خدمات اجرایی بتن آماده برای ساخت‌وساز هوشمند و پایدار

آنچه در این مقاله میخوانید

اجرایی بتن آماده

از زمان‌های قدیم تا به امروز در صنعت ساختمان‌سازی از مصالح و مواد مختلفی استفاده می‌شد که هر کدام دارای خصوصیات خاصی بودند. البته مصالح ساختمانی که درگذشته از آن‌ها در ساختمان‌سازی استفاده می‌شد به روش‌های سنتی هم تولید می‌شدند و از توانایی و مزیت‌های مواد اولیه امروزی هم برخوردار نبودند. با پیشرفت تکنولوژی در گذشت زمان‌، این صنعت به سطح خیلی بالایی دست پیدا کرد و مواد و محصولاتی که امروز تولید می‌شوند، دارای کارایی و دوام فوق‌العاده‌ای هستند. در برابر عوامل محیطی واکنش نداشته و می‌توان سال‌ها بدون آسیب و تخریب باقی بماند. امروزه از خدمات اجرایی بتن آماده در بیشتر ساخت‌وسازها استفاده می‌شود.

 

بتن هوشمند چیست؟

با پیشرفت‌هایی که در صنعت ساختمان‌سازی و مصالح روی داده است، نوعی بتن هوشمند هم ساخته شده که دارای توانایی‌ها و خصوصیات منحصربه‌فردی بوده و نسبت به بتن‌های معمولی دارای دوام و مقاومت بسیار بالایی است. این نوع بتن، بتنی است که به آن الیاف پلیمری، ذرات سیلیس و نانو اضافه شده است که این مواد موجب شده بتن مقاومتی سایشی، خمشی، کششی و خودترمیمی پیدا کند و شکل‌پذیر شود. نانو سیلیس در ترکیب با سیمان هیدراته چسبندگی بسیار قوی ایجاد می‌کند و از رشد و افزایش بلورهای هیدروکسید کلسیم هم جلوگیری کرده و ترک‌های ریز را هم پر می‌کند.

همچنین باعث می‌شود، تراکم ساختار سیمان هم‌افزایش پیدا کند. بتن هوشمند استقامت و ماندگاری سازه‌های بتنی را افزایش داده و نفوذپذیری بتن را کم می‌کند که از خدمات اجرایی بتن آماده هوشمند محسوب می‌شود. نسبت به قیمت بتن معمولی بسیار گران‌تر بوده و بیشتر در ساخت‌وسازهایی که در معرض آسیب قرار دارند، استفاده می‌شوند.

 

بیشتر بخوانید : کفپوش اپوکسی

 

انواع بتن هوشمند

بتن‌های آماده معمولا بتنی هستند که طبق یک طرح مختلط مهندسی شده تولید و ساخته می‌شوند. تحویل آن در زمان مشخص برای اطمینان در ساخت‌وسازها لازم و ضروری است و یکی از خدمات اجرایی بتن آماده محسوب می‌شود. این بتن‌های آماده دارای انواع مختلفی هستند که شامل موارد زیر می‌شوند:

 

بتن هوشمند ضد انفجار

این بتن آماده هوشمند بر اساس شدت ضربه‌ای که به آن وارد می‌شود، مقاومت و فشردگی آن افزایش پیدا می‌کند. این بتن در محیط‌هایی مانند پتروشیمی، نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و سدهایی که در حفاظت از سازه‌هایی که حیاتی هستند، استفاده می‌شود. در این بتن زمانی که ضربه وارد می‌شود، رفلکس دینامیکی بروز می‌دهد و مقاومت کششی آن سه برابر بیشتر از مقاومت فشاری می‌شود.

 

بتن خودتنظیم شونده

خصوصیات خودتنظیم شونده در بتن یعنی واکنش‌های مناسبی که به تغییرات محیطی نشان‌ می‌دهند. این نوع بتن دارای انواع مختلفی است که از مهم‌ترین نوع آن می‌توان به خودتنظیم حرارتی، خودتنظیم رطوبتی و بتن‌های خود میرایی را نام برد. این بتن‌های خودتنظیم شونده آسیب‌هایی که ممکن است طی حوادث پیش بیاید را کمتر می‌کنند. حتی عملکرد سازه‌ها را هم بیشتر کرده و از این بتن‌های هوشمند در خدمات اجرایی بتن آماده ساختمان‌های بلند، خط‌های راه‌آهن پرسرعت، نیروگاه‌های اتمی و پل‌های بزرگ استفاده می‌شود.

 

بتن هوشمند گرمازا

این بتن هوشمند طبق تکنولوژی‌های روز دنیا تولید می‌شود و دارای سنسورهایی است که به دما حساس بوده و دارای مانیتورینگی است که تغییرات دمایی و درجه حرارت را در شرایط مختلف کنترل می‌کند. برای اینکه انتقال حرارت بتن و تولید انرژی گرمایی را افزایش داد، از نانوذراتی مانند پارافین، Al۲o۳، Fe۲o۳، Tio۲ که دارای نانو کپسول‌های پلیمری و الیاف فلزی در بتن استفاده می‌کنند. از این نوع بتن در باز کردن راه جاده‌ها، پل‌هایی که به علت برف مسدود شده و باندهای فرودگاه استفاده می‌شود.

 

بتن هوشمند خودترمیم‌شونده

زمانی که در سطح بتن ترک‌خوردگی ایجاد می‌شود، موجب نفوذ مواد شیمیایی می‌شود که سازه‌ها را می‌خورد و این ترک‌ها در مرور زمان استحکام و مقاومت سازه‌ها را کم می‌کند و موجب خراب‌شدن آنها می‌شود. برای کنترل این ترک‌خوردگی در زمان خدمات اجرایی بتن آماده به آن مواد نانو اضافه می‌کنند تا خاصیت ترمیم‌شوندگی آن بیشتر شود. این نوع بتن بهترین نوع برای ساخت‌وسازها و محیط‌های شیمیایی و خورنده است.

 

بتن خود حسگر

بهترین و کاربردی‌ترین نوع بتن هوشمند خود حسگر است که بدون اینکه نیاز به جاگذاری و متصل‌کردن حسگر و یا کنترل از راه دور باشد خود را پایش می‌کند. سازه‌های معمولی برای پایش نیاز به حسگرهای اضافی دارند. حسگر باتوجه‌به خدمات اجرایی بتن آماده به دلیل حساسیت بالا، سازگاری طبیعی، خاصیت مکانیکی که دارد و دارای نگهداری و نصب راحت و آسان موردتوجه قرار گرفته است. در تنظیم بتن برای ردیابی ترافیک، امنیت مرزی و نظامی و سلامتی سازه‌ها استفاده می‌شود.

 

بیشتر بخوانید : کفپوش اپوکسی صنعتی

 

معیار تشخیص بتن آماده خوب

افرادی که در پروژه‌های ساختمانی خود نیاز به بتن‌های آماده و خدمات اجرایی بتن آماده دارند، در مورد کیفیت بتن‌های آماده که باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد نقطه‌نظرهای زیادی را دارند. در این مقاله به چند ویژگی تشخیص بتن آماده خوب اشاره می‌کنیم که این ویژگی‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

 

بررسی دانه‌بندی‌های بتن آماده

همان‌طور که توضیح داده شد بتن یک محصول مهندسی شده است که دانه‌بندی‌های آن هم به بخش سازه‌ای ارتباط دارد. برای بتن‌های مسلح ماسه با دانه‌هایی که اندازه آنها ۲۰ میلی‌متر است، مناسب بوده که البته می‌تواند اندازه این دانه‌های ماسه به بیشتر از ۳۸ میلی‌متر نیز برسد. برای خدمات اجرایی بتن آماده این بتن‌ها باید دارای تمامی دانه‌بندی‌های لازم باشند.

 

میزان آب بتن آماده

برای اینکه عمل هیدراتاسیون انجام شود، باید آب بتن بین ۲۲ تا ۲۵ درصد در تمامی مخلوط بتن باشد. پس نسبت آب به سیمان در هر بتن نباید از ۲۵ درصد کمتر باشد. در موقعیت استاندارد نسبت آب به سیمان در هر بتن معمولا بین ۴۰ تا ۶۰ درصد است که اگر کمتر از ۴۰ درصد باشد، روان بودن بتن کم شده و انجام خدمات اجرایی بتن آماده به‌سختی انجام می‌شود. پس یک بتن آماده خوب نسبت آب به سیمان آن باید بین ۴۰ تا ۶۰ درصد باشد.

 

کیفیت سیمان مورداستفاده

در ساخت‌وسازهای معمولی که در شهرها انجام می‌شود، معمولا از سیمان پرتلند تیپ دو استفاده می‌شود. موادی که برای تولید یک سیمان باکیفیت باید رعایت شود دارای نکات زیر است:

  • اندازه سیمان استفاده شده در ساخت ساز
  • کارخانه تولیدکننده سیمان
  • تاریخ تولید و انقضا سیمان
  • شرایط که از سیمان نگهداری و انبارکردن استفاده می‌شود.

 

اندازه مخلوط بتن آماده

میزان مخلوط‌شدن بتن برای خدمات اجرایی بتن آماده را باید مهندسین اجرایی یا سرپرست کارگاه تشخیص دهند. با اینکه این بتن‌ها مهندسی شده تولید می‌شوند؛ اما برای درستی آن باید بررسی شوند. از نظر ظاهری این بتن آماده باید دارای ویژگی‌هایی خاصی باشد، مصلا دانه‌های بتن با آب سیمان جدا نشوند؛ یعنی مخلوط همگن داشته باشند. حالت خمیری و روانی داشته باشند و دارای حالت کشسانی مخلوطی باشند که بتوان به طبقات بالاتر پمپاژ کرد و توانایی کارپذیری بالایی داشته باشند. برای صاف‌کردن سطوح و عمل‌آوری هم مناسب باشند.

 

نوع افزودنی بتن آماده

مواد اضافی که باید به بتن‌های اضافه شود، طبق مشخصات پروژه‌ها انجام می‌شود و مدیران این پروژه‌ها اطلاعات لازم را به کارخانه‌های تولید بتن آماده ارجاع می‌دهند. این بتن‌های آماده طبق شرایط محیطی و مهندسی شده به محل پروژه‌ها ارسال می‌شوند و این سازندگان باید ویژگی‌های بتن را اطلاع بدهند. زیرا هر افزودنی دارای ویژگی خاصی است و باید در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشند.

 

کلام پایانی

بیشتر افرادی که در زمینه ساخت‌وساز فعال هستند، اعتقاد دارند که از لحاظ اقتصادی استفاده‌کردن از خدمات اجرایی بتن آماده بسیار مقرون‌به‌صرفه است. به دلیل اینکه دارای نصبی راحت‌تر هستند، هزینه‌های حمل‌ونقل را هم کاهش می‌دهند. در نتیجه به دلیل این که از بهترین استانداردها در تولید استفاده می‌شود، می‌توان از کیفیت آن اطمینان حاصل کرد. امیدواریم این مطلب از استحکام سازان ، حرفه ای در انجام خدمات نصب انواع اپوکسی کف ، آب بندی استخر و … ، برای شما کاربردی بوده باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند