نکات مهم انتخاب مواد آب بندی اپوکسی + معرفی متریال مورد

آنچه در این مقاله میخوانید

نکات انتخاب مواد آب بندی اپوکسی، ضروری و مهم است. اگر بدون توجه به این نکات مواد اپوکسی را خریداری و اعمال کنید، ممکن است پوشش و آب بندی انجام شده به خوبی صورت نگیرد. برای آنکه با موفقیت، پروژه آب بندی خود را به انجام برسانید، در این مقاله از استحکام سازان، متخصص در اجرای اپوکسی کف، نکاتی ضروری برای آب بندی سطوح مختلف را آماده کرده ایم.

 

نکات انتخاب مواد آب بندی اپوکسی و تعریف این نوع پوشش

اپوکسی، یکی از مواد پلیمری رایج است که برای جلوگیری از خوردگی وسایل مختلف از جمله، تانک های نفت خام استفاده می شود. اپوکسی در ابتدا به صورت مایع است و سپس به صورت جامد و سخت در می آید. این ماده، چسبندگی بالایی دارد و نسبت به مواد شیمیایی و گرما مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. همچنین خواص مکانیکی خوبی دارد و به همین دلیل، در محیط های مختلف از آن استفاده می شود. اما باید به نکات انتخاب مواد آب بندی اپوکسی توجه کرد تا بهترین نتیجه را به دست آورد. اپوکسی، پلی یورتان، دوغاب سیمانی و اکریلیک همگی برای پوشش مخازن به کار برده می شود، اما اپوکسی و پلی یورتان مقاوم تر و با دوام تر هستند. اما باید دقت کنید که از یک مکان معتبر این مواد خریداری شود. همچنین، مواد لازم برای ساخت و استفاده از آن را نباید فراموش کنیم.

 

نکات مواد آب بندی اپوکسی

 

مزایا و معایب پوشش اپوکسی

اپوکسی از رزین و هاردنر تشکیل می شود و برای مخازن مختلف می توان آن را به کار برد. به خصوص این پوشش برای مخازن فلزی ضروری است. مخزن های فلزی آب دچار زنگ زدی، فرسودگی و خوردگی می شوند، در نتیجه به پوشش نیاز دارند. البته، پوشش باید به صورت صحیح بر بدنه زده شود و از مواد مناسب برای آب بندی آن استفاده کرد. علاوه بر مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی، اپوکسی مزایای دیگری نیز دارد:

  • چسبندگی بالا به مواد مختلف از جمله بتن، فلز و پلی اتیلن
  • مقاومت در برابر آب
  • سازگار با شرایط مختلف آب و هوایی
  • محافظت مواد در برابر رطوبت
  • مقاومت در برابر سایش و خوردگی مواد و بدنه ها

اپوکسی از مزایای خوبی برخوردار است، با این حال معایبی نیز دارد. اپوکسی بر روی سطوح مرطوب قابل استفاده نیست و باید حتما مخزن یا محیط، به کلی تخلیه و خشک شود و سپس، اپوکسی قرار گیرد. اگر رطوبت از 4 درصد بالاتر باشد، اپوکسی به مواد مورد نظر نخواهد چسبید. برای رفع این مشکل می توان از آب بند کننده های پایه سیمانی، استفاده کرد تا رطوبت سطح برطرف شود.

 

عوامل مهم در انتخاب مواد آب بندی اپوکسی

سازگاری با مواد، از نکات انتخاب مواد آب بندی اپوکسی است. حتما باید بررسی کنید که آیا رزین اپوکسی، با مواد زیرین هماهنگی دارد یا خیر. سطح یا مواد زیرین ممکن است از چوب، فلز، شیشه، سنگ، پارچه، سرامیک یا بتن باشند. رزین اپوکسی به برخی از سطوح مانند پلاستیک های پلی اتیلن، سیلیکون و موادی که سطح چرب دارند، نمی چسبد. حتما دستورالعمل ها را قبل از خرید بررسی کرده یا با مشاوران فروش تماس بگیرید.

همچنین، در زمان خرید، ویسکوزیته مناسبی، برای اپوکسی در نظر بگیرید. رزین اپوکسی، در طیف ویسکوزیته مختلفی تولید می شود. در واقع این پارامتری است که ضخامت را مشخص می کند. هر چه ویسکوزیته بالاتر باشد، رزین، ضخیم تر خواهد بود و ظاهری براق تر خواهد داشت.

 

شیوه آب بندی با مواد اپوکسی

اگر قصد دارید محیط یا مخزنی را آب بندی کنید باید به نکات انتخاب مواد آب بندی اپوکسی توجه کنید. در بالا اشاره کردیم که نکته اول بررسی سطح است. سطح مد نظر شما از چه جنسی ساخته شده است؟ برای آب بندی این سطح باید پرایمر، هاردنر و مایع اپوکسی مرغوب را تهیه کنید.

انواع اپوکسی از هاردنرهای مختلفی استفاده می کنند. برای مثال کفپوش اپوکسی از مایع رزین اپوکسی و هاردنر پلی آمینی تهیه می شود. این نوع کفپوش خاصیت آنتی باکتریال دارد و سرعت اجرا و نصب آن بالا است. برای آب بندی نیز باید به این مسائل توجه کنید و اپوکسی مناسب با سطح را خریداری کنید. مراحل آب بندی با اپوکسی به شرح زیر است:

 

1- آماده سازی سطح یا بدنه مواد اپوکسی

سطح، باید از هر نوع آلودگی پاک باشد. همچنین، رطوبت نداشته باشد تا اپوکسی به خوبی به آن بچسبد. مرحله آماده سازی سطح را جدی بگیرید، چرا که باقی ماندن گرد و خاک و ذرات سنگ مانع از چسبیدن خواهد شد و روی لایه اپوکسی یک برآمدگی ایجاد می کند. این برآمدگی باعث ایجاد شکاف شده و محلی برای نفوذ رطوبت و ایجاد خوردگی خواهد شد.

 

آماده سازی اپوکسی

 

2- قرارگیری پرایمر روی سطح

پس از آماده سازی سطح، باید یک لایه پرایمر روی آن قرار دهید. حتما پرایمر مرغوب تهیه کرده و مطمئن شوید تا با اپوکسی شما هماهنگ باشد. پس از آنکه یک لایه پرایمر قرار داده شد، باید سطح به خوبی سمبادکشی شود. این کار کمک می کند که لایه نهایی مقاوم تر و صاف تر باشد.

 

3- اپوکسی میانی

لایه میانی از دو ماده رزین اپوکسی و هاردنر تشکیل می شود. رزین به صورت مایع است و برای آنکه سفت شود باید از هاردنر استفاده کرد. اگر قصد دارید لایه میانی شما حاوی رنگ یا تزئین خاصی باشد، باید رنگدانه های مخصوص را نیز تهیه کنید. پس از اعمال لایه و به کار بردن هاردنر، خیلی زود اپوکسی خشک می شود.

 

4- لایه اپوکسی نهایی

اپوکسی نهایی را می توان به سرعت بعد از لایه میانی اجرا کرد. سپس، لایه نهایی سمباده کشی می شود تا پوششی یکدست داشته باشید. این مراحل برای کفپوش و دیوارهای استخر، نمای ساختمان، کف پشت بام و کف کشتی کاربرد دارد.

 

سخن پایانی

خرید مواد سالم از برندهای معتبر در نتیجه کار شما تاثیر مستقیمی خواهد گذاشت. در نتیجه، بهتر است از یک مجموعه معتبر دارای پشتیبانی حرفه ای خرید خود را انجام دهید. شما می توانید انواع اپوکسی را به راحتی از مجموعه استحکام سازان تهیه کنید. هاردنر اپوکسی، رزین پلی استر، خمیر رنگ، ژل کت، تیتان، کربنات کلیسیم، چسب اپوکسی و گروت توسط مجموعه ما با قیمتی منصفانه به فروش می رسند.

 

سوالات متداول

1- آب بندی اپوکسی چیست؟

روشی برای عایق کردن سطوح است. اپوکسی رزین، به عنوان عایقی مانع از نفوذ آب و رطوبت می شود.

2- مزایای استفاده از اپوکسی، برای آب بندی چیست؟

مقاومت بالا نسبت به آب و رطوبت، چسبندگی و همچنین ماندگاری بالای این ماده از مزایای این پوشش هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند