تفاوت رنگ پلی اورتان و اپوکسی در چیست؟

آنچه در این مقاله میخوانید

انواع رنگ های کاربردی صنعتی

مواد پوششی بسیار زیادی در بازار وجود دارد که هر کدام کاربرد های خاصی دارند. دو مورد از بهترین نوع پوشش ‌ها که بسیار معروف و کاربردی هستند و در صنایع مختلف کاربردهای زیادی دارند، پوشش رنگ آپوکسی و پلی اورتان بوده که هر کدام ویژگی ‌های متفاوتی دارند. برای انتخاب هر کدام از این رنگ‌ ها باید به نوع کاربرد، هزینه و نیاز خود توجه کرد؛ زیرا مکان‌های صنعتی و پروژه ‌های مقاوم، نیاز به رنگ ‌های مخصوصی دارند. در این مطلب تفاوت رنگ اپوکسی و پلی اورتان را برای شما بیان می ‌کنیم.

رنگ آپوکسی چیست؟

رنگ آپوکسی از رزین اپوکسی و هاردنر تشکیل شده‌ و دارای مقاومت بسیار زیادی در برابر مواد شیمیایی است. از ویژگی ‌های این رنگ ضد آب بودن آن بوده و دارای دوام و مقاومت زیادی است. رنگ‌ های آپوکسی بیشتر در صنایع مانند ساختن کفپوش اپوکسی صنعتی برای استفاده در سطح‌ های تجاری و صنعتی انبارها، کارگاه ‌ها، پارکینگ ‌ها و … به کار می رود.

زمان استفاده از این رنگ معمولا سخت کننده و رزین ‌های اصلی را با هم ترکیب می کنند که موجب ایجاد واکنش شیمیایی می ‌شود و باعث فرم گرفتن و سخت شدن پوشش می شود. در ادامه مطلب به تفاوت رنگ آپوکسی و پلی اورتان اشاره می کنیم.

رنگ پلی اورتان چیست؟

این رنگ از مونومرو و پلی ایزوسیانات که نوعی مواد پلاستیکی هستند، تشکیل شده است که کاربردهای زیادی در محصولات مختلف دارد. رنگ پلی اورتان را می‌ توان به روش لاستیک یا نوعی تغییرات الاستومری و یا جامد استفاده کرد. این رنگ ویژگی ‌های منحصر به فردی مانند: مقاومت در مقابل چربی ‌ها و روغن ‌داشته و دوام زیادی در برابر سایش دارد. حتی در مقابل بیشتر مواد شیمیایی مقاوم است و رنگی بسیار پرطرفدار به شمار می ‌آید.

مواد پلی اورتان را می ‌توان در دو پایه آب و روغن در مواردی خاص مورد استفاده قرار داد که هر کدام ویژگی ‌های مخصوص خود را دارند. در ادامه به تفاوت رنگ آپوکسی و پلی اورتان اشاره خواهیم کرد.

مطالب بیشتر: رنگ خود تمیز شونده چیست؟+مزایا و کاربردها

رنگ پلی اورتان

تفاوت رنگ آپوکسی و پلی اورتان

رنگ ‌های پلی اورتان و آپوکسی رنگ ‌های صنعتی محسوب می ‌شوند و ویژگی شیمیایی و مکانیکی دارند که موجب شده در بیشتر صنایع مورد استفاده قرار بگیرند. این دو رنگ بسیار شبیه هم هستند و عمده‌ ترین تفاوت رنگ آپوکسی و پلی اورتان در ترکیب آنها است.

از نظر مقاومت مکانیکی رنگ ‌های آپوکسی نسبت به رنگ پلی اورتان از مقاومت و دوام خمشی و کششی زیادی برخوردار هستند؛ یعنی رنگ آپوکسی در مقابل سایش و ضربه مقاوم تر است. از نظر انعطاف پذیری رنگ پلی اورتان انعطاف بیشتری نسبت به رنگ ‌های آپوکسی دارد؛ یعنی رنگ پلی اورتان در مقابل صدمه و تنش‌ های مکانیکی دوام بیشتری دارد و حتی در مقابل ترک خوردن نیز مقاوم است.

هر کدام از این رنگ ‌ها سختی بسیار بالایی دارند؛ یعنی در مقابل ساییدگی و خراش مقاوم هستند و از نظر خاصیت شیمیایی رنگ ‌های آپوکسی در مقابل مواد شیمیایی بسیار مقاوم ‌تر از رنگ ‌های پلی اورتان هستند. اگر رنگ ‌های آپوکسی در برابر مواد شیمیایی و خورنده قرار بگیرند، کاربردی ‌تر و مفیدتر هستند که این نمونه تفاوت رنگ آپوکسی و پلی اورتان محسوب می ‌شود. رنگ ‌های پلی اورتان در مقابل اشعه ماورای بنفش مقاومت زیادی نسبت به رنگ ‌های آپوکسی دارند.

تفاوت رنگ آپوکسی و پلی اورتان از نظر ماندگاری

رنگ ‌های آپوکسی نسبت به رنگ ‌های پلی اورتان ماندگارتر بوده و در هر شرایطی قابلیت اجرا دارند. زیرا رنگ ‌های آپوکسی در مقابل مواد خورنده و شیمیایی و حتی موقعیت ‌های سخت محیطی مقاوم تر هستند. رنگ ‌های پلی اورتان هم مقاوم هستند؛ ولی کاربرد آنها در برابر نور خورشید مفیدتر و کاربردی ‌تر است.

تفاوت رنگ پلی اورتان و آپوکسی از لحاظ آماده سازی سطح

سطح هایی که با رنگ ‌های آپوکسی و یا پلی اورتان رنگ آمیزی می‌ شوند، باید از آلودگی ‌هایی مانند: روغن، چربی و دیگر مواد و حتی گرد و غبار پاک باشند و سطحی یک دست و صاف داشته باشند تا رنگ به خوبی اجرا شود. از تفاوت رنگ آپوکسی و پلی اورتان باید سطح اجرای آنها را نام برد. سطحی که با رنگ آپوکسی رنگ آمیزی می ‌شود، باید کاملا خشک باشد؛ زیرا در سطح مرطوب رنگ درست اجرا نمی ‌شود و ترک می ‌خورد. اما در رنگ ‌های پلی اورتان در سطح مرطوب هم قابل اجرا است. البته نباید خیس باشد؛ زیرا چسبندگی پیدا نمی ‌کند.

تفاوت رنگ پلی اورتان و آپوکسی از لحاظ ظاهر

تفاوت رنگ‌ اپوکسی و پلی اورتان از لحاظ ظاهری تفاوت در براقیت آنها است؛ زیرا رنگ آپوکسی از پلی‌ اورتان براق‌تر است که به دلیل ساختار مولکولی رزین آن است. رنگ های پلی اورتان مات تر هستند که به دلیل ساختار مولکولی پلی ایزوسیانات است. از تفاوت این دو رنگ از لحاظ ظاهری باید گفت رنگ های آپوکسی ظاهری یک دست و صاف دارند ولی رنگ های پلی اورتان ظاهری دانه دار دارند.

تفاوت رنگ پلی اورتان و آپوکسی از نظر تاثیر روی محیط زیست و انسان ‌ها

از مهم ترین تفاوت رنگ آپوکسی و پلی اورتان این است که رنگ ‌های آپوکسی نسبت به رنگ پلی اورتان بر محیط تاثیر بیشتری می گذارند و این به علت ترکیبات شیمیایی است که در زمان تولید این رنگ ‌ها به کار می ‌رود. رنگ ‌های آپوکسی سمی هستند، بر انسان و محیط زیست آسیب می ‌رسانند و به علت ترکیبات شیمیایی موجب آلودگی خاک، هوا و آب می ‌شوند. رنگ ‌های پلی اورتان ترکیبات شیمیایی کمتری دارند و نسبت به رنگ ‌های آپوکسی آسیب کمتری به محیط و انسان وارد می کنند.

کلام پایانی

رنگ ‌های آپوکسی و پلی اورتان از جمله رنگ ‌های بسیار کاربردی و مقاوم هستند که در بیشتر صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. زیرا دارای ویژگی‌ های منحصر به فردی هستند و زیبایی خاصی به محیط مورد نظر می ‌دهند و هر کدام طبق ترکیبات و کاربردهایی که دارند مناسب محیط‌ های خاص هستند. البته یکی دیگر از تفاوت های رنگ اپوکسی و پلی اورتان، قیمت آنها است. قیمت رنگ آپوکسی نسبت به رنگ پلی اورتان کمتر است؛ به همین دلیل در مکان ‌هایی که نیاز به صرفه‌ جویی در مورد هزینه‌ ها است از رنگ ‌های آپوکسی استفاده می ‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند