اصول مهم آب بندی استخر بلوکی چیست ؟

آنچه در این مقاله میخوانید

استخر ها از جمله مکان های تفریحی بسیار مناسب در تمامی فصل ها محسوب می شوند و مانند دیگر سازه های موجود نیاز به مراقبت و نگهداری خاصی دارند. از مهم‌ترین و اصلی ترین نکاتی که در ساخت و حتی مراقبت از این سازه ها مورد اهمیت قرار می گیرد، آب بندی استخر بلوکی است. مواد و متریال ساخت این استخر ها تماما از سیمان و موادی نفوذپذیر است که موجب ایجاد درز های احتمالی در میان متریال سیمان شده و باعث ترک خوردگی و خرابی استخر ها می‌شود. بنابراین آب بندی اصولی اهمیت زیادی دارد.

آب بندی استخرهای بلوکی

داشتن یک استخر مناسب می تواند از دارایی های مهم ملکی هر شخص باشد. استخر های بلوکی از نمونه استخرهایی هستند که با قیمت ارزان تری در باغ ها و ویلاهای شخصی ساخته می شوند. در ساخت این استخرهای بلوکی معمولا از انواع مختلفی از بلوک ها استفاده می شود. بلوک هایی مانند سیندر که یکی از بلوک های سیمانی رایج است، به دلیل ارزانی و راحتی در ساخت استخر ها استفاده می شود که البته آب بندی استخر بلوکی را دچار مشکل می‌کند.
بعضی از افراد برای آب بندی این استخرها از آستر وینیل استفاده می کنند که البته دوام زیادی ندارد و ممکن است بعد از گذشت چند سال با تابیدن نور خورشید دچار پوسیدگی شود. آسترهای استخر دارای هزینه های زیادی بوده و با روش آب بندی های سنتی ماندگاری خوبی ندارد. برای دوام بیشتر و ماندگاری این استخرها و پرکردن ترک با سیمان هیدرولیک از موادی مانند FIex seal استفاده شده و بعد استخر را با پوششی به نام Drylok Extreme می پوشاند تا ساختار استخر به نحوی شود که کمتر احتیاج به تعمیر و نگهداری داشته باشد.

بیشتر بخوانید: کفپوش اپوکسی

اصول و نحوه آببندی استخر های بلوکی

در ساخت سازه های آبی به دلیل حساسیت های زیادی که دارند، معمولا از بتن مسلح استفاده می شود و در ساخت استخرها و مخازن کوچک معمولا از بلوک و مصالح سنتی استفاده می کنند. عایق کاری بعد از ساختن اولیه و زمان تکمیل مرحله نازک کاری استخر بسیار اهمیت دارد. با توجه به اصول و متریال های مرغوبی که در ساخت این سازه ها به کار می‌رود، طول عمر و دوام سازه ها نیز بالاتر می رود. مراحل آب بندی استخر بلوکی شامل مراحل زیر است:

اجرای سیمان کاری با ملات سیمان تقویت شده

برای اینکه بتوان آب بندی استخر بلوکی را اصولی انجام داد، بعد از تعمیر همه شیار ها، ترک ها، شکستگی ها باید یک لایه سیمان‌کاری انجام شود تا سطحی صاف و یکدست داشته باشیم. همچنین دیوار هم در مقابل فشار آب مقاوم شود و برای لایه های بعدی آماده شود.
در سیمان‌کاری دیوار استخر از ملاتی که شامل چسب بتن پلیمری است، استفاده می‌شود که این چسب بر پایه لاتکس تولید می شود که برای ملات هایی با چسبندگی زیاد و بالا از آنها استفاده می شود. با افزودن چسب بتن موجب افزایش مقاومت کششی و فشاری، جلوگیری از ترک، عایق بندی رطوبتی، کم شدن نفوذپذیری و…  شده که از جمله مزایای اضافه کردن چسب بتن به ملات سیمانی است.

نحوه استفاده از مواد آب بندی دو جزئی

محصول آب بندی جزئی یکی از دستاوردهای جدید محققان شیمی است که بر پایه سیمان، رزین اصلاح شده پلیمری و مواد معدنی تولید می شود و یک جایگزین مناسب برای ایزوگام ها است. این مواد دو جزئی دارای ویژگی هایی مانند قابلیت انعطاف پذیری بالا، خاصیت ضد باکتری، چسبندگی قوی به سطح بتنی، مقاومت در برابر فشار آب و… هستند. در این روش آب بندی استخر بلوکی دوجزئی الاستومری در مقابل واکنش نمک های موجود در آب بسیار مقاوم بوده و خورده نمی شود.
این مواد در مقابل نفوذ یون کلرید و حتی گاز co۲ هم پایداری مناسبی دارد. با خاصیت ضد باکتری که دارد از رشد خزه و جلبک در دیوارهای استخر جلوگیری می کند. نحوه کار با این محصول بسیار ساده است، موجب کاهش میزان مصرف مواد در سطح می‌شود و از هزینه های اضافی جلوگیری می کند. با پوشش منفذ های کوچک در سطح، نفوذ پذیری را کمتر و در انجام آب بندی استخر بلوکی کمک زیادی می‌کند.
عايق كاري استخر

مرحله کاشی کاری استخر

امروزه برای اجرای کاشی کاری از ملات یا روش‌های جدیدی مانند چسب کاشی استفاده می‌شود. زیرا لایه قبلی که آب بندی دو جزئی الاستومری است، آب را جذب نمی کند و برای کاشی کاری در روی آن نمی توان از دوغاب یا ملات استفاده کرد. باید از چسب های کاشی استخر که بسیار قوی تر استفاده کرد.
این چسب، مخصوص مکان‌هایی آبی مانند سونا، جکوزی، استخر، آب‌نما است که بر پایه مواد معدنی و سیمانی تولید می شود و توسط رزین های سینتتیک و دیگر افزودنی‌های خاص تقویت و اصلاح می شوند. کار کردن با این چسب بسیار راحت و سریع انجام می شود. از ویژگی های مهم آن چسبندگی بالا، قابلیت تحمل دامنه دمایی، انعطاف پذیری بالا، سازگار بودن با محیط زیست و… را می توان نام برد.

اجرای مرحله بندکشی

بعد از اینکه آب بندی استخر بلوکی انجام شد، نوبت به نصب کاشی ها می شود که باید در فاصله بین کاشی ها از ملات مناسب پرشود. یکی از محصولاتی که برای پر کردن درزهای سطح کاشی‌کاری استفاده می‌شود، خمیر بندکشی است که در زیبایی سطح  استخرها دارای اهمیت است. زیرا در مقابل بالا، پایین رفتن دما، فشار آب مقاومت و انعطاف بالایی دارد. این خمیر بندکشی دارای خاصیت جذب آب، جلوگیری از نفوذ آلودگی، ثبات رنگ است که می تواند یک گزینه عالی برای تکمیل کردن آب بندی استخر بلوکی محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: کفپوش اپوکسی صنعتی

تمیز کردن و پاک کردن لکه های سیمانی

این مرحله آخر از آب بندی استخر بلوکی است که باید لکه های سیمان و ملات بندکشی که روی کاشی ها مانده را تمیز کرد. این لکه ها ظاهر استخر را زشت جلوه می‌دهند و برای پاک کردن آنها از محصولات پاک کننده سرامیک و کاشی هم می‌توان استفاده کرد. از نمونه های این پاک کننده ها، سمنت ریموور است که روی سطح هایی که به اسید حساس نیستند، مورد استفاده قرار می گیرد و لکه های سخت را می‌توان در مدت پنج دقیقه کاملا پاک کرد.
کلام پایانی
بیشتر افراد فکر می کنند که برای آب بندی استخر بلوکی باید از یک محصول و با یک روش عایق کاری خاص استفاده شود. در صورتی که می توان با انتخاب یک محصول آب بندی مناسب و با بررسی و نظارت اصولی تمامی مراحل ساخت و لایه‌های مختلف استخر از کم کردن نفوذپذیری و عایق کاری درزها بهره‌مند شد. امید است این مقاله از استحکام سازان ، متخصص در اجرای اپوکسی کف ، برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند