پوشش ضد حریق پایه رزین چیست؟ + مزایا ، معایب و کاربردها

آنچه در این مقاله میخوانید

مواد و مصالح جدید ساختمانی

همه انسان ‌ها در زندگی به آرامش و از همه مهم تر به امنیت نیاز دارند. امروزه سبک ‌های زندگی دچار تغییر و تحول زیادی است و ساختمان ‌ها و سازه ‌های بلند و عظیم در حال ساخت و اجرا هستند و نیاز به آرامش و از همه مهم تر امنیت بیشتر احساس می شود. بیشتر این ساختمان ‌ها باید از استانداردهای ویژه برخوردار باشند. در این مقاله از استحکام سازان ، متخصص در اجرای اپوکسی کف ، می ‌خواهیم در مورد یکی از این موارد امنیتی صحبت کنیم و بدانیم پوشش ضد حریق پایه رزین چیست و چه کاربردی دارد.

 

پوشش ضد حریق چیست؟

در ساخت و ساز ساختمان ‌ها و سازه‌ ها نوعی پوشش ‌ها وجود دارند که ساختمان را بیمه آتش سوزی می کنند، نه اینکه خسارت وارده از آتش سوزی را به شما پرداخت بکنند؛ بلکه این پوشش از بروز اتفاقات خطرناک و دلخراش و به وجود آمدن هزینه ‌های زیاد و گزاف که در بازسازی ساختمان ‌ها صرف می ‌شود، جلوگیری می ‌کند. اما پوشش ضد حریق پایه رزین چیست؟ نوعی از پوشش ‌های مخصوصی است که معمولا روی عناصر ساخته شده یا تشکیل دهنده ساختمان و سازه ‌ها اجرا می ‌شود تا در زمان ایجاد آتش‌سوزی ‌ها از فروپاشی یا خرابی ساختمان بر اثر حرارت و زبانه‌ های آتش جلوگیری کند.

این پوشش ‌که نوعی عایق است در زمان بروز آتش ‌سوزی، دمای اجزای سازه را تحت کنترل دارد. اگر دما بیش از حد زیاد شود که احتمال خرابی سازه ‌ها می ‌رود، این پوشش از آن جلوگیری می ‌کند. پس در تعریف پوشش ضد حریق پایه رزین چیست می ‌توان گفت که یک لایه حفاظت کننده است که روی تیرهای اصلی و ستون ‌های ساختمان را پوشش می ‌دهد تا از ریزش و خرابی سازه جلوگیری کند. می ‌تواند بین یک تا چهار ساعت در مقابل حرارت و آتش مقاوم باشد؛ البته بستگی به نوع پوشش ضد حریق دارد.

 

انواع پوشش ‌های مقاوم در مقابل حریق

گفته شد که پوشش‌ های ضد حریق مقاوم، لایه‌ هایی هستند که در فرایند ساخت و ساز در عایق کاری سازه‌ ها در مقابل آتش و دیگر اتفاقات اجرا می ‌شوند. این پوشش ‌ها دارای انواع مختلفی بوده و دارای ترکیبات سیلیکا، نانوکامپوزیت سرامیکی در پایه آب هستند. که در مقابل آتش لایه‌ ای را به وجود می ‌آورند که از جنس چار و یا عایق ‌های زغالی است که از سطوح در مقابل آتش حفاظت می ‌کند.

این پوشش در مقابل اتفاقاتی مانند: بخار، حرارت، خوردگی و حریق بسیار مقاوم هستند و ضخامتی چهار میلیمتری دارد که در قسمت ‌های مختلف ساختمان ‌ها مورد استفاده قرار می ‌گیرد. در این قسمت در مورد اینکه پوشش ضد حریق پایه رزین چیست مطالبی را بیان می ‌کنیم. پوشش ‌های ضد حریق هم عبارت اند از:

  • پوشش ‌هایی در پایه مواد نسوز معدنی که به روش ملات ‌های خشک ضد حریق ساخته و تولید می ‌شوند.
  • پوشش ‌هایی در پایه رزین ‌های آلی متورم که معمولا از نوعی رنگ ‌ها به شمار می ‌آیند.

 

 

پوشش ضد حریق

مطلب پیشنهادی استحکام سازان : انواع کفپوش اپوکسی

 

مواد تشکیل دهنده پوشش ضد حریق پایه رزین چیست؟

اجرای این پوشش‌ ها روی اجزای سازه‌ ها کار راحت و ساده ‌ای است. زمانی که در مقابل حرارت و آتش قرار گرفته می ‌شوند، در دمای حدود ۲۰۰ درجه فعال می ‌شوند و کم کم لایه کربنی آن دچار تورم شده و متخلخل می ‌شود. این لایه متخلخل شده دارای ضخامتی ۵ تا ۲۰۰ برابر ضخامت نسبت به لایه اول است و در مقابل حرارت یک لایه عایق حرارتی روی سطح‌ های فولادی به وجود می ‌آورد تا از گسترش و بیشتر شدن آتش و شعله ‌های آن جلوگیری کند.

اما می ‌خواهیم بدانیم که نوع پوشش ضد حریق پایه رزین چیست؟ می ‌توان گفت نوعی رنگ است و از متریال ‌های تشکیل دهنده آن عبارتند از:

  • رنگدانه معدنی که از گسترش و منتشر شدن آتش جلوگیری می ‌کند: مانند رنگدانه ‌های سیلیکاتی و کربنات سدیم
  • مواد افزودنی و تقویت کننده که موجب می ‌شود، پوشش ‌ها در برابر خرابی مکانیکی حفاظت شوند مانند: الیاف معدنی و ذرات سرامیکی
  • رزین ‌هایی که باعث تولید گازهای غیر آتش گیر مانند: HCl یا HBr می‌ شوند، مانند: تترا برو موفتالیک و کلروکائوچو
  • دیگر مواد افزودنی مانند: نمک ‌های اسیدی معدنی مانند فسفوریک اسید دهنده

 

مزایای پوشش ضد حریق پایه رزین چیست؟

با توضیحاتی که در مورد پوشش ضد حریق داده شد و کاربردهای زیاد این پوشش، حالا می‌خواهیم بدانیم

که مزایا و معایب پوشش ضد حریق پایه رزین چیست؟ این پوشش دارای مزایایی است که شامل موارد زیر می شوند:

  • حفاظت از ساختمان و سازه‌ های فلزی در مقابل دمای بالای آتش
  • این پوشش گاز مخصوصی را آزاد می کند که موجب سرد شدن سازه ‌های فلزی و بیشتر شدن مقاومت آنها می ‌شود.
  • موجب زیبایی و سالم ماندن کالا و محصول می ‌شود.
  • زمان نجات دادن مردم و ساختمان را افزایش می ‌دهد.
  • سرعت بالا در اجرا و قیمت کمی دارد.
  • بازسازی راحت و ترمیم راحت در اجرا دارد.
  • در برابر ساییده شدن و خوردگی مقاومت زیادی دارد.

 

همچنین بخوانید : آب بندی بتن چیست؟

 

بررسی کاربردهای پوشش ضد حریق

این پوشش ضد حریق نوعی رنگ ضد حریق است در مواد ساختمانی به صورت زیادی استفاده می ‌شود.

این پوشش ضد حریق بسیار مقاوم و در بیشتر سازه ‌ها و ساختمان ‌ها مورد استفاده قرار می ‌گیرد که می‌خواهیم بدانیم دیگر کاربرد های پوشش ضد حریق پایه رزین چیست؟ باید بدانید که این پوشش همان طور که گفته شد نوعی رنگ است که روی تمامی سطح فلزی، چوبی، کابل و… می ‌توان آن را استفاده کرد و به راحتی روی عناصر و ابزار متنوع ساختمانی هم به کار برد. از این نوع پوشش در مکان ‌های داخلی هم بهره ‌مند می ‌شوند و در سازه‌ هایی که از لحاظ بهداشت و امنیت دارای اهمیت هستند هم مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

کاربرد این نوع پوشش بسیار زیاد است و در کل از این نوع رنگ و پوشش در محافظت از بیشتر سازه ‌های فلزی در منازل، تاسیسات نفت، گاز، پتروشیمی و کارخانجات در برابر آتش سوزی استفاده می ‌کنند.

 

کلام پایانی

اهمیت استفاده کردن از انواع پوشش ‌های ضد حریق در بیشتر ساختمان ‌ها و سازه‌ ها بسیار زیاد است. در این مطلب در مورد پوشش ضد حریق پایه رزین چیست صحبت شد و اهمیت استفاده آن در بیشتر سازه ‌ها و معایب استفاده و مزایای آن ذکر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند