ملات خود تراز شونده بتن چیست؟

آنچه در این مقاله میخوانید

آشنایی با ملات خودتراز شونده 

ملات خود تراز شونده بتن چیست؟ صاف و مسطح شدن بتن امری بسیار دشوار بوده و برای انجامش به تجهیزات مناسب در کنار مهارت بالا نیازمندیم. بتن خود تراز شونده به‌نوعی از ملات بتنی اطلاق می‌شود که جهت بازسازی و ترمیم سطوح در مقاوم سازی ساختمان، از آن استفاده می‌شود. همان‌طور که از نام این بتن هم پیداست؛ خاصیت این بتن، خود تراز شوندگی آن برروی سطوح مختلف است. درواقع ملات خود تراز شونده روشی آسان جهت ایجاد سطحی صاف در کمترین زمان ممکن است. بتن و ساختارهای بتنی از جمله مقاوم‌ترین مصالح در کارهای ساختمانی محسوب می‌شوند. این مصالح با وجود استحکام و قدرت نگهدارندگی بالایی که دارند، امّا درست همانند دیگر مواد و اجزای ساختمانی، باگذشت زمان نیازمند ترمیم و تعمیر هستند. زیرا عوامل داخلی و خارجی مخربی مثل شرایط جوی، رطوبت، ضربه‌های شدید و دیگر موارد احتمالی در عمر مدت کیفیت بتن تثایرگذار هستند. یکی از بهترین روش‌های ترمیم و بازسازی بتن، استفاده از ملات خودتراز شونده (Self Leveling Mortar) است. این روش به‌غیر از عمل آوری ساده (کیورینگ) و چسبندگی بالا، از منظر اقتصادی هم بسیار کم هزینه و مقرون‌به‌صرفه است. درکل باید چنین عنوان کرد که ملات خود تراز یکی از انواع ماده‌های بتنی محسوب می‌شود که برای تعمیر و افزایش استحکام سطوح در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ملات به‌صورت پودر در بسته بندی‌های مختلفی تولید و به بازار عرضه شده است. برای حفظ کیفیت ماده اولیه ملات خودتراز باید آن را از حرارت و سرما دور نگه داریم.

در مقاله ملات خود تراز شونده بتن چیست؟ قصد داریم تا شما مخاطبین محترم را با این ملات آشنا نماییم. در ادامه شمار با کاربردهای ملات خود تراز شونده و روش استفاده از آن آشنا خواهیم کرد، پس تا انتهای این مقاله از وب‌سایت استحکام سازان با ما همراه باشید.

 

ملات خود تراز شونده بتن چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله ملات خودتراز شونده شد این ماده یکی از انواع ملات تک جزئی و اصلاح شده بوده که از آن برای ترمیم بتن و افزایش استحکام سازه استفاده می‌شود. ساختار اصلی تشکیل دهنده این ماده ترکیباتی اعم از ذرات پلیمری و دیگر مواد معدنی را شامل شده است. درواقع واکنش پلیمرهای موجود در ملات خودتراز به‌صورتی است که به‌واسطه گیرش سریع، در نهایت سطحی صاف و صیقلی را ایجاد می‌نماید. این ماده به‌صورت پودری سیمانی و در وزن‌های مختلفی تولید می‌شود. از ترکیب این پودر با آب و عمل آوری مناسب، ماده‌ای چسبناک و خمیری ایجاد می‌شود. امروزه از ملات خودتراز برای بازسازی کفپوش و سرامیک، زیرسازی ستون‌ها و همچنین رفع شکستگی‌ها و ترک‌های سازه بتنی استفاده می‌شود. با توجه به میزان تعمیرات و نوع بستر کف برای ترمیم، حجم آب مورد نیاز در این ملات متغیر است. بنابراین ملات نهایی به دو صورت خمیری وجود دارد که عبارتند از

  1. درصد آب کمتر و غلظت ماده بالا
  2. غلظت ماده کمتر و درصد آب بیشتر

 

روش اجرای ملات خود تراز شونده

روش و اصول اجرای ملات خودتراز به‌سادگی قابل انجام است. در مرحله نخست باید سطح زیرین به لحاظ میزان آسیب‌دیدگی مورد بررسی قرار گیرد. سپس در صورت وجود لک یا غبار بر روی سطوح، باید کاملاً پاکسازی شود. زیرا در غیر اینصورت میزان چسبندگی ملات خودتراز کاهش می‌یابد. در مرحله دوم پودر سیمانی ملات باید به نسبت‌های معینی با آب ترکیب گردد. در این بخش نسبت به سطح مدنظر و میزان خرابی، میزان افزودن آب به پودر متغیر است. سپس ملات خودتراز به دو شکل خمیری و یا ملات دوغابی تهیه شده و به کمک کاردک و ماله روی سطح مدنظر هدایت خواهد شد. در مرحله سوم براساس استانداردهای از پیش تعیین شده، چنانچه از ملات خمیری استفاده شود باید ملات با ضخامت حدود 7 سانتی‌متر روی سطح اعمال شود. امّا درصورتی‌که از ملات دوغابی برای بازسازی و تعمیر بتن استفاده می‌نمایید، ضخامت چیزی در حدود 5 سانتی‌متر هم جهت انجام کار کفابت می‌کند. چنانچه عمل آوری ملات به‌صورت ناصحیح انجام شود و همچنین عدم رعایت مقادیر و اندازه‌های مشخص شده در اجرا، ملات خودتراز شونده بازدهی مناسب را برای پوشش‌دهی عیوب و ترمیم سطوح نخواهد داشت. در مرحله آخر هم پس از اجرای ملات خودتراز روی سطح مدنظر تا 2 ساعت بعد از آن مواد سطوح خشک می‌شوند. امّا چنانچه ملات بتنی خودتراز بر سطح کفپوش اعمال شده باشد، چیزی در حدود 6 ساعت زمان جهت خشک شدن سطح مدنظر زمان خواهد برد.

 

هم چنین بخوانید : آشنایی با انواع کفپوش اپوکسی صنعتی

 

کاربرد ملات خود تراز شونده بتن

ملات خود تراز شونده بتن به‌واسطه وجود خواص پلیمری و مقاومت بالای مواد آن از طریق پراکنده‌سازی ذرات سیمان، در بهبود کفسازی و لایه‌های زیرین بسیار موثر هستند. درکل می‌توان کاربرد اصلی ملات بتنی خودتراز را به دو گروه دسته‌بندی کرد، که عبارتند از:

  1. روکش سازی
  2. زیرسازی

به‌طورکل کاربرد ملات خود تراز شونده بتن به شرح زیر است:

  • استفاده از ملات به عنوان مایعی برای پر کردن حفره و فرورفتگی موجود در سطوح
  • ملات خودتراز جهت روکش کردن سازه بتنی در ساختمان
  • استفاده از ملات بتنی برای زیرسازی کفپوش، سرامیک و مواردی از این قبیل
  • ماده ترمیم کننده سازه بتنی سقف و کف برای از بین بردن ترک خوردگی

 

مزایای ملات خود تراز شونده

  • یکی از مزایای اصلی ملات خودتراز شونده باید به‌صرفه بودن آن از منظر اقتصادی اشاره کرد. همچنین کاهش استفاده از نیروی انسانی در فرآیند عمل آوری و اجرای این ماده هم از دیگر مزایایی است که در نهایت باعث کاهش هزینه‌های جانبی می‌شود.
  • این ماده بسیار سبک است و با آب به‌راحتی ترکیب می‌گردد. همچنین به‌دلیل چسبندگی و مقاومت بسیار بالای مواد در ترکیب با آب، امکان نفوذپذیری آن کاهش خواهد یافت، که به موجب این امر ترازشوندگی ملات هم بیشتر می‌شود.
  • ملات خودتراز شونده از نفوذ آب و رطوبت به سازه بتنی هم جلوگیری به‌عمل می‌آورد. ملات بتنی خودتراز از خاصیت انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است و در بخش طراحی و پرداخت عملکرد خوبی دارد. همچنین این ماده به‌دلیل مقاومت مکانیکی مطلوب و چسبندگی بالایی که دارد از سرعت عمل آوری و اجرای بالایی برخوردار بوده که از اتلاف وقت هم صرفه‌جویی می‌کند.

 

نتیجه گیری

ملات خود تراز شونده بتن یک مواد تک جزئی و اصلاح شده بوده که ساختار اصلی آن را سیمان پرتلند، ذرات پلیمری و افزودنی‌های خاص تشکیل داده‌اند. این ماده به‌دلیل واکنش‌پذیری بالایی که دارد، از آن در بسترسازی و کف سازی لایه‌های زیرین استفاده می‌شود. درواقع عمل آوری بالا (کیورینگ) و اصلاح سازه‌های بتنی نیازمند تعمیر در کمترین زمان و با پایین‌ترین قیمت دو ویژگی اصلی این بتن به‌شمار می‌روند. این محصول پودری در ترکیب با آب به ماده چسبنده مبدل می‌شود که به‌واسطه گیرش بالا،این توانایی را دارد تا به‌سرعت سطحی صاف و یکنواخت را ایجاد نماید. امیدواریم این مطالب از استحکام سازان ، مجری متخصص انواع کفپوش اپوکسی و خدمات آب بندی مانند آب بندی بتن ، آب بندی استخر و … ، برای شما کاربردی بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند