8 مرحله مهم + تجهیزات لازم جهت اجرای کفپوش اپوکسی در سال 2023

آنچه در این مقاله میخوانید

8 مرحله مهم + تجهیزات لازم جهت اجرای کفپوش اپوکسی در سال 2023 : مراحل اجرای کفپوش اپوکسی از مسائل بسیار مهم در استفاده از این نوع کفپوش‌ها است. درواقع پوشش کف اپوکسی، مخلوطی از دو قبخش رزین‌ و سخت کننده‌ است که موجب محافظت کف‌های بتنی در پارکینگ‌ها، زیرزمین‌ها و پاسیوها می‌شود.

کفپوش‌ اپوکسی که به‌صورت چند لایه در می‌آید که در برابر چربی، خراش، رطوبت و مواد شیمیایی از مقاومت بالایی برخوردار است. درواقع دوام و خاصیت غیرقابل اشتعال، نصب کفپوش اپوکسی را به انتخابی مناسب جهت پارکینگ‌های با ترافیک بالا مبدل نموده است. این نوع کفپوش وزن ماشین‌های در حال حرکت و ساکن را تحمل می‌نماید و در برابر نشت نیز مقاومت می‌کند. در حقیقت، چنانچه نصب کفپوش اپوکسی به‌درستی صورت پذیرد، می‌تواند تا مدت زمان 20 سال دوام داشته باشد.

مطلب پیشنهادی: کفپوش اپوکسی چیست ؟

ما در مقاله 8 مرحله مهم + تجهیزات لازم جهت اجرای کفپوش اپوکسی در سال 2023 قصد داریم تا شما را با اجرای آن آشنا نماییم. پس جهت شناخت از مراحل و نحوه اجرای کفپوش اپوکسی با ما تا انتهای این مقاله از وب‌سایت استحکام سازان همراه باشید.

فهرست مطالب در این مقاله:

  • کفپوش اپوکسی مناسب را انتخاب کنیم.
  • مهم‌ترین نکات در نصب اپوکسی
  • تجهیزات لازم جهت اجرای کفپوش اپوکسی
  • 8 مرحله مهم در اجرای اپوکسی
  • نتیجه گیری

کفپوش اپوکسی مناسب را انتخاب کنیم.

کفپوش اپوکسی مانند کفپوش اپوکسی صنعتی درواقع رنگ‌های رزین پایه‌ای هستند که پیش از استفاده در دو بخش جداگانه با یکدیگر مخلوط می‌گردند. این کفپوش در سه نوع مختلف تقسیم می‌شوند، که عبارتند از:

1. کفپوش اپوکسی جامد

این کفپوش جامد خالص‌ترین نوع اپوکسی محسوب می‌شود. کفپوش اپوکسی جامد شامل هیچ نوع حلالی نیست که بخار گردد. این محصول از قیمت بالایی در بازار برخوردار بوده و کار با آن‌ برای افراد کم تجربه بسیار دشوار است، چراکه این کفپوش خیلی سریع سخت و سفت می‌شود. لازم به ذکر است که کفپوش اپوکسی جامد حتماً باید توسط یک شخص حرفه‌ای اجرا شود.

2. اپوکسی بر پایه حلال

اپوکسی‌ پایه حلال از 40 تا 60 درصد جامد هستند. آن‌ها به سطح کف هرگز نفوذ می‌نمایند و به‌راحتی می‌چسبند. اپوکسی حلال در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها در بازار عرضه می‌شود. باتوجه به آنکه حلال‌ها قدرتمند و بالقوه خطرناک هستند در زمان استفاده از آن‌ها، باید از ماسک‌های فیلتردار استفاده نمود. علاوه بر این باید پارکینگ ار تهویه مطبوع خوبی برخوردار باشد و افراد را از این محیط حتماً باید دور نگه داریم.

3. اپوکسی بر پایه آب

این اپوکسی درست همانند اپوکسی حلال پایه، در دسته اپوکسی‌های 40 تا 60 درصد عناصر جامد قرار دارد. مزیت اصلی اپوکسی آب این است که هیچ بخار خطرناکی از خود ایجاد نمی‌کند. این محصول در بیشتر رنگ فروشی‌ها عرضه می‌شود و گزینه‌ای بسیار محبوبی است.

 

مهم‌ترین نکات در نصب اپوکسی

بهره‌مندی و نصب کفپوش اپوکسی هیچ مشکلی نخواهد داشت.درواقع این کار تقریباً به سادگی استفاده از رول‌های نقاشی روی دیوار است. امّا پیش از آغاز کار، باید کف را کاملاً تمیز و پاک نماییم. هم‌چنین باید به‌درستی محاسبه نماییم که جهت پوشاندن ناحیه‌ای که قصد داریم با اپوکسی آن را پوشش دهیم، چه مقدار مخلوط لازم داریم.

اکثر کیت‌های اپوکسی کف تنها یک لایه از پوشش را تهیه می‌کنند امّاشاید ما حداقل به دو لایه نیاز داشته باشیم. هم‌چنین مساحت و متراژ کف پارکنیگ را باید اندازه بگیریم و آن را با مقداری که روی کیت اپوکسی نوشته شده، مقایسه کنیم.

در اجرای این پروسه زمان در اولویت است، زمانی که رنگ اپوکسی با اجزای سخت‌کننده مخلوط می‌گردند، مخلوط اپوکسی تنها حدود 2 ساعت قابل استفاده خواهد بود. درواقع این چارچوب زمانی را برای نصب اپوکسی بر روی کف پارکینگ یا دیگر فضاها باید در نظر بگیریم. استحکام سازان به شما مخاطبین محترم توصیه می‌کند که افراد حرفه‌ای حتماً از سه لایه 100 درصد اپوکسی با ترکیبات آلی فرار کم یا فاقد مواد (VOC) استفاده نمایند.

 

تجهیزات لازم جهت اجرای کفپوش اپوکسی

درکل وسایل لازم برای اجرا به شرح زیر است:

  • رنگ اپوکسی
  • جاروبرقی مخصوص (Shop Vacuum)
  • شلنگ
  • دستگاه اسکرابر با اتصال قلم مو یا برس اسیدی دسته بلند
  • قلموی پُرز سفت
  • آبپاش پلاستیکی
  • مته
  • قلموی رنگ آمیزی
  • غلتک متوسط با عرض 9 اینچ
  • نوار چسب
  • کیسه پلاستیکی
  • محلول تمیزکننده و چربی‌زدا
  • دستکش پلاستیکی
  • ماسک فیلتردار
  • اسید موریاتیک 32 درصد

ما در این بخش از مقاله به نصب کفپوش اپوکسی برای کف پارکینگ پرداختیم، امّا مراحل اجرای آن برای دیگر فضاها هم صادق است. در ادامه مقاله شما را با 8 مرحله مهم + تجهیزات لازم جهت اجرای کفپوش اپوکسی در سال 2023 آشنا خواهیم کرد، پس همچنان با ما همراه باشید.

8 مرحله مهم در اجرای اپوکسی

1. کف را باید تمیز کنیم:

نخستین مرحله در اجرای این پروسه، درواقع تمیز نمودن کف است. چنانچه، از بیل یا صاف کننده جهت از بین بردن بقایای سفت شده کف استفاده نماییم، بهتر است. پس از آن باید کف پارکینگ را با جاروبرقی تمیز کنیم. براساس دستورالعمل سازنده، محلول تمیزکننده و چربی زدایی را تهیه نماییم، از دستکش پلاستیکی و قلموی پرز سفت، جهت از بین بردن لکه‌های چربی یا روغن استفاده کنیم.

2. کف را مرطوب نماییم:

با شلنگ کل کف را با آب حسابی باید خیس کنیم. جهت تمیز نمودن کل کف از یک دستگاه اسکرابر که از قلم مو و مواد چربی‌گیر برخوردار است، استفاده کنیم. از قلموی پرز سفت هم برای گوشه‌ها و در امتداد دیواره‌هایی که دستگاه نمی‌تواند به آن‌ها برسد، بهره ببریم. پس از تمیز شدن کف، به‌واسطه استفاده از یک تِی، کف را با مخلوط آب و صابون بشوییم و سپس آب اضافه را با تِی جمع کنیم.

3. مخلوط اسید را تهیه کنیم:

ابتدا باید یک گالن آب در یک قوطی پلاستیکی بریزیم. با استفاده از دستگاه تنفس بخار، 12 اونس اسید موریاتیک 32 درصد را در 15 فنجان آب مخلوط نموده که برای مقادیر کم و زیاد، از یک قسمت اسید تا 10 قسمت آب استفاده کنیم. پس از آن محول مدنظر در قوطی آب پاش بریزیم. لازم به ذکر است که محلول را باید برای چند ثانیه به هم بزنیم و سپس بر روی کف بریزیم.

4. کف را لایه برداری کنیم:

کف پارکینگ را باید به مدت زمان 10 دقیقه اسکراب یا همان لایه برداری کنیم. هم‌چنین جهت صرفه‌جویی در هزینه اجاره تجهیزات پیشرفته، می‌توانیم از برس دسته بلند برای این کار استفاده نماییم. مراحل اسکراب را دوباره تکرار کنیم تا همه کف اسیدی شود. پس از آن کف را سه مرتبه باید بشوییم تا باقی‎‌مانده اسید شسته بشود. هم‌چنین بگذاریم یک شب کف حسابی خشک شود. اسکراب کف جهت لایه برداری و از بین بردن هرنوع کثیفی برای رسیدن به سطحی تمیزصورت می‌پذیرد.

5. پوشش اپوکسی را آماده کنیم:

براساس دستورالعمل‌های شرکت مربوطه، از یک مته و همزن استفاده کنیم تا دو محلول اپوکسی را با یکدیگر مخلوط نماییم. جهت اطمینان خاطر از ترکیب شدن کامل، مخلوط را در یک سطل دوم ریخته و دوباره رنگ را با آن مخلوط کنیم.

6. ابتدا از درب پارکینگ شروع نماییم:

اول یک نوار چسب را به‌صورت مستقیم زیر درب پارکینگ جهت ایجاد یک تراز باید بچسبانیم. سپس قلموی آغشته به اپوکسی را در امتداد نوار چسب می‌کشیم تا بتوانیم شرایط نصب کفپوش اپوکسی را به‌صورت تراز شروع کنیم.

7. لایه اول اپوکسی را اجرا کنیم:

جهت رنگ‌آمیزی کف باید از غلتکی به عرض 9 اینچ ​​استفاده کنیم. ابتدا غلتک را به یک میله بلند وصل می‌کنیم. سپس آن را در سطل اپوکسی فرو کرده، به‌صورتی که تنها نیمه پایین غلتک آغشته ‌گردد. غلتک آغشته به اپوکسی را به شکل حرف W بزرگ روی کف می‌کشیم. درواقع این کار را باید طوری انجام دهیم که هیچ جای خالی باقی نماند. مسیر را در جایی به اتمام برسانیم که بتوانیم پس از از پایان نصب اپوکسی از محیط خارج شویم.

8. لایه دوم اپوکسی را اجرا کنیم:

چنانچه کف براق نمی‌خواهیم، برای لایه دوم باید یک ماده بدون لغزش به اپوکسی را اضافه کنیم. با مته آن را هم بزنیم و مرحله 7 را دوباره تکرار نماییم. پس از آن باید بگذاریم تا کف حسابی خشک شود.

 

نتیجه گیری

پس از نصب کفپوش اپوکسی تعمیر و نگهداری را هرگز نباید فراموش کنیم! شاید روی کف اپوکسی خشک شده کمی باقی‌مانده مواد به‌صورت برجسته وجود داشته باشد؛ آن‌ها را با جارو برقی باید تمیز کنیم. علاوه بر این بلافاصله با پارچه‌ای نرم، باقی مانده‌های سفت را پاک نموده و کف کثیف را با مخلوطی از یک فنجان آمونیاک به یک گالن آب، کاملاً تمیز نماییم. هرگز از تمیز کننده‌ قوی، اسید یا مواد شیمیایی در کفپوش اپوکسی نباید استفاده کرد. درواقع ساده‌ترین روش جهت تمیز کردن کف اپوکسی این است که آن را خیس نموده و سپس با یک تِی آن را خشک نماییم.

امید است مقاله 8 مرحله مهم + تجهیزات لازم جهت اجرای کفپوش اپوکسی در سال 2023 مورد توجه شما مخاطبین محترم قرار گرفته باشد. لطفاً پس از مطالعه مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در این زمینه با ما در استحکام سازان به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند