سیستم کف سازی اپوکسی آنتی الکترواستاتیک چگونه است ؟ +کاربرد

آنچه در این مقاله میخوانید

کاربرد کف سازی آنتی الکترواستاتیک

سیستم کف سازی اپوکسی آنتی الکترواستاتیک چگونه است؟ +کاربرد : خطرات برق درواقع می‌تواند از خود عواقب فاجعه‌باری را در محیط‌های حساس استاتیک به‌جای گذارد. به موجب این امر در اماکنی که در آن‌ها با الکتریسیته و برق سر و کار دارند مانند کارگاه‌های تولید صنایع الکترونیک، صنایع شیمی، حتّی بهداشت و درمان مانند اتاق عمل از کفپوش اپوکسی آنتی اکترو استاتیک استفاده می‌نمایند. این کفپوش، وظیفه محافظت از تجهیزات الکترونیکی حساس و پرسنل و اپراتورها را از تخلیه الکترواستاتیک (ESD) برعهده دارد. کفپوش اپوکسی آنتی الکترواستاتیک به‌صورت معمول حاوی مواد رسانایی بوده که الکتریسیته ساکن را جهت تخلیه به سمت زمین هدایت می‌شود.

این نوع کف سازی یکی از روش‌های کفپوش کردن زمین در فضاهای مختلف است که امروزه بسیار کاربرد دارد. کفپوش آنتی استاتیک هم درست کفپوش‌های دیگر، از شرایط خاصی جهت تمیزکردن و نگهداری برخوردار است.

ما در مقاله سیستم کف سازی اپوکسی آنتی الکترواستاتیک چگونه است؟ +کاربرد قصد داریم تا شما را با این محصول آشنا نماییم. پس برای شناخت از کاربرد کف سازی اپوکسی آنتی الکترواستاتیک با ما تا انتهای این مقاله از وب‌سایت استحکام سازان همراه باشید.

فهرست مطالب در این مقاله:

  • کف سازی اپوکسی آنتی الکترواستاتیک چیست؟
  • آشنایی با کاربرد کف سازی آنتی الکترواستاتیک
  • مزایای کف سازی اپوکسی آنتی الکترواستاتیک
  • مراحل کف سازی اپوکسی آنتی الکترواستاتیک

 

بیشتر بخوانید : کاربرد آب بندی استخر

 

کف سازی اپوکسی آنتی الکترواستاتیک چیست؟

امروزه پیشرفت تکنولوژی در تمام زمینه‌ها بسیار تاثیرگذار بوده است. یکی از این زمینه‌های پیشرفت در عصر تکنولوژی تولید کفپوش است. برخلاف گذشته که کفپوش‌ها در چندین نوع و جنس خاص همانند سنگ، موکت، چوب یا پارکت محدود شده بودند، درحال‌حاضر انواع مختلفی از این محصول در بازارهای جهانی عرضه شده‌اند که هر کدامشان از ویژگی‌های خاص خود برخوردار هستند. هم‌چنین متریال جدیدی که امروزه جهت تولید انواع کفپوش مورد استفاده قرار می‌گیرند، این نوع از مصالح را نه فقط از نظر ظاهر بلکه از لحاظ کاربرد و ویژگی‌ها هم به یک محصول خاص و متفاوت مبدل کرده است.

اپوکسی یکی از متریال اولیه‌ای محسوب می‌شود که جهت تولید کفپوش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. درواقع کفپوش‌های تولید شده بر پایه آن از ظاهری متفاوت، مقاومتی بالا و کاربردهایی متفاوت با سایر کفپوش‌ها برخوردار هستند.

حالا که تا این بخش از مقاله با کفپوش و اپوکسی آشناییی پیدا کردید، نوبت به پاسخ این سوال خواهد رسید که کف سازی اپوکسی آنتی الکترواستاتیک چیست؟

همان طور که از نام این محصول پیداست، آنتی الکترواستاتیک درواقع نوعی از کفپوش‌های اپوکسی بوده که به‌خاطر قابلیت خاص خود با این نام شناخته می‌گردد. ویژگی خاص و متمایز این کفپوش انتقال انرژی الکتریسیته به زمین و ایمن نمودن محیطی خواهد بود که با آن، کف سازی شده است.

آشنایی با کاربرد کف سازی آنتی الکترواستاتیک

کاربرد کفپوش اپوکسی آنتی الکترواستاتیک تنها به اماکنی خاص محدود می‌شود و نمی‌توان در هر فضایی از آن استفاده نمود. درواقع این کفپوش خاصیت رسانایی برخوردار بوده و با کمک این خاصیت خود، بار الکتریکی محیط در اماکنی که با امواج الکتریکی سروکار دارند را دریافت و آن را در زمین تخلیه می‌نماید. به موجب این امر محیط از این انرژی عاری خواهد شد و هیچ آسیبی به افراد، دستگاه‌ها و هر مورد دیگری وارد نمی‌شود.

به عبارتی دیگر می‌توان چنین عنوان کرد که اصلی‌ترین کاربرد کفپوش اپوکسی آنتی الکترواستاتیک در صنایع است و این نوع کفپوش مصرف خانگی ندارد. از کفپوش اپوکسی آنتی الکترواستاتیک در موارد زیر استفاده می‌شود:

  • اتاق‌ کامپیوتر و سرور سازمان‌های مختلف
  • اتاق عمل در بیمارستان‌ها که تجهیزات الکتریکی در آن بالاست
  • اتاق‌های ایزوله چه در مراکز صنعتی یا درمانی
  • انواع کارخانجات تولیدی
  • مراکز تولید محصولات شیمیایی مثل رنگ
  • مرکزهای مخابراتی
  • انبار تجهیزات و وسایل برقی
  • اتاق یا بخش انتقال انرژی برق
  • کارخانه‌هایی که مواد قابل اشتعال دارند
  • و مراکزی از این دست

 

مطلب پیشنهادی : با انواع کفپوش اپوکسی صنعتی آشنا شوید

 

مزایای کف سازی اپوکسی آنتی الکترواستاتیک

کف سازی اپوکسی آنتی الکترواستاتیک از مزایای زیادی برخوردار بوده که در بیشتر مراکز صنعتی استفاده از این نوع کفپوش توصیه می‌گردد. در حقیقت هدایت جریان الکتریکی از سطح زمین به لایه‌های زیرین کفپوش و هم‌چنین کاهش خطرات این انرژی از مهم‌ترین ویژگی و مزایای این محصول محسوب می‌شود. درواقع همین ویژگی موجب آن شده که کفپوش‌های اپوکسی از این نوع محصول با نام ضد جرقه یاد کنند. با تمام این اوصاف تنها مزیت این نوع کفپوش، مقاومت آن نسبت به جریان الکتریکی و انتقال آن به زمین خلاصه نمی‌شود. از مزایای دیگر این نوع از کفپوش‌ها می‌توان به مقاومت بالای آن‌ها نسبت به فشار و سایش هم اشاره نمود. باتوجه به آنکه کفپوش اپوکسی آنتی الکترواستاتیک مناسب برای استفاده در فضاهای صنعتی است، طوری ساخته می‌شود که حتّی بر اثر رفت و آمد کامیون یا لیفتراک‌های سنگین نیز هرگز دچار آسیب‌دیدگی نشود.

از دیگر مزایای کف سازی اپوکسی آنتی الکترواستاتیک مقاومت آن نسبت به خوردگی توسط مواد شیمیایی است. در آزمایشگاه‌های شیمی که با انواع مختلفی از اسیدها سروکار دارند، امکان استفاده از این کفپوش به دلیل مقاومت بالا نسبت به ریختن ترکیبات شیمیایی وجود دارد. هم‌چنین تنوع رنگ هم از دیگر مزایای این کفپوش است که آن را به انتخابی مناسب برای کارخانجات یا مراکزی که قصد جدا کردن فضاها با رنگ زمین را دارند، مبدل می‌نماید.

اپوکسی آنتی الکترواستاتیک بدون درز و به‌صورت یکپارچه بوده که به همین دلیل آلودگی به آن نفوذ نمی‌کند. علاوه بر این شستشوی آن به‌خار برخورداری از این ویژگی و جنس خاصی که دارد، اصلاً سخت نیست و به‌سادگی استریل می‌گردد. هم‌چنین هزینه نصب کفپوش اپوکسی آنتی الکترواستاتیک نسبت به دیگر کفپوش‌های رایج کمتر و طول عمر آن بسیار بالاتر است.

مطلب پیشنهادی : اهمیت کفپوش آنتی الکترواستاتیک

 

مراحل کف سازی اپوکسی آنتی الکترواستاتیک

درست همانند دیگر محصولات، کف سازی آنتی الکترواستاتیک نیز غیر از مزایای بالا، از ایراداتی هم برخوردار است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها فرآیند سخت و زمان‌بر نصب و اجرای این کفپوش است. البته زیاد بودن تعداد مراحل اجرا و نصب اپوکسی آنتی الکترواستاتیک و زمان‌بر بودن نصب آن نهایتاً به مقاومت بالای این کفپوش و مزایای متعددی که عنوان شد، منجر می‌شود. درواقع هر کدام از مراحل اجرا و نصب آن نیاز به دقتی بالا دارند و تا پیش از انجام کامل یک مرحله نمی‌توان مرحله بعدی نصب را آغاز نمود. هم‌چنین، نصب این محصول کاری تخصصی بوده و نیاز به مهارت و ابزارهای مخصوص جهت آماده نمودن متریال اولیه اپوکسی و اجرای آن را می‌طلبد.

1. مرحله آماده‌سازی سطح

در مرحله نخست جهت کف سازی با این محصول باید زمین را آماده نمود. درواقع آماده‌سازی سطح از مهم‌ترین بخش‌های کفپوش نمودن فضاها با اپوکسی آنتی الکترواستاتیک و سایر انواع اپوکسی است. چراکه کوچک‌ترین ناهمواری یا آلودگی در شکل ظاهری و کیفیت اپوکسی تاثیر زیادی می‌گذارد. مثلاً چنانچه سطح زمین دارای روغن و چربی باشد و پیش از اپوکسی خوب تمیز نشود، چربی‌ها موقع ریختن مایع بالا آمده و در ظاهر اپوکسی تاثیری بدی می‌گذارند. در مرحله نخست اجرای اپوکسی از هر نوع، به خصوص آنتی الکترواستاتیک باید زمین را از هر گونه رطوبت پاکسازی نمود و در صورت نیاز سطح را ساب زد تا برآمدگی‌ها به خصوص در زمین‌های سیمانی یا بتنی یکدست گردند.

2. مرحله اجرای لایه پرایمر

بعضی از سطوح یا آلودگی‌ها در جسم زمین نفوذ نموده‌اند و اصلاً امکان جدا نمودن آن‌ها از سطح زمین وجود ندارد. در این شرایط استفاده از پرایمر جهت یکدست نمودن زمین و عدم تاثیرگذاری آلودگی‌ها در اپوکسی مورد نیاز خواهد بود. البته شاید این سوال پیش آید که چرا به جای مرحله سخت و زمان‌بر آماده‌سازی، همان ابتدا از پرایمر استفاده نمی‌کنیم. در پاسخ باید چنین عنوان کرد که اجرای لایه پرایمر فقط سطح را یکدست می‌کند و چنانچه آلودگی‌ها زیاد باشد، شاید در ظاهر و وضع خود پرایمر هم تاثیر گذارند. پرایمر اغلبلا دو لایه‌ای اجرا می‌گردد و ضخامت چندان زیادی هم ندارد.

3. مرحله اجرای شبکه نوار مسی

از مهم‌ترین تفاوت‌های اجرای کفپوش اپوکسی آنتی الکترواستاتیک با سایر انواع اپوکسی‌ها، همان مرحله نصب و اجرای شبکه نوار مسی است. در این مرحله از نصب موضوعات مختلفی باید مورد توجه قرار بگیرند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، عرض و ضخامت نوار مسی است که در اپوکسی کار می‌گردد. نوارهای مسی از یک کاغذ برچسب بوده که باید آن را از روی نوار جدا نمود. سپس باید نوار را از سمتی که چسب دارد روی سطح زمین قرار داد. درواقع نوارهای مسی را باید روی سطوح تمیز کار کرد تا بخاطر آلودگی، چربی یا گرد و خاک جدا نشوند. علاوه بر این بهترین فاصله طولی و عرضی جهت اجرای شبکه نوار مسی 1 تا 4 متر از هم است. توجه داشته باشید که نوارها را از لبه دیوار هم باید کمی فاصله داد. مناسب‌ترین فاصله نوار مسی از دیوار چیزی در حدود 15 سانتی‌متر از هر طرف است.

4. مرحله اجرای لایه میانی

پس از نوار کشی کامل زمین، حال نوبت به اجرای اپوکسی خواهد رسید. در این مرحله باید رزین مخصوص با هاردنر ترکیب نمود و نخستین لایه از اپوکسی را روی نوارها ریخت. این لایه هم باید پس از خشک شدن پرایمر ریخته گردد تا با پرایمر ترکیب نشود. لایه میانی شاید تک لایه‌ای یا چند لایه‌ای باشد که همین موضوع نیز به محیط و کاربری آن بستگی دارد. لایه میانی در کف سازی اپوکسی آنتی الکترواستاتیک اغلب تیره رنگ و در بسیاری موارد از رنگ مشکی خواهد بود.

5. مرحله اجرای لایه نهایی

در آخر هم و پس از کفپوش کردن فضا با لایه میانی و خشک شدن آن، نوبت به این لایه می‌رسد. در مواردی شاید به اجرای این لایه نیازی نباشد و بدون آن هم سطح زمین ضخامت و شکل مناسب را داشته باشد. امّا چنانچه نیاز به ایمنی بیشتر برای محیط اطراف باشد، استفاده از لایه نهایی هم الزامی است. در این لایه می‌توان انواع مختلف رنگ‌ها را جهت اپوکسی استفاده نمود. پس از خشک شدن لایه نهایی باید آن را سمباده کشی نمود تا علاوه بر از بین رفتن آلودگی‌ها همانند گرد و غبار، از نظر اصطکاک موقع راه رفتن نیز وضعیت مناسبی داشته باشد.

امید است مقاله سیستم کف سازی اپوکسی آنتی الکترواستاتیک چگونه است؟ +کاربرد از وبسایت استحکام سازان مورد علاقه شما قرار گرفته باشد. لطفاً پس از مطالعه مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند