مزایای اپوکسی ضد اسید نسبت به دیگر انواع اپوکسی و کاربردهای آن

آنچه در این مقاله میخوانید

کف پوش های اپوکسی و اپوکسی های ضد اسید

در ساختمان سازی‌ های امروزی و مدرن شدن اکثر ساختمان ‌ها طراحی داخل ساختمان دارای اهمیت زیادی است. به همین دلیل روش ‌ها و تکنیک ‌های طراحی زیادی برای استفاده مناسب و خلاقانه از کف‌ های ساختمان که از اجزای مهم و بخش ‌های قابل دید محسوب می‌شود در بازار ارائه شده است. با پیشرفت مصالح ساختمانی که نیاز صنعت ساخت و ساز امروزی است، کفپوش‌ های جدیدی مانند اپوکسی ضد اسید هم به بازار وارد شده است که بسیار کاربردی است و مزایای زیادی دارند.

 

اپوکسی‌ های ضد اسید چیست؟

نوعی ملات در پایه اپوکسی ضد اسید است که خمیری پلیمری بوده و از ماده‌ هایی به نام رزین ‌های اپوکسی، پرکننده ‌های معدنی، حلال، بایندر و بعضی از ماده ‌های افزودنی تولید می ‌شوند. این اپوکسی پلیمری عالی، دو جزئی بوده و با ماسه و بعضی مواقع با سنگ‌دانه‌های درشت ترکیب می ‌شود.

این اپوکسی با سنگ‌ دانه ‌های محیط و یا بدون آن معمولا سدی غیر قابل نفوذ به وجود می ‌آورد که می ‌تواند از فولاد در مقابل خوردگی‌ ها حفاظت کند. این ملات دارای چسبندگی بسیار بالایی است که می‌ تواند کاشی و آجرها را به هم بچسباند. اسید در مقابل آب، لکه، مواد شیمیایی بسیار مقاوم و ضد ضربه نیز است.

 

انواع کفپوش رزینی ضد اسید

کفپوش ‌های اپوکسی در اجرای ترکیبات داخلی در قسمت ‌های ساختمانی، صنعتی و کف سازی استفاده می ‌شود. چند نوع از این کفپوش ‌ها وجود دارد که در بخش‌ های دیگری مانند صنایع آب و فاضلاب، داروسازی، گاز، پتروشیمی و نفت، پارکینگ ‌ها و … استفاده می ‌شود. انواع اپوکسی ضد اسید شامل موارد زیر است:

 

اپوکسی نوالاک

کاربرهای صنعتی طبق نوع مواد شیمیایی اسیدی و نوع فعالیتی که دارند، به کفپوش‌ های ضد اسید متناسبی نیاز دارند. از متداول ‌ترین پوشش های رزینی ضد اسید می‌ توان پوشش اپوکسی نووالاک را نام برد که در لایه های نهایی سیستم ‌های کفپوش رزینی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا اپوکسی کف در مقابل اسید ها و مواد شیمیایی مقاوم شود. از ویژگی ‌ها و مزایای مهم این نوع اپوکسی ضد اسید ،  پخت سریع، اجرای آسان، زمان کاربری کوتاه و ویسکوزیته پایین است.

 

بیشتر بخوانید: آب بندی استخر

 

روکش نهایی متیل متاکریلات ضد اسید

از دیگر پوشش های اپوکسی ضد اسید که ساخته شده BASADUR M501 است که پایه رزین متیل متاکریلات دارد و از مزایای این اپوکسی ضد اسید باید گفت که دارای مقاومت بسیار خوب در مقابل مواد شیمیایی و اسیدها را دارا است که در لایه ‌های نهایی سیستم ‌های کفپوش رزینی مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

 

ویژگی‌ های مهم کفپوش ضد اسید

توجه به کاربردهای خاص و مهمی که این کفپوش در مکان ‌های مختلف دارد، دارای ویژگی ‌های بسیار مختلفی است که به آنها اشاره می‌ کنیم:

  • مقاومت بالا در مقابل ضربه، فشار و مواد شیمیایی
  • دارای قیمت ارزان و راحتی در اجرا
  • کاملا بهداشتی، بدون جذب میکروب و آلودگی
  • توانایی اجرا شدن روی سطوحی مانند سرامیک، بتن، سنگ و…
  • مقاومت زیاد اپوکسی ضد اسید در مقابل عوامل اسیدی، مکانیکی و حرارتی
  • دارای مدل ‌ها و رنگ ‌های متنوع
  • بدون هیچ درز، شکاف و ترک
  • قابل اجرا به صورت کامل و یکپارچه
  • چسبندگی بسیار بالا روی کف و مقاومت در مقابل سایش
  • عدم نیاز به هزینه‌ های اضافی برای نگهداری و تعمیر
  • قابل استفاده در تمامی کارخانه‌ها، صنایع، سالن‌های تولید و…

 

کفپوش اپوکسی ضد اسید

 

کاربرد های کفپوش اپوکسی ضد اسید

همانطور که در مورد ویژگی ‌های بسیار زیاد این محصول صحبت شد، باید گفت کاربردهای بسیار زیادی هم دارد و به دلیل همین ویژگی‌ های منحصر به فرد بسیار پرطرفداری دارد. انواع کفپوش اپوکسی صنعتی پارکینگ در فضاهای پارک خودرو و از کفپوش‌ های اپوکسی بیمارستانی به دلیل ویژگی‌های بهداشتی خود، در محیط‌های درمانی کاربردهای زیادی دارند. اما در بیشتر صنایع و کارخانه ‌هایی که مواد شیمیایی تولید می ‌کنند و از دوزهای ترکیبی اسیدی استفاده می‌ کنند که ممکن است بخار در کف بنشیند و به علت نقص‌های تجهیزات دچار نشتی شده و در روی سطح کف بریزد، از این اپوکسی‌های ضد اسید می‌توان استفاده کرد. در این صورت دچار تغییر رنگ، پوسته شدن و حتی سستی نمی ‌شوند و این مواد را هم تحمل می ‌کنند.

کاربرد مهم دیگر آن در صنایع مخصوصا صنایع غذایی است. در بعضی از صنایع، ترکیبات اسیدی در برخی نوشیدنی‌ های گازدار و مواد غذایی وجود دارند که دارای خاصیت قلیایی و اسیدی بوده و ممکن است با سطح کف تماس پیدا کنند. به همین دلیل از کف‌پوش ضد اسید استفاده می‌شود تا ساختار کف حفظ شود و نیاز به تعمیر یا اصلاح مجدد نباشد. از ملات پایه اپوکسی در به وجود آوردن سطح‌ های بدون درز در کف ‌اتاق ‌های مکانیکی، انبارها، کارخانه‌ های تولیدی و گاراژ‌ها استفاده می‌ شود. زیرا ضد ضربه است و برای عبور ماشین آلات سنگین مثل لیفتراک هم مناسب است. از اپوکسی ضد اسید برای تعمیر و ترمیم حفره‌ ها نیز استفاده می ‌شود.

 

مزایای استفاده از کفپوش اپوکسی ضد اسید

یکی از پوشش ‌های رنگی کف که بسیار مقاوم است و به راحتی در مقابل ترکیبات اسیدی در بیشتر صنایع می ‌تواند، ساختار خود را حفظ کند، اپوکسی ضد اسید است. زیرا طوری طراحی شده که در تماس فیزیکی با اسید حالت خنثی دارد. در حالی که بسیاری از رنگ‌ ها طی تماس با ترکیبات اسیدی دچار تغییر رنگ و پوسته شدن می ‌شوند که تنها راه تعمیر و ترمیم آن اصلاح سطح است. اما زمان استفاده از کفپوش ضد اسید نیازی به هزینه اضافی، انرژی و زمانی برای ترمیم و نوسازی کف وجود ندارد.

اگر محیط مورد نظر شما دارای هیچ نوع ترکیبات اسیدی نیست، بدون نگرانی از کفپوش اپوکسی استفاده کنید و ضد اسید بودن اهمیت چندانی در اینجا ندارد. اما سطح کف محیط ‌های صنعتی با مواد شیمیایی سر و کار دارد که حتما باید در آن از کفپوش اپوکسی معرفی شده استفاده کرد. زیرا این تنها کفپوشی است که در جنس محیط‌ های پرتنش مقاومت لازم را دارا است.

 

بیشتر بخوانید: کفپوش اپوکسی صنعتی

 

استحکام بالای کفپوش ضد اسید

مواد اسیدی در بلند مدت اثرگذار است؛ یعنی در دوره‌ های زمانی مشخصی که در تماس با کفپوش ‌ها هستند، اثر تخریب خود را روی سطح کفپوش ‌ها اعمال می ‌کنند. بیشتر عوامل محیطی به صورت آنی موثر هستند. مثل برخورد جسم تیز و برنده یا ضربه‌های شدید که در همان لحظه اثر مخرب خود را می ‌گذارد. عواملی مانند مواد شیمیایی و اسیدی در بلند مدت تاثیرگذار هستند که با هم تفاوت دارند. کفپوش ‌های اپوکسی ضد اسید در مقابل تمامی این تنش‌های بلند مدت، لحظه‌ای و حتی در مقابل مواد شیمیایی و اسیدی مقاومت و استحکامات لازم را دارا هستند که می تواند از علت ‌های تفاوت این اپوکسی با دیگر اپوکسی ‌ها باشد. دیگر ملات ضد اسید اپوکسی شامل موارد زیر است:

  • کاهش هزینه و راحتی استفاده از آن
  • چسبندگی فوق العاده زیاد در برابر مواد مختلف
  • ترمیم سریع سطح‌ ها توسط ملات پایه ضد اسید
  • دارای رنگ‌ های متنوع
  • مقاومت بالای کفپوش اپوکسی ضد اسید در مقابل مواد شیمیایی، ضربه و سایش
  • ماندگاری زیاد به جز در دمای انجماد
  • مقاومت بالا در مقابل لکه و آب

 

کلام پایانی

از مزایای کفپوش ‌های اپوکسی ضد اسید باید گفت که در برابر نیروهای مکانیکی و حرارتی دارای مقاومت و استحکام بالایی است و از به وجود آمدن شکاف در تمامی سطح ‌ها جلوگیری می ‌کند. کیفیت اپوکسی به مرور زمان کم نمی ‌شود و نوع کفپوش ‌ها را برای سطح‌ های بتنی، سنگی و فلزی هم مورد استفاده قرار می ‌دهند. امید است این مقاله از استحکام سازان برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند