تاثیر سرما بر بتن و راه های مقابله با مشکلاتی که بوجود می آورد

آنچه در این مقاله میخوانید

مقاومت بتن در برابر سرما چه میزان است؟ چه مسائلی مقاومت بتن در سرما را افزایش می‌دهند؟ میزان مقاومت سرمایی بتن به چه صورت تعیین می‌شود؟ بتن یکی از مصالح ساختمانی است که به مقاومت بالا شهرت دارد و به دلیل این ویژگی در سازه‌هایی که نیاز به مقاومت و تحمل فشار دارند، استفاده می‌شود. در این مطلب از استحکام سازان قصد بررسی تاثیر سرما بر بتن و راه های مقابله با مشکلاتی که بوجود می آورد و روش های مقاوم کردن بتن در مقابل سرما را داریم. اگر به این موضوع علاقه دارید یا در این حوزه نیاز به اطلاعاتی دارید، با ما همراه باشید.

 

يخ زدگي بتن

 

مقاومت بتن در برابر سرما به چه معناست؟

مقاومت بتن در برابر سرما به چه معناست؟ شاید این سوال برای شما هم ایجاد شده باشد زیرا بیشتر ما بتن را ماده‌ای مقاوم به فشار می‌شناسیم اما باید گفت بتن ماده‌ای است که اگر ترکیبات اولیه آن به درستی انتخاب شوند، در برابر انواع فشار، تغییرات آب و هوایی، حوادث و هر چیز دیگری مقاومت بسیار بالایی خواهد داشت. بتن یکی از مصالح پرکاربرد ساختمانی است که در تولید انواع سازه‌های بتنی، مخازن آب، ساختمان‌ها و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شود. این نوع از مصالح ساختمانی به دلیل مقاومت بالای خود شهرت دارد. بتن در برابر فشار وارد شده از سطح بالایی یا اجسام اطراف خود، گرما و رطوبت مقاوم است. این متریال در برابر سرما هم مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد و جزو مصالحی است که به در محیط‌های سرد و مرطوب به خوبی دوام می‌آورد.

 

بیشتر بخوانید: کفپوش اپوکس

 

عوامل موثر در مقاوم‌سازی بتن نسبت به سرما

بخش زیادی از مقاومت بتن ناشی از مواد اولیه‌ای است که در ساخت این ماده استفاده می‌شوند. بتن از سه جز آب، سیمان و سنگدانه تشکیل می‌شود و خلوص و درصد این ترکیب عامل اصلی مقاوم‌سازی این ماده نسبت به تغییرات جوی، فشار و سایر مسائل است. در مقاومت بتن نسبت به سرما اما به جز این موضوع یعنی نوع و میزان ترکیبات اولیه، موارد دیگری هم موثر هستند که به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می‌شوند. عوامل موثر در مقاوم‌سازی بتن نسبت به سرما از نوع داخلی عبارتند از:

  • نوع سازه
  • ساختار کلی بتن
  • نسبت آب به سیمان در تولید بدن
  • میزان استحکام سنگدانه‌ها
  • مقاومت در برابر آب

و عوامل موثر در مقاوم‌سازی بتن نسبت به سرما از نوع خارجی که باعث مقاوم شدن بتن نسبت به یخ زدگی می‌شوند، عبارتند از:

  • دمای انجماد
  • سرعت انجماد
  • فرکانس انجماد
  • نقطه ذوب

 

بتن يخ زده

 

راهکارهای افزایش مقاومت بتن در برابر سرما

بتن به تنهایی ماده‌ای بسیار مقاوم نسبت به تغییرات جوی و سرما است. حالت خالص این ماده هم می‌توان سرمای بالا را تحمل کرده و سازه‌ای محکم ایجاد کند اما برای مقاومت حداکثری بتن نسبت به سرما و به منظور ساخت سازه‌ای محکم‌تر باید اقداماتی انجام داد و از راهکارهای مختلفی استفاده کرد. این اقدامات به خصوص زمانی که بتن ریزی در مناطقی با دمای غالب هوای زیر صفر درجه در زمستان انجام می‌شود، اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. از جمله راهکارهای افزایش مقاومت بتن در برابر سرما می‌توان به افزایش تراکم ماده اولیه اشاره کرد.

همان‌طور که گفته شد بتن از ترکیب سیمان، سنگدانه و آب ساخته می‌شود. هر چقدر تراکم این ترکیب بیشتر باشد، مقاومت آن نسبت به نفوذ سرما نیز بیشتر می‌شود. یکی از راهکارهای افزایش مقاومت بتن در برابر سرما در مناطقی با آب و هوای فوق‌العاده سرد، کاهش نسبت آب به سیمان و استفاده از سیمان بیشتر در ترکیب است. به علاوه اضافه کردن برخی افزودنی‌ها که مقاومت و کیفیت بتن را افزایش می‌دهند، مانع جذب آب و رطوبت توسط بتن شده و جاذب هوا هستند هم راهکار مناسبی برای افزایش مقاومت این ماده نسبت به سرما است.

 

نکات ایمنی بتن ریزی در هوای سرد

از دیگر عواملی که موجب مقاومت بتن نسبت به سرما می‌شود، نحوه بتن ریزی و اقداماتی است که بعد از بتن ریزی انجام می‌شود. رعایت نکات ایمنی بتن ریزی در هوای سرد کمک می‌کند که سازه بتنی شما مقاومت و استحکام بالایی داشته و احتمال خرابی آن کمتر شود. یکی از مهم‌ترین نکات در مورد بتن ریزی در هوای سرد، آب ندادن به بتن بعد از بتن ریزی است. به علاوه با گرم کردن بتن، ایجاد پوشش عایق روی بتن در روزهای اول بعد از بتن ریزی و اضافه کردن افزودنی‌های زودگیر کننده بتن هم مقاومت این ماده نسبت به هوای سرد بیشتر می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: آب بندی استخر

 

نتیجه گیری

مقاومت بتن در برابر سرما نسبتا زیاد است اما در صورتی که مراحل آماده‌سازی بتن به طور دقیق انجام شده و مواد اولیه به میزان مناسب ترکیب شده باشند. به علاوه میزان مقاومت نهایی این ماده نسبت به سرما به فرآیند بتن ریزی هم بستگی دارد. در این مطلب از استحکام سازان به بررسی مهم‌ترین عوامل موثر در مقاومت بتن نسبت به سرما و راهکارهای افزایش مقاومت بتن نسبت به سرما، به خصوص بعد از بتن ریزی پرداختیم. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

سوالات متداول

۱. مقاومت بتن در برابر سرما به چه معنا است؟

مقاومت بتن در برابر سرما به معنی توانایی سازه بتنی در برابر سرما و حفظ سلامت سازه در هوای بسیار سرد است.

۲. چه عواملی در مقاوم سازی بتن نسبت به سرما تاثیر دارد؟

عواملی که مقاومت بتن در برابر سرما و گرما به آن‌ها بستگی دارد شامل دو دسته داخلی و خارجی مانند نوع ترکیبات، میزان آب، دمای انجماد، سرعت انجماد و ذوب هستند.

۳. اقدامات بعد از بتن ریزی برای مقاوم کردن این ماده نسبت به سرما چیست؟

گرم کردن بتن، زودگیر کردن بتن، عایق‌سازی بتن و آب ندادن به بتن از جمله اقداماتی هستند که مقاومت این ماده نسبت به سرما را افزایش می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند