فرآیند اجرای عایق بندی بتن چگونه است؟ – توضیح گام به گام

آنچه در این مقاله میخوانید

عایق بندی و آب بندی بتن

بتن یک ماده ترکیبی بوده که معمولا حالت چسبندگی دارد و از مواد مختلفی مانند: پلیمرها، گوگرد، سیمان، پوزولان، الیاف ‌ها و سولفرها تولید می ‌شود. به همین علت دارای انواع مختلفی است که در بیشتر سازه‌ ها کاربرد های خاصی را دارد. بتن متخلخل بوده و با گذشت زمان مواد شیمیایی و حتی آب را به خود جذب می ‌کند که با بی ‌توجهی کردن به آن می توان موجب خراب شدن بتن شد. برای جلوگیری از این اتفاقات توسط روش ‌های مختلفی آب‌ بندی و یا فرآیند اجرای عایق‌ بندی بتن از آسیب جدی به بتن جلوگیری می ‌شود و عمر آن بالاتر می ‌رود.

 

مراحل آب بندی و فرآیند اجرای عایق‌ بندی بتن

این عایق بندی ‌ها معمولا پوشش ‌هایی هستند که برای جلوگیری از نفوذ رطوبت و آب به هر ماده مخصوصا بتن استفاده می ‌شوند. زیرا بتن ‌ها در مقابل نفوذ رطوبت، آب، گرما و… دچار آسیب می ‌شوند و به ساختمان و یا سازه آسیب وارد می ‌شود. با پیشرفت در صنعت ساختمان سازی برای فرآیند اجرای عایق‌ بندی بتن از روش‌ های مختلف و متنوعی استفاده می ‌شود که با علم و تکنولوژی ‌های جدید به وجود آمده اند.

برای این که بتوان بتن را عایق ‌بندی کرد، از موادی که دارای چسبندگی بالایی است، باید استفاده شود که در مقابل اشعه ماورای بنفش و آب مقاومت داشته باشد. باید یک پوشش بسیار مقاوم ایجاد کرد تا در برابر نشتی و آسیب مقاومت نشان دهد و دارای آب ‌گریزی بالایی باشد. با استفاده کردن از مواد عایق ‌بندی از نفوذ رطوبت و مایعات دیگر به سازه‌ ها جلوگیری می ‌شود این مواد عایق ‌بندی به شکل مایع، پودری و چسب در بازار وجود دارد.

 

بیشتر بخوانید: کفپوش اپوکس

 

انواع مواد آب بندی یا عایق ‌بندی بتن

یکی از مهم ‌ترین کارهایی که برای مقاوم کردن سازه‌ ها از آن استفاده می ‌شود و معمولا از خیس شدن بتن و خرابی آن هم جلوگیری می کند، فرآیند اجرای عایق‌ بندی بتن است که با چندین مواد انجام می ‌شود. این مواد عبارت اند از:

 

عایق بندی بتن با پودر آب بندی

موادی به نام واترپروف پودری بتن وجود دارد که معمولا در مایعات حل نمی‌ شوند و به دلیل همین ویژگی، مایعات به سازه‌ ها نفوذ نمی ‌کنند. برای اینکه از این مواد استفاده کنیم، باید پودر را به بتن اضافه کرده و دو دقیقه با میکسر مخلوط کرده تا خوب ترکیب شود.

 

آب بندی بتن با چسب بتن

از این مواد هم در بیشتر شدن چسبندگی ملات سیمانی و اتصال بیشتر استفاده می ‌شود. این چسب ‌ها در حال اتصال بتن با سطح بتنی قدیمی، چسبندگی بیشتر و دو برابری ایجاد می ‌کنند. با ترکیب کردن بتن با سیمان ماده چسبناک ایجاد نمی ‌شود. پس لازم است که یک نوع ملات را روی سطح بتن خشک بریزید تا یک اتصال قوی به وجود بیاید. برای اینکار عامل چسبنده ‌ای به نام چسب بتن لازم است.

 

آب بندی با عایق بتنی مایع

این ماده از روان کننده‌ ها و اسیدهای چرب غیر عالی ترکیب و تولید می ‌شود. فرآیند اجرای عایق‌ بندی بتن با این ماده عایق رطوبتی مایع دارای قیمت مناسب ‌تری است و از نفوذ آب به بتن هم جلوگیری می ‌کند. زمانی که عایق کاری بتن به روان کننده ‌ها احتیاج دارد، این ماده بسیار مناسب است و موجب می ‌شود آب استفاده شده در بتن کمتر شده و از ایجاد جلبک جلوگیری کند.

 

مراحل آب بندي استخر

 

بیشتر بخوانید: اپوکسی کف

 

روش ‌های اجرای عایق‌ بندی سازه‌ های بتنی

آب بندی کردن بتن و فرآیند اجرای عایق‌ بندی بتن از راه ‌هایی است که از آن در مقابل نفوذ آب و رطوبت به بتن جلوگیری می ‌شود. به دلیل اینکه بتن ‌ها از جمله مصالحی هستند که در ساخت و سازها بسیار پر مصرف هستند و عایق کاری سطح‌ های بتنی هم از اهمیت زیادی برخوردار است.

روش عایق ‌بندی بتن از دو طریق انجام می ‌شود. آب بندی اولیه و آب بندی ثانویه در زمان ساخت سازه‌ ها و در زمان اجرا انجام می ‌شود. اما آب بندی ثانویه بعد از اینکه سازه اجرا شد، انجام می ‌شود و آب بندی اولیه بسیار مهم‌ تر و بهتر از ثانویه است.

 

آب بندی اولیه بتن

در این روش اجرای عایق ‌بندی بتن باید موارد و عواملی که در نفوذ پذیر بودن آب تاثیرگذار است را کنترل کرد. از عوامل مهم داشتن مصالح مصرفی با کیفیت مانند: سنگدانه‌ های درشت و ریز و سیمان ‌ها هستند. عامل مهم دیگر نسبت آب به سیمان که از عوامل مهم در بتن ‌های سخت شده است.

در این روش باید از افزودنی ‌های مناسب استفاده شود؛ زیرا ذرات کریستالی که در این افزودنی ‌ها وجود دارد در بین ساختمان بتن نفوذ می ‌کند و از نفوذ رطوبت و آب جلوگیری می ‌کند. این فرآیند اجرای عایق‌ بندی بتن روشی مقرون به صرفه و اقتصادی محسوب می ‌شود.

 

آب بندی ثانویه سازه ‌های بتنی

این فرآیند اجرای عایق‌ بندی بتن زمانی انجام می ‌گیرد که سازه اجرا شده و روشی است که دارای هزینه بالایی دارد. در این روش آب ‌بندی از ورقه‌ های عایق، پوشش ‌های حفاظتی و روش ‌های تزریقی هم می ‌توان استفاده کرد. ورقه‌ ها موجب می ‌شوند که بتن مقاومت بسیار زیادی را در شرایط نامطلوب از خود نشان دهد و کمتر دچار صدمه و آسیب شود. روش تزریق مواد هم روشی است که محلول ‌ها و مواد در داخل محفظه تزریق می ‌شود. این روش دارای مزیت ‌هایی است که می ‌توان آب بندی فشار منفی و مثبت را معرفی کرد که محدودیتی برای اجرا ندارند. در روش تزریق هم مقاومت بالا در مقابل رطوبت و سرعت اجرا مزیت دارد و بیشترین مواد تزریقی که مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

پلی یورتان تک و دو جزئی و ژل سه جزئی است که کاربردهای زیادی دارند. آب بندی و اجرای عایق ‌بندی بتن از کارهای مهمی محسوب می ‌شوند که در صنعت ساختمان سازی انجام می ‌شود. روش ‌های مختلفی برای عایق ‌بندی وجود دارد که طبق بودجه و کارایی می ‌توان نوعی از آنها را انتخاب کرد.

 

عایق رطوبتی کریستالی چیست؟

پیمانکاران در کل دنیا برای فرآیند اجرای عایق‌ بندی بتن از محصول کریستالی استفاده می ‌کنند. زمانی که این محصول را روی سطحی که بتن ریزی شده بریزند، این کریستال به داخل بتن نفوذ می‌کند. واکنش ‌هایی را به وجود می ‌آورد و کریستال ‌های رشته‌ای در این بتن ایجاد می ‌شود تا باعث شود، مقاومت آن در مقابل فشار زیاد هیدرواستاتیک آب بیشتر شود. در زمان استفاده از کریستال باید به رطوبت داخلی سازه و دمای هوا توجه کرد. دمای هوا باید بین ۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد باشد. در غیر این صورت عایق در بتن به درستی کار نمی کند.

مورد بعدی که در زمان اجرای عایق ‌بندی بتن باید مورد توجه قرار داد، رطوبت موجود در سازه‌ های بتنی است. اگر رطوبتی در این سازه‌ ها نباشد، موجب می ‌شود که خاصیت ضد آب بودن این کریستال بعد از سه روز از بین برود. از این محصول در مکان‌ هایی مانند سدها، مخازن آب و پل ‌ها استفاده می ‌شود.

 

بیشتر بخوانید: کفپوش اپوکسی صنعتی

 

کلام آخر

توجه نکردن به کار آب بندی و فرآیند اجرای عایق‌ بندی بتن و سازه‌ ها ممکن است، خسارات جبران ناپذیری به بار بیاورد. اگر سازه بعد از بهره‌ برداری آسیب دیده و دچار مشکل شود، قسمت بیشتری از سرمایه‌ گذاری به هدر رفته و به نتیجه مطلوبی نخواهید رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند