نگهداری از آن هم کار سختی نیست. اجرای کفپوش روی بتن دارای چسبندگی بسیار بالایی است. افراد نیز می توانند برای جلوگیری از هدر رفتن هزینه ابتدا با افراد ماهر در این زمینه مشورت کنند. امید است این مطلب از استحکام سازان ، مجری اپوکسی کف ، برای شما عزیزان جالب بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند