جزییات ساخت استخر و مخازن بتنی آب

آنچه در این مقاله میخوانید

ساختن سازه استخر و مخزن آب

هزینه ساخت مخزن بتنی آب چقدر است ؟ امروزه ساختن مخازن بتنی آب و استخرها برای استفاده‌های مختلف افزایش پیداکرده است. گاهی، عدم دانش کافی و اجرای این دو سازه توسط افراد غیرمتخصص موجب پیش‌آمدن مشکلات زیادی در این بخش‌ها شده است. در ساخت استخر و مخازن بتنی آب باید تمام استانداردها و اصول و محاسبه‌های دقیق رعایت شود که در غیر این صورت، ساخت و اجرای این سازه‌ها با مصالحی چون آجر و سنگ و بلوک هزینه ساخت مخزن بتنی آب را هدر می‌دهد و هیچ نتیجه و کاربردی هم نخواهد داشت.

نحوه ساخت استخر و مخازن بتنی آب

اگر استخرها با اصول و قواعد استاندارد ساخته شوند و تمام جزئیات آن رعایت شده باشد، می‌توان آب‌بندی استخر را ۱۰۰ درصدی را روی آن انجام داد. یکی از نکاتی که در ساخت مخازن بتنی آب بسیار مهم است، متصل بودن بدن به کف و حتی به یکدیگر است. سازه‌های استخر حتما باید در مقابل فشاری که از طرف آب وارد می‌شود، به‌صورت یکپارچه عمل کند. اگر قسمت‌های مختلف استخر درست و اصولی به هم اتصال پیدا نکرده باشد، فشار آب موجب می‌شود که قسمت‌های مختلف از هم جدا شده و استخر دچار نشتی شود و هزینه ساخت مخزن بتنی آب هم هدر می‌رود.

ساخت و اجرای استخر

در ساخت این استخرها می‌توان تنها با میلگرد و بتن، حالت یکپارچگی و یک اتصال مناسب در بخش‌های مختلف سازه مانند بدنه‌ها به یکدیگر و به کف استخر ایجاد کرد. پس در زمان ساخت استخر و مخازن بتنی ذخیره آب برای اینکه شبکه‌های مقاوم ایجاد شود، باید وضعیت اتصال‌های مناسب و درست میلگرد و طراحی استاندارد سازه‌ها موردتوجه قرار بگیرد. اگر در ساخت این سازه‌ها از میلگرد های ضعیف استفاده شود، با فشار آب موجب ترک و شکستگی در سازه‌های بتن شده و در آب‌بندی دچار مشکلات زیادی می‌شوید.

ساخت این سازه‌ها آرماتوربندی، بتن‌ریزی و شبکه‌بندی باید به‌صورت یک‌دست انجام شود و از بتن‌ریزی مقطعی در فاصله زمانی طولانی هم اجتناب کرد؛ زیرا موجب ایجاد درز در قطعه‌های بتن می‌شود و نشتی و مشکلات آب‌بندی هم پیش می‌آید و هزینه ساخت مخزن بتنی آب هم هدر می‌رود.

مخازن بتنی آب چیست؟

شیوه ساخت مخزن ذخیره آب بتنی امروزه یکی از دغدغه‌های جدی محسوب می‌شود؛ زیرا نحوه ساخت این مخزن‌ها بسیار حساس بوده و نیاز به‌دقت و توجه زیادی دارد. این مخزن‌ها علاوه بر وظیفه نگهداری آب برای تصفیه آب فاضلاب‌ها و مخازن نفت، مدفوع، متعادل‌سازی و… هم از آنها استفاده می‌شود. پس روش آب‌بندی درستی در آن‌ها باید اجرا شود. با اینکه بتن یک ماده مقاوم محسوب می‌شود؛ اما در نگهداری آب ممکن است خراب شده و از بین برود. پس باید در ساخت این سازه‌ها مقاومت و دوام را طوری اجرا کنند که تا مدت‌ها نیاز خوردگی و ترمیم آن نباشد. از مزایای مهم ساخت این سازه‌ها داشتن قیمت مناسب هزینه ساخت مخزن بتنی آب و مقرون‌به‌صرفه بودن آنها است.

مطلب پیشنهادی: آب بندی بتن چیست ؟ 

مراحل ساخت مخزن بتنی آب

برای ساختن این مخازن باید مراحلی را طی کرد تا یک دستاورد کامل را به دست آورد و هزینه ساخت مخزن بتنی را کنترل کرد. مراحل ساخت این مخازن عبارت‌اند از:

  • نقشه‌برداری و طراحی اولیه معماری مخزن بتنی
  • قبل از ساخت این سازه باید یک پیش‌نمایش در فضای دیجیتالی و حتی کاغذ ارائه شود که در این فضاها اندازه مخزن، شرایط جوی، موقعیت مکانی این سازه باید به روشی طراحی شود که همه استانداردها، امنیت، استحکام و ابعاد درست در آن رعایت شده باشد.
  • انجام آزمایش تراکم و گودبرداری و محکم‌کاری خاک بستر
  • این مرحله با مرحله اولی که نقشه‌برداری از ارتباط دارد؛ زیرا خاک معمولا آزمایش هایی انجام می‌شود که بعد از ساخت سازه به دلیل خاک زیرسازه مشکل نشوند.
  • بعد از مرحله گودبرداری هم باید دوباره این آزمایش را انجام داد.
  • قالب‌بندی نصب واتر استاپ‌ها، بتن‌ریزی فونداسیون، آرماتوربندی
  • در این قسمت از ساخت مخزن بتنی، در کف این سازه گودبرداری انجام شده و باید قالب‌بندی و آرماتوربندی هم صورت بگیرد و با کمک متخصص آب‌بندی واتر استاپ‌ها را هم باید نصب کرد.
  • بتن استفاده شده در این مخزن بسیار مستحکم و بادوام باید باشد که فشار آب زیاد را تحمل کند برای این کار از افزودنی‌های بتن استفاده می‌شود.

آرماتوربندی اطراف مخزن و دیوارها

در این قسمت از اجرای مخزن بتنی، باید آرماتوربندی دیوارهای اطراف انجام شود که در بتن‌ریزی مشکلی به وجود نیاید. قبل از بتن‌ریزی هم باید لوله‌ها، غلاف‌ها و ورودی و خروجی مخزن‌ها را هم باید اجرا کرد. قالب‌بندی، نصب واتر استاپ و بتن‌ریزی دیواره‌ها همان‌طور که برای کف مخزن واتر استاپ و قالب‌بندی انجام می‌شود، برای دیواره‌ها هم باید این کار انجام شود تا ملات بتن شکل‌گرفته و در مقابل آب مقاوم شود. در این قسمت از افزودنی‌های بتن مانند: ژل میکروسیلیس و یا مواد دیگری مانند روان‌کننده‌ها استفاده می‌شود تا مخزن دچار خوردگی و تخریب نشود.

اجرای ماستیک و گروت در قسمت درزها

در ساخت و اجرای مخزن بتنی حتما درزهای مخزن را باید با مواد ماستیک پرکرده تا در استفاده مکرر در آینده دچار تخریب و نشت نشود که هزینه ساخت مخزن بتنی آب هدر نرود.

آبگیری و تست استحکام آب‌بندی مخزن

بعد از اینکه تمامی مراحل اجرا شد، مخزن را پرازآب کرده  و حتی اگر برای استفاده‌های دیگری هم این سازه‌ها ساخته شده است، بهتر است اول آن را پر از آب کنید.

 

خاک ریختن در اطراف مخزن

در اجرا و اتمام مراحل ساخت مخزن‌ها تمامی اطراف این مخزن بتنی را باید با خاک پر کرد که هم دوام بیشتری داشته باشد و هم از لحاظ ظاهری زیبا جلوه کند.

بیشتر بخوانید : انواع کفپوش اپوکسی صنعتی

 

هزینه ساخت مخزن بتنی آب

برای اینکه بتوان هزینه ساخت مخزن بتنی آب را برآورد کرد، باید نکاتی مانند: گنجایش مخزن، قالب‌بندی و آرماتورها، عمق مخزن و حتی افزودنی‌هایی که استفاده شده است، را محاسبه کرد. باتوجه‌به توضیحاتی که در مورد رعایت استانداردهای موجود برای ساخت استخرها بیان شد، می‌توان نکاتی که برای ساخت استخرها باید به آن‌ها توجه کرد را به طور مختصر بیان کرد تا از هدررفتن هزینه ساخت مخزن بتنی آب هم جلوگیری کرد.

نکات مهم که در زمان ساخت استخر باید رعایت شود

در زمان ساخت هر سازه‌ای باید نکات و تکنیک‌های خاصی را رعایت کرد تا یک کار با کیفیتی را ارائه داد. در ساخت استخر هم باید نکاتی را موردتوجه قرارداد. این نکات شامل موارد زیر می‌شوند:

  • زیرسازی مقاوم و مطمئن توسط سنگ‌های لاشه، بتن‌ریزی‌های استاندارد برای پرکردن سوراخ و خلال‌های بین سنگ‌ها
  • استفاده‌کردن از شفته‌آهک برای عدم ورود آب زیرسطحی در پشت و کف دیواره‌های استخر
  • بتن‌ریزی‌های مکرر برای ساختن یک بستر مناسب برای سیمان‌کاری یا بتن‌ریزی
  • آماده‌کردن نهایی استخر و مراحل آب‌بندی و رنگ‌آمیزی
  • در ساخت استخرهای سنگی و سیمانی برای آب‌بندی از موادی مانند چسب آب‌بندی استخرها استفاده می‌شود.
  • به‌وجودآمدن ماهیچه در فاصله‌های عمودی و کف استخرها و دقت‌کردن به آب‌بندی آنها در مناطق پرخطر
  • اجرای دیوارهای ضخیم مناسب برای دیوار و کف استخر زمان واردشدن فشارهای هیدرولیکی که تخریب نشوند.
  • برای آب‌بندی استخرهای سیمانی و سنگی از مواد عایق‌کاری استخر مناسب استفاده می‌شود.
  • از رنگ‌های مناسب برای رنگ‌آمیزی استخر استفاده شود و به دتایل اجرایی هم توجه شود.
  • اندازه فشارهای هیدرولیکی به کف و دیواره استخر در تمامی مراحل ساخت استخر باید بررسی شود.

 

کلام آخر

امروزه ساخت استخر و مخزن‌های آب برای استفاده‌های متنوع در حال افزایش است و برای اجرای این سازه‌ها باید نکات و موارد استاندارد را رعایت کرد. زیرا اگر این سازه‌ها به‌صورت غیراصولی ساخته شوند، در آینده مشکلات فراوان ایجاد شده و هزینه ساخت مخزن بتنی آب هم هدررفته و باید هزینه‌های بیشتری برای تعمیر آن به کار برد. امیدواریم این مطالب از استحکام سازان ، متخصص در اجرای انواع اپوکسی کف ، برای شما همراهان همیشگی جذاب و کاربردی بوده باشد.

مطلب پیشنهادی: کفپوش اپوکسی چیست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند