نکات مهم هنگام استفاده از رنگ پلی اورتان + نحوه اجرای رنگ

آنچه در این مقاله میخوانید

استفاده از رنگ های پلی اورتان

یکی از مرغوب ‌ترین و می ‌توان گفت زیباترین رنگ ‌های پوششی موجود، رنگ ‌های پلی اورتان هستند که مقاومت بسیار بالایی در مقابل اشعه خورشید و باران ‌های اسیدی دارند. این رنگ ‌ها در مقابل رنگ ‌های دیگر شیمیایی که در بازار وجود دارد، پوست پرتقالی نمی ‌شوند و خاصیت شیمیایی و مکانیکی بسیار شگفت انگیزی دارند. پلی اورتان از رنگ ‌های صنعتی بوده که در زمان استفاده باید نکاتی را مورد توجه قرار داد. برای انجام این کار در این مطلب آموزش رنگ کاری با پلی اورتان را یادآور می ‌شویم.

رنگ پلی اورتان چه نوع رنگی است؟

یکی از اعضای خانواده رنگ ‌های صنعتی به شمار می ‌روند که ساختاری پلیمری دارند. رنگ ‌هایی هستند که بسیار مقاوم بوده در برابر هر نوع آب و هوا و سایش مقاومت زیادی دارند. رنگ های پلی اورتان، رنگ ‌های شیمیایی هستند که به عنوان یک لایه نهایی برای پوشش دادن سطوح مختلف به کار می ‌روند.

این رنگ‌ ها ویژگی ‌های خاصی مانند: مقاومت و دوام بسیار بالا در مقابل رطوبت و چسبندگی بسیار بالا در همه سطوح را دارا هستند. این رنگ را می ‌توان در سطوح مختلفی مانند: پلاستیک، چوب، فلز و … به کار برد. امروزه در رنگ آمیزی مبلمان، خودروها و دیگر محصولات چوبی و … به کار گرفته می ‌شوند که به نحوه آموزش رنگ کاری با پلی اورتان باید دقت و توجه کرد.

مزایای استفاده از رنگ ‌های پلی اورتان

با توجه به آشنایی که با رنگ پلی اورتان پیدا کردید، به مزیت ‌هایی استفاده از این رنگ‌ های مصنوعی اشاره می کنیم که عبارت اند از:

  • سازگاری با محیط زیست
  • مقاومت و دوام بالا در مقابل تغییرات آب و هوایی مختلف
  • پوسته پوسته نشدن رنگ ‌های پلی اورتان
  • مقاومت زیاد این رنگ در مقابل شوینده ‌ها و باران ‌های اسیدی
  • دوام و ماندگاری در مقابل سایش
  • مقاومت نسبی در مقابل مواد شوینده و سادگی تمیز کردن آن
  • به وجود آوردن یک ظاهر براق و زیبا

دلایل که ذکر شد و مزیت ‌هایی که این رنگ دارد، موجب شده کاربردهای بسیار زیادی در انواع صنایع داشته و در موارد بسیار زیادی از این رنگ ‌ها استفاده ‌شود. می ‌خواهیم به آموزش رنگ کاری با پلی اورتان در این مطلب اشاره کنیم.

بیشتر بخوانید: انواع رنگ آکریلیک ساختمانی را بشناسید / کاربرد و مزایای هر یک

نکات مهم ایمنی استفاده از رنگ ‌های پلی اورتان

زمانی که می خواهید از رنگ ‌های پلی اورتان در پروژه ‌های مختلف استفاده کنید، باید به چندین نکته ایمنی توجه کنید تا دچار عوارض نشوید. این نکات مهم شامل موارد زیر می شوند:

  • باید حتما از عینک ‌های ایمنی، دستکش و ماسک ‌های تنفسی استفاده شود.
  • رنگ ‌های شیمیایی پلی اورتان باید از دسترس حیوانات خانگی و حتی کودکان به دور باشد.
  • به هر علتی اگر پوست یا چشم فردی با رنگ تماس پیدا کرد، سریعا باید آن قسمت را با آب فراوان شستشو دهد.

با آموزش رنگ کاری با پلی اورتان می ‌توان یکی از انتخاب ‌های بسیار عالی در اجرای پروژه های نقاشی خارجی و داخلی را داشت؛ زیرا این رنگ ‌ها براق و ضد آب هستند که باعث می ‌شوند پروژه مورد نظر ماندگارتر و زیباتر جلوه کند.

نکات استفاده از رنگ های پلی اورتان

نحوه اجرای رنگ پلی اورتان

برای اجرای رنگ ‌های پلی اورتان و دیدن آموزش رنگ کاری با پلی اورتان برای اینکه نتیجه مطلوبی به دست بیاید، باید مراحلی طی شود. مراحل اجرای رنگ پلی اورتان عبارت اند از:

آماده سازی سطوح کار

برای رنگ کاری در هر نوع رنگی باید به صورت کلی روی چوب سطح زیر کار را آماده کرد. یعنی آلودگی‌ های موجود مانند: لکه‌ های روغن، گرد و غبار و لکه‌ هایی که رطوبت به وجود آورده است را باید از بین برد. می توان از سمباده برای رفع ناهمواری ‌های موجود روی سطح  استفاده کرد و بعد مرحله بعدی را آغاز کرد.

اجرای آستر کشی

مرحله بعد از سمباده کشیدن اجرا کردن آستری به نام پرایمر پلی اورتان است که شامل فوم‌ های رنگی است. باید سطح موجود را کاملا اشباع کرد تا میزان رنگ مصرفی کاهش پیدا کند. با انجام آسترکشی سطح یکپارچه شده و لایه ‌های بعدی رنگ با کیفیت و تراز بیشتری اجرا می ‌شوند. از آموزش رنگ کاری با پلی اورتان، این قسمت دارای اهمیت است. برای آسترکشی می ‌توان از اسپری هوا و یا پیستوله‌ های رنگ پاش استفاده کرد. در زمان آسترکشی بعد از خشک شدن نیاز به سمباده کشی عمیق است؛ یعنی بعد از اجرای رنگ دوباره باید سمباده کشی را انجام داد.

اجرا کردن رنگ پلی اورتان 

برای استفاده از رنگ ‌های پلی اورتان باید به نحوه ترکیب آن دقت کرده و نسبت ‌های وزنی و تینرهای مخصوص رنگ را هم مورد توجه قرار داد؛ زیرا تینر مناسب رنگ ‌های پلی اورتان الکل نداشته و به روش خاصی به کار گرفته می ‌شود و نباید از حلال رنگ پلی اورتان استفاده کرد. بعد از اینکه توسط تینر رنگ رقیق شد، باید از هاردنر هم استفاده شود و نحوه اجرای رنگ پلی اورتان به جز روی چوب روی فلز هم می ‌توان این گونه اعمال کرد.

پیاده سازی رنگ پلی اورتان

برای اینکه بتوان رنگ ‌های پلی اورتان را طبق آموزش رنگ کاری با پلی اورتان اجرا کرد، می ‌توان از سه روش مختلف بهره مند شد. بهترین روش در استفاده از این رنگ‌ ها به کار گرفتن پیستوله رنگ پاش یا همان اسپری هوا است که کیفیت رنگ کاری را هم افزایش می دهد. توسط این ابزار می ‌توان رنگ کاری را روی سطوح بدون نقص و یکسان انجام داد.

روش ‌های دیگر اجرای رنگ پلی اورتان توسط قلم مو و غلطک و دستمال ‌های پارچه ای است که البته از قلمو و غلطک در لکه‌گیری با این رنگ استفاده می ‌شود که سرعت کار را کمی کاهش می ‌دهد. از دستمال پارچه ‌ای هم در رنگ کاری قطعه‌ های کوچک چوبی و یا ظریف کاری استفاده می ‌شود و این پارچه ‌ها نباید دارای پرز باشد؛ زیرا روی کیفیت اجرای رنگ موثر خواهد بود.

کلام پایانی

آموزش رنگ کاری با پلی اورتان و نحوه اجرای آن در استفاده از رنگ‌ های پلی اورتان بسیار اهمیت دارد. رنگ ‌های پلی اورتان ضد خش و خط هستند و حتی ضد آب و در مقابل نور آفتاب و شرایط جوی مقاومت زیادی دارند که باعث شده به عنوان یکی از لایه ‌های محافظ روی محصولات چوبی به کار گرفته شوند. در حال حاضر بسیار پرطرف دار بوده و در بیشتر صنایع مورد استفاده قرار می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند