توصیه هایی مهم برای آب بندی اپوکسی+مزایا و مراحل آن

آنچه در این مقاله میخوانید

کفپوش اپوکسی چیست ؟ آب بندی اپوکسی چیست ؟ آب بندی با اپوکسی چه مزایایی دارد؟ اپوکسی برای آب بندی در چه مواردی استفاده می شود؟ روش استفاده از آب بندی اپوکسی چیست؟ مراحل آب بندی با اپوکسی به چه صورت است؟ اپوکسی یکی از محصولات کاربردی برای آب‌بندی سطوح مختلف است که با استفاده از آن می‌توان عایقی خوب برای جلوگیری از نفوذ رطوبت در سطوح ایجاد کرد. استفاده از این محصول کاری کاملا تخصصی است و تنها توسط نیروهای ماهر قابل انجام است. در این مطلب از استحکام سازان قصد معرفی شرایط و مراحل آب بندی با اپوکسی برای آشنایی بیشتر با این محصول را داریم. با ما همراه باشید تا با پاسخ به این سوال که آب بندی اپوکسی چیست؟ + مزایا، این روش کاربردی را به شما معرفی کنیم.

آب بندی اپوکسی چیست؟

اگر به تازگی برای آب بندی و عایق کردن سطحی اقدام کرده باشید یا قصد انجام این کار را داشته باشید احتمالا یکی از گزینه‌های پیشنهادی به شما آب بندی اپوکسی بوده است اما آیا می‌دانید آب بندی اپوکسی چیست؟ اگر با کاربردهای این نوع آب بندی آشنایی داشته باشید، قطعا تنها گزینه انتخابی شما انجام این روش خواهد بود و به سراغ دیگر روش‌ها نخواهید رفت. برای پاسخ به این سوال که آب بندی اپوکسی چیست، نیاز است که با ماهیت این پوشش آب بند آشنا شوید. اپوکسی پوششی است که در سطوح مختلف قابل استفاده است. این محصول برای کفپوش کردن یک فضا، عایق کردن محیط نسبت به جریان برق، ایمنی کفپوش‌های دیگر، ایمن کردن تاسیسات و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شود و یکی از کاربردهای دیگر آن، آب بند کردن فضاهای مختلف است. اپوکسی به بیشتر سطح‌ها می‌چسبد و مانع آسیب‌دیدگی، زدگی و خوردگی آن سطح نسبت به آب و رطوبت می‌شود. اپوکسی نوعی پلیمر است که در اثر حرارت یا ترکیب با موادی خاص خشک و سخت می‌شود و یک لایه مستحکم و مقاوم ایجاد می‌کند.

 

 

آب بندی اپوکسی چه مزایایی دارد؟

همان‌طور که گفته شد، اپوکسی یکی از محصولاتی است که علاوه بر امکان استفاده از آن به عنوان کفپوش، به عنوان ماده‌ای برای آب بندی هم قابل استفاده است اما آیا می‌دانید آب بندی اپوکسی چه مزایایی دارد و چرا این محصول جز پر مصرف‌ترین محصولات در این زمینه است؟ بعد از ساخت یک سازه، کفپوش کردن یک فضا یا نماسازی یک ساختمان یکی از مهم‌ترین اقدامات، آب بند کردن آن سازه نسبت به رطوبت است. این موضوع نفوذپذیری سازه نسبت به رطوبت و آب را افزایش داده و به بالا بردن مقاومت آن کمک می‌کند. محصولات مختلفی وجود دارند که امکان استفاده از آن‌ها به عنوان آب بند کننده وجود دارد که در میان آن‌ها، اپوکسی یکی از بهترین‌ها است. اولین و مهم‌ترین مزیت آب بندی با اپوکسی امکان استفاده از آن در هر سطحی است. جنس اپوکسی به گونه‌ای است که قدرت چسبندگی بالایی دارد و به راحتی به هر سطحی می‌چسبد. این مسئله باعث می‌شود که امکان استفاده از اپوکسی در هر فضایی وجود داشته باشد. اپوکسی همچنین به راحتی درزها و ترک‌ها را می‌پوشاند و لایه‌ای مقاوم روی آن‌ها ایجاد می‌کند. اپوکسی در برابر حرارت، اشعه و آلودگی‌های قارچی یا باکتریایی مقاوم است و به بهداشت محیط کمک می‌کند. نسبت به دیگر انواع آب بند کننده‌ها، اپوکسی نفوذناپذیری بیشتری ایجاد می‌کند و این‌ موارد تنها بعضی از مزایای آب بندی با اپوکسی هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع که آب بندی اپوکسی چه مزایایی دارد و آب بندی اپوکسی چیست، بهتر است از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت با کارشناسان ما در تماس باشید.

 

بیشتر بخوانید : مقایسه انواع کفپوش اپوکسی صنعتی

 

مراحل آب بندی اپوکسی

آب بندی با اپوکسی مراحل مختلفی دارد و هر مرحله از آن نیاز به دقت بالا و صبر و حوصله دارد. اگر اجرای مراحل آب بندی اپوکسی به درستی انجام نشود و پیش از تکمیل یک مرحله به سراغ مرحله بعد رفت، کیفیت نهایی کار قابل قبول نخواهد بود. ساده‌ترین مشکل در اثر بی دقتی در اجرای مراحل آب بندی اپوکسی عدم چسبندگی کافی و ایجاد درز و نفوذ پذیری نسبت به رطوبت است که هم طول عمر اپوکسی و هم طول عمر سازه‌ای که برای مقاوم سازی آن به کار رفته است را کاهش می‌دهد.

۱. آماده‌سازی سطح

اولین مرحله از مراحل آب بندی اپوکسی، آماده‌سازی سطح است. تفاوتی ندارد که سطح نیاز به آب بندی دیواری قائم باشد یا زمینی مسطح، در هر صورت ابتدا باید سطحی که اپوکسی روی آن ریخته می‌شود را برای چسبندگی بیشتر آماده کرد. ابتدا باید آلودگی‌ها، گرد و خاک، ذرات سنگ و سایر چیزهایی که مانع چسبیدن لایه‌های اپوکسی می‌شوند یا با لایه اپوکسی بالا آمده و در سطح آن شکاف ایجاد می‌کنند را از روی سطح تمیز کرد.

۲. استفاده از پرایمر

در این مرحله باید سطح سازه یا فضایی که نیاز به اپوکسی دارد را با یک لایه پرایمر پوشش داد. استفاده از پرایمر با هدف آمادگی بیشتر سطح برای استفاده از اپوکسی انجام می‌شود و مرحله‌ای قابل حذف است اما در بیشتر فضاها توصیه می‌شود که از آن استفاده کرد تا کار نهایی تمیز و یکدست شود. پس از استفاده از پرایمر و سخت شدن آن می‌توان سطح را یک بار سمباده کشی کرد تا لایه زیرین اپوکسی مقاوم‌تر، صاف‌تر و احتمال بروز درز در اپوکسی کمتر شود.

۳. اپوکسی میانی

پس از استفاده از پرایمر باید لایه اپوکسی میانی را اجرا کرد. لایه میانی ترکیبی از دو ماده است که یکی از آن‌ها رزین اپوکسی و دیگری ماده‌ای است که اپوکسی را خشک و سفت می‌کند. بسته به سطح و نوع کاربرد اپوکسی لایه میانی ممکن است تنها حاوی دو ماده گفته شده باشد یا مواد دیگری هم همراه با آن‌ها استفاده شود. برای مثال ممکن است لایه میانی با رنگدانه‌های مخصوص رنگ‌ آمیزی شده و علاوه بر آب بندی و پوشش سطح، کاربرد تزیینی هم داشته باشد. اپوکسی میانی به دلیل استفاده از ماده هاردنر خیلی زود خشک می‌شود و معمولا بعد از چند ساعت می‌توان لایه بعدی را روی آن اجرا کرد. حساس‌ترین مرحله کار در آب بندی با اپوکسی، ریختن و خشک شدن لایه میانی است. اگر لایه میانی زود ریخته شود و پرایمر به طور کامل خشک نشده باشد، ترکیب آن با پرایمر از کیفیت اپوکسی کم می‌کند و اگر قبل از خشک شدن کامل آن لایه بعدی انجام شود هم در کیفیت لایه بعدی تاثیر می‌گذارد.

۴. اپوکسی نهایی

پس از خشک و سفت شدن اپوکسی میانی یک لایه اپوکسی دیگر روی آن اجرا می‌شود که اپوکسی نهایی نام دارد. اپوکسی نهایی پایه‌ای مقاوم و نفوذناپذیر نسبت به رطوبت، گرد و خاک و هر گونه آلودگی است. اپوکسی نهایی را می‌توان مستقیما پس از اپوکسی میانی اجرا کرد یا قبل از اجرای آن یک بار پایه کار یا سطح اپوکسی میانی را سمباده کشی کرد و سپس با یک یا دو لایه از اپوکسی نهایی پوشش داد. مقاومت اپوکسی پس از کار کردن لایه نهایی بسیار زیاد می‌شود. این شیوه آب بندی با اپوکسی در بیشتر فضاها استفاده می‌شود و علاوه بر سطوح رایج مانند کف ساختمان‌ها، کفپوش و دیوار پوشی استخرها، نمای ساختمان‌ها و کف پشت‌بام‌ها در سازه‌های غیر بتنی مانند کف کشتی‌ها نیز قابل استفاده است. آب بندی اپوکسی که با مراحل گفته شده انجام می‌شود تقریبا در هر صنعتی قابل اجرا و استفاده است.

 

 

توصیه‌های فنی برای آب بندی با اپوکسی

آب بندی با کفپوش اپوکسی روشی کارآمد است و همان‌طور که در مراحل آن گفته شد، اگر به درستی و با دقت انجام شود مقاومت خوبی نسبت به رطوبت ایجاد می‌کند اما این روش زمانی کارایی خوبی خواهد داشت که تمام نکات فنی در انجام آن رعایت شوند. از مهم‌ترین توصیه‌های فنی برای آب بندی با اپوکسی می‌توان به تمیز و عایق بودن سطحی که اپوکسی برای آن استفاده می‌شود، اشاره کرد. این کار چسبندگی اپوکسی به سطح را چندین برابر می‌کند. همچنین انتخاب تعداد لایه‌ها برای آب بندی با اپوکسی با در نظر گرفتن بافت و شرایط سطحی که اپوکسی برای آب بندی آن استفاده می‌شود، انتخاب می‌گردد و نباید این کار را به صورت حدودی انجام داد. به عبارت دیگر می‌توان اینطور گفت که آب بندی با اپوکسی کاری کاملا تخصصی است و تنها توسط افرادی که در این زمینه تجربه و مهارت دارند قابل انجام است. خدمات مختلف در زمینه آب بندی به خصوص با اپوکسی در مجموعه ما پس از بررسی دقیق سازه یا فضا ارائه می‌شوند تا بهترین نتیجه از آب بندی با اپوکسی حاصل شود.

 

 

کاربرد اپوکسی برای آب بندی

کاربرد اپوکسی برای آب بندی بسیار زیاد است. تقریبا هر فضا، محیط یا سازه‌ای که با آب سر و کار داشته باشد با استفاده از اپوکسی قابل آب بندی است. از مهم‌ترین موارد کاربرد اپوکسی برای آب بندی می‌توان به آب بندی استخر ها اشاره کرد. استخرها و فضاهای مشابه مانند سونا، جکوزی و مخازن و منابع آب از جمله سازه‌هایی هستند که بیشترین ارتباط را با آب و رطوبت دارند و نیاز بیشتری به آب بندی برای افزایش مقاومت و طول عمر دارند.دیگر کاربرد اپوکسی برای آب بندی سطوح است. کف زمین در زیرزمین‌ها نم‌دار، پارکینگ‌ها، پشت‌بام‌ها، کف، دیواره و سقف تراس‌ها و جداول در خیابان‌ها از جمله سطوحی هستند که آب بندی آن‌ها با اپوکسی انجام می‌شود. این محصول برای دائمی و ضد آب کردن رنگ استخرها، آب بندی نمای ساختمان‌ها در شهرها و مناطق بارانی و مرطوب، ایزوله کردن سرویس‌های بهداشتی و حمام و مقاوم کردن کاشی‌ها و سرامیک نسبت به نفوذ رطوبت به زیر آن‌ها استفاده می‌شود. به علاوه اپوکسی را به مخلوط سیمان یا بتنی که در نما استفاده می‌شود هم اضافه می‌کنند. این کار موجب می‌شود که مقاومت سیمان نسبت به رطوبت افزایش پیدا کرده و چسبندگی آن نیاز بیشتر شود.

 

 

هزینه آب بندی اپوکسی

هزینه آب بندی اپوکسی به مسائل مختلفی بستگی دارد. به عبارت دیگر امکان مشخص کردن قیمت دقیق یا حتی حدود قیمتی برای آب بندی اپوکسی پیش از بررسی محیط یا فضایی که نیاز به آب بندی دارد، وجود ندارد. عواملی مانند تعداد لایه‌هایی که برای آب بندی با اپوکسی استفاده می‌شود، هزینه مواد اولیه برای تولید ماده اپوکسی و هاردنر آن، متراژ و وسعت فضایی که با اپوکسی آب بندی می‌شود، اقدامات اولیه مانند زیرسازی محیط یا رفع ایرادات و بسیاری موارد دیگر در تعیین هزینه آب بندی اپوکسی موثر هستند. به همین دلیل بهتر است قبل از استفاده از این محصول برای آب بندی ابتدا هزینه‌های انجام آن را از چند مجموعه جویا شد و بعد از بررسی کیفیت کار و مقایسه هزینه‌ها، بهترین مورد را برای اجرای اپوکسی انتخاب کرد. کارشناسان ما هم در زمینه بررسی و تخمین هزینه‌های آب بندی اپوکسی، آماده راهنمایی و پاسخگویی به شما هستند.

 

 

نتیجه‌گیری

آب بندی اپوکسی یکی از بهترین روش‌هایی است که امروزه برای آب بند کردن فضاهای مختلف و ایجاد عایقی نسبت به رطوبت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مطلب تلاش کردیم که به کامل‌ترین مشکل کاربردها و نحوه استفاده از این محصول را توضیح دهیم. با این حال اگر نیاز به اطلاعات بیشتر درباره این موضوع که آب بندی اپوکسی چیست و نحوه اجرای آن دارید، کارشناسان ما در استحکام سازان پاسخگوی شما هستند تا شما را در زمینه سفارش، هزینه‌ها و انواع خدماتی که قادر به ارائه آن هستیم، راهنمایی کنند. کافی است از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت با ما تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

۱. آب بندی اپوکسی چیست؟

آب بندی اپوکسی یک روش عایق کردن سطوح و افزایش نفوذ ناپذیری آن‌ها نسبت به آب و رطوبت است که با اپوکسی رزین انجام می‌شود.

۲. مزایای استفاده از آب بندی اپوکسی چیست؟

از مهم‌ترین مزایای استفاده از این روش می‌توان به ماندگاری طولانی پوشش اپوکسی در سطح اشاره کرد. مقاومت بالا نسبت به آب و رطوبت، عدم ایجاد اصطکاک در سطوحی که اپوکسی به عنوان لایه رویی استفاده می‌شود، هزینه مناسب و ظاهر زیبا از دیگر مزایای مهم استفاده از آب بندی اپوکسی هستند.

۳. چرا در آب بندی اپوکسی از پرایمر استفاده می‌شود؟

پرایمر کیفیت لایه اپوکسی را افزایش می‌دهد. یک لایه پرایمر زیر اپوکسی مقاومت اپوکسی و چسبندگی آن را هم بهبود می‌بخشد.

۴. کاربرد اپوکسی در آب بندی چیست؟

اپوکسی برای آب بندی هر چیزی که با آب سر و کار دارد استفاده می‌شود. مخازن آبی، استخرها، حمام و سرویس‌های بهداشتی، نمای ساختمان‌ها و دیوارهای بیرونی در مناطق بارانی با اپوکسی آب‌ بندی می‌شوند.

۵. چرا آب بندی با اپوکسی کاری تخصصی است؟

آب بندی با اپوکسی باید با دقت و ظرافت انجام شود. میزان ترکیب مواد اولیه برای تهیه اپوکسی، مقدار اپوکسی مورد نیاز در محل استفاده، تعداد لایه‌ها و بسیاری موارد این چنینی دیگر نیاز به بررسی تخصصی محیط قبل از اجرای اپوکسی دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند