هرآنچه باید درباره کفپوش اپوکسی سه بعدی بدانید؛ مراحل اجرا + هزینه

آنچه در این مقاله میخوانید

آشنایی با کفپوش سه بعدی اپوکسی

کفپوش سه بعدی اپوکسی چیست ؟ این کفپوش‌ها درواقع از روش‌های جذاب اجرای پوشش برای کف‌های صنعتی و غیر صنعتی محسوب می‌شود. کفپوش اپوکسی سه بعدی امروزه محبوبیت زیادی کسب کرده است. از این نوع کفپوش اغلب در مراکز خرید، سالن‌های بزرگ، دفاتر اداری، خانه و آپارتمان‌ها استفاده می‌شود. این کفپوش‌ها چهره جذاب و متفاوتی به فضا می‌بخشند و مقاومت و طول عمر بالایی برخوردار هستند. کفپوش اپوکسی سه بعدی یکی از لوکس‌ترین و چشمگیرترین کفپوش‌هایی به‌شمار می‌رود که در سال‌های اخیر در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در مقاله هرآنچه باید درباره کفپوش اپوکسی بدانید؛ مراحل اجرا +هزینه به این موضوع می‌پردازیم. پس برای اینکه بدانید کفپوش سه بعدی اپوکسی چیست؟ تا انتهای این مقاله از وب‌سایت استحکام سازان همراه باشید.

فهرست مطالب در این مقاله:

  • کفپوش چیست؟
  • اپوکسی چیست؟
  • کفپوش سه بعدی اپوکسی چیست؟
  • مواد و تجهیزات لازم کفپوش سه بعدی اپوکسی
  • نحوه اجرای کفپوش سه بعدی اپوکسی
  • هزینه اجرای کفپوش سه بعدی اپوکسی چقدر است؟
  • نتیجه گیری

کفپوش چیست؟

درواقع کفپوش به لایه‌ای سخت و محافظی اطلاق می‌شود که با هدف جلوگیری از هوازدگی، فرسایش و تخریب کف‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اصلی‌ترین کاربرد کفپوش‌ها در انبارها، کارخانه‌های تولید مواد شیمیایی و سایر کف‌های صنعتی و غیر صنعتی است. از دیگر کاربردهای کفپوش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مشخص نمودن محدود تاسیسات
  • علامت‌گذاری برای مسیر حرکت
  • پوشاندن لکه‌های بتن

هم‌چنین در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و عمومی، کفپوش‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای در ظاهر داخلی سازه برعهده دارند. به‌همین خاطر، معمولاً از گزینه‌ها و سیستم‌های متنوع‌تری برای اجرای کفپوش این ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اپوکسی چیست؟

اپوکسی درواقع یکی  دیگر از انواع پلیمرهای ترموست است. این ماده از دو یا چندین ماده شیمیایی مجزا ازهم (اپوکساید رزین و سخت کننده) تهیه می‌گردد. مخلوط نمودن مواد مجزای اپوکسی باهم موجب افزایش حرارت مخلوط و واکنش شیمیایی میان آن‌ها می‌شود. در حقیقت محصول این واکنش شیمیایی، یم ماده‌ سخت با مقاومتی بالا در مقابل عامل‌های شیمیایی است. بارزترین اپوکسی‌های رایج در بازار می‌توان به چسب دوقلو اشاره نمود. باتوجه به مواد مصرفی در اپوکسی می‌توان به ویژگی‌های ظاهری دلخواه دست یافت. انعطاف‌پذیری بالا و ویژگی‌های اپوکسی، آن را به یک گزینه بسیار ایده‌آل جهت اجرای کفپوش‌های زیبا و مقاوم مبدل نموده است.

مطلب پیشنهادی: کفپوش اپوکسی چیست ؟ 

کفپوش سه بعدی اپوکسی چیست؟

کفپوش‌های سه بعدی اپوکسی یکی از روش‌های اجرای کفپوش به‌واسطه بهره‌مندی از رزین‌های اپوکسی و تصاویر سه بعدی است. درواقع زیبایی و عملکرد مناسب کفپوش‌های سه بعدی اپوکسی، موجب گسترش اجرای آن‌ها در فروشگاه‌ها، سالن‌ها، ادارات و ساختمان‌های مسکونی شده است.

انواع کفپوش سه بعدی اپوکسی کدامند؟

این کفپوش‌ها از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند. از انواع سیستم‌های اجرای این کفپوش‌های سه بعدی اپوکسی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود که عبارتند از:

  • سیستم سیاه سفید
  • تک رنگ
  • چند رنگ
  • فلورسانس
  • خود یکنواخت شونده
  • متالیک
  • متحرک

به‌طور کل محدودیت خاصی جهت محیط اجرای این سیستم‌ها وجود ندارد. البته حداقل ضخامت مورد نیاز جهت اجرای کفپوش سه بعدی اپوکسی، 1.5 میلی‌متر است که این ضخامت باتوجه به ضخامت تصویر چاپ شده و لایه رزین مشخص می‌گردد.

مواد و تجهیزات لازم کفپوش سه بعدی اپوکسی

تصویر سه‌بعدی مناسب و رزین اپوکسی، اصلی‌ترین پیش‌نیازها در اجرای کفپوش سه بعدی اپوکسی هستند. درکل، از تجهیزات مورد نیاز جهت اجرای صحیح این کفپوش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ابزارآلات تمیزکاری جهت حذف گرد و غبار و مواد اضافی بر روی کف
  • پرایمر خوديکنواخت شونده
  • بوم یا همان تصویر سه بعدی مدنظر جهت اجرا
  • رزین مصنوعی، ترجیحاً از نوع پلی یورتان یا PU
  • تی پلاستیکی جهت صاف کردن بوم
  • غلتک پلاستیکی جهت پخش کردن رزین

معرفی رزین مناسب برای کفپوش سه بعدی اپوکسی

با هدف اجرای پرداخت و اعمال پوشش نهایی، عموماً از رزین اپوکسی یا رزین پلی یورتان استفاده می‌شود. زیرا هر دوی آن‌ها، رزین‌های مصنوعی دوقلویی محسوب می‌شوند که باید موادشان را با نسبت مشخص مخلوط نمود. این مواد دوام بالایی برخوردارند؛ قابل استفاده بر روی سطوح مختلف نیز هستند و ظاهر جذابی را فراهم می‌نمایند. هم‌چنین، رزین‌های PU و اپوکسی را می‌توان با مواد پرکننده دیگر مثل ذرات اکلیل و رنگدانه‌های مختلف ترکیب نمود. برخی از افزودنی‌ها هم، باعث افزایش زمان گیرش این پوشش‌ها می‌شوند.

مزیت رزین اپوکسی پلی یورتان (PU)، مقاومت آن در برابر اشعه فرابنفش است. رزین اپوکسی، جهت کفپوش‌های خارج از محوطه بسته مناسب نیست. در صورت وجود پنجره‌های بزرگ و تابش مستقیم نور آفتاب هم باید از رزین‌های اپوکسی نگهداری نمود. در چنیت مواقعی، احتمال زرد شدن رنگ رزین در طول زمان افزایش خواهد یافت.

نحوه اجرای کفپوش سه بعدی اپوکسی

اجرای کفپوش کفپوش اپوکسی سه بعدی معمولاً طی شش مرحله انجام می‌شود که عبارتند از:

  1. انتخاب تصویر
  2. تنظیم پرسپکتیو تصویر
  3. چاپ تصویر
  4. آماده‌سازی بستر
  5. جانمایی تصویر
  6. اعمال اپوکسی

 

بیشتر بخوانید : انواع کفپوش اپوکسی صنعتی

 

در ادامه مقاله هرآنچه باید درباره کفپوش اپوکسی سه بعدی بدانید؛ مراحل اجرا +هزینه به توضیح هر یک از این مراحل خواهیم پرداخت.

  • انتخاب تصویر

درواقع انتخاب تصویر، مسئله‌ای مهمی است که می‌تواند موجب اجرای مناسب یا شکست پروژه بشود. پس خلاقیت، بخشی بسیار مهم از این مرحله محسوب می‌شود. کیفیت بالا چیزی بیشتر از 300dpi، نتیجه رضایت‌بخش‌تری را به دنبال خواهد داشت. در زمان انتخاب تصویر سه بعدی، ایده مدنظر باید با فضای داخلی اتاق حتماً همخوانی داشته باشد. مطابقت میان ایده با رنگ، دکوراسیون و مبلمان اتاق هم می‌تواند نتیجه کار را به سطحی بسیار ایدئال برساند.

  • تنظیم پرسپکتیو تصویر

از دیگر مراحل مهمی که در ظاهر نهایی کفپوش سه بعدی اپوکسی نقش بسزایی دارد تنظیم نحوه نمایش تصویر کف از نقطه نظر بیننده است. به موجب این امر، معمولاً ابتدا چند عکس از اتاق گرفته می‌شود. پس از آن، تنظیم تصویر سه بعدی نسبت به عکس‌های اتاق صورت می‌پذیرد. برای این کار می‌توان از نرم افزارهای تخصصی ویرایش تصویر مانند فتوشاپ استفاده نمود.

  • چاپ تصویر سه بعدی

با هدف چاپ تصویر سه بعدی، فایل با کیفیت تصویر درون یک حافظه قابل حمل ریخته و به‌واسطه پرینترهای مخصوص در ابعادی بزرگ پرینت می‌شود. جهت اطمینان حاصل از درست بودن پرسپکتیو، باید ابتدا یک نمونه کوچک را چاپ و بررسی نمود. برای پرینت تصویر کفپوش سه بعدی اپوکسی، از جوهری با کیفیت بسیار بالا و با مقاوم در برابر اشعه فرابنش استفاده می‌شود.

  • آماده سازی بستر و اعمال پرایمر

به‌منظور اجرای کفپوش سه بعدی اپوکسی مثل تمام سطوح دیگر، کف اتاق باید به‌صورت کامل تمیز و آماده قرار دادن تصویر پرینت شده شود. درواقع کف اتاق باید عاری از هر نوع غبار و روغن باشد. هم‌چنین، تراز و صاف بودن کامل بستر کفپوش‌ سه بعدی اپوکسی هم از اهمیت بالایی در کیفیت نهایی تصویر سه بعدی برخوردار خواهد بود.

  • جانمایی تصویر سه بعدی

عملیات جانمایی تصویر سه بعدی، درواقع کار پیچیده‌ای هم نیست. جهت چسباندن تصویر بر روی بستر، عموماً از چسب‌های با کیفیت یا رزینی دوقلو استفاده می‌شود. اعمال چسب روی بستر، توسط یک ماله دندانه‌ای صورت می‌پذیرد. سپس، تصویر سه بعدی روی چسب قرار داده شده و به‌واسطه یک غلتک پلاستیکی روی کف فشار داده می‌شود. این مرحله چیزی در حدود 45 تا 60 دقیقه زمان می‌برد. در اینجا باید به زمان گیرش چسب دو قلو و قرار دادن تصویر در زمان مناسب توجه لازم را داشت. آخرین فعالیت این مرحله، خارج نمودن حباب‌های هوا و صاف کردن چین و چروک تصویر خواهد بود. برای این فعالیت، معمولاً توسط یک تی پلاستیکی از مرکز تصویر به سمت لبه‌ها کشیده می‌شود.

  • درزبندی نهایی

بعد از اتمام جانمایی تصویر روی بستر و خارج نمودن تمام حباب‌های هوا، درزبندی نهایی کفپوش صورت می‌پذیرد. برای این کار، رزین و سخت کننده در نسبت‌های مشخص با یکدیگر مخلوط می‌شوند. نسبت این مواد باید طبق دستورالعمل کارخانه سازنده رزین باشد. درواقع زیاد بودن مقدار سخت کننده، موجب تخلخل کفپوش می‌گردد. هم‌چنین کم بودن سخت کننده هم از چسبندگی مناسب رزین جلوگیری می‌نماید. به موجب این امر، نسبت مواد درزبندی باید با دقت کامل انتخاب شود.

 

همچنین بخوانید : کاربرد آب بندی استخر

 

هزینه اجرای کفپوش سه بعدی اپوکسی چقدر است؟

درواقع هزینه اجرای کفپوش اپوکسی سه بعدی به عوامل بسیاری مانند شرایط بستر محل اجرا روی کف، سقف با دیوار، متراژ محل اجرا و پیچیدگی سیستم کفپوش بستگی خواهد داشت. به‌طور متوسط میانگین قیمت اجرای هر متر کفپوش سه بعدی در هنگام نگارش این مقاله، چیزی بین 20 الی 45 دلار است. توجه داشته باشید که به‌دلیل متغیر بودن نرخ ریال در مقابل دلار شما می‌توانید قیمت روز دلار را به معادل ریالی آن مبدل نمایید. هم‌چنین کیفیت و پیچیدگی طرح مدنظر در کنار کیفیت مواد اولیه، دوام و طول عمر، از دلایل متغیر بودن بازه قیمت اجرای این نوع از کفپوش‌ها است. البته نباید از کمبود نیروی متخصص هم جهت اجرای کفپوش سه بعدی اپوکسی غافل شویم.

 

نتیجه گیری

کفپوش اپوکسی سه بعدی نوع خاصی از کفپوش‌ها هستند که خاصیت ضد باکتری دارند. هم‌چنین این کفپوش‌ها به‌طور جذابیت‌های بصری که دارند، امروزه مورد توجه بسیاری از افراد جهت استفاده در امکان مختلف قرار گرفته‌اند. امید است مقاله هرآنچه باید درباره کفپوش اپوکسی سه بعدی بدانید؛ مراحل اجرا + هزینه از وبسایت استحکام سازان مورد توجه شما مخاطبین محترم قرار گرفته باشد. لطفاً پس از مطالعه مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در این زمینه با ما به اشترک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند