با انواع روش های کیورینگ بتن آشنا شوید

آنچه در این مقاله میخوانید

انواع روش های کیورینگ

روش های کیورینگ بتن در راستای ارتقای کیفیت و مقاومت بتن انجام می شوند. با انجام عمل آوری در 7 تا 10 روز ابتدایی ساخت سازه ها، این امکان فراهم می شود تا سازه نهایی مقاومت خمشی، فشاری و کششی بالاتری داشته باشد. هر چند، انجام این کار باید با توجه به قوانین استاندارد ساختمان انجام شود. در صورتی که عمل آوری یا کیورینگ به درستی انجام نشود، ترک هایی بر سطح بتن دیده خواهد شد که مقاومت و کارایی سازه را به خظر خواهد انداخت. پس همواره این کار باید توسط افراد متخصص و مهندسان انجام شود. مهندس کارگاه ممکن است یکی از روش های کیورینگ را انتخاب کند که در ادامه این مقاله استحکام سازان به معرفی و بررسی آنها خواهیم پرداخت.

 

روش های کیورینگ بتن به وسیله آب

کیورینگ در جهت بهتر انجام شدن عمل هیدراسیون سیمان صورت می گیرد. به این معنا که رطوبت و حرارت را در زمانی معین در فضای قرار گیری بتن حفظ می کنند تا مقاومت فشاری، دوام، مقاومت سایشی و مقاومت در برابر یخبندان در بتن افزایش پیدا کند. روش های کیورینگ بتن به وسیله آب در حالت های مختلفی امکان پذیر است که در ادامه قصد داریم بررسی کنیم.

 

 عمل آوری به روش غرقابی

بتن هایی که در سازهای تخت یا افقی استفاده می شوند با قرار گیری در برکه های آب، عمل آورده می شوند. در این حالت، باید منابع آبی فراوان در دسترس باشد که در بیشتر نقاط ایران این حالت امکان پذیر نیست. به دلیل هزینه مصرف آب، هزینه نهایی پروژه نیز افزایش خواهد یافت و در صورتی که آب استفاده شده دارای ترکیبات شیمیایی باشد، شاهد تغییر رنگ در بتن خواهید بود.

 

روش کیورینگ بتن با آب پاشی

قطرات ریز آب توسط شیلنگ های سوراخ دار مخصوص در اطراف سطح بتن فعال می شوند. در محیط هایی که دما بالا و رطوبت کم است، این روش پاسخگو خواهد بود. هر چند، این روش نیز به آب فراوان نیاز دارد. اگر در فاصله زمانی که توسط مهندسان تعیین شده، عمل آب پاشی قطع گردد، ترک های ریز در سطح بتن ظاهر خواهد شد.

 

عمل آوری بتن به روش پوشش های خیس یا مرطوب

این روش به نسبت دو روش قبلی، به آب کمتری نیاز دارد. با استفاده از موادی مانند گونی، چتایی، موکت، کرباس، خاک اره، کاه یا علف می توان یک لایه برای حفظ رطوبت ایجاد نمود. در مناطق جنوب کشور که شدت آفتاب بالا است، این روش به کار برده می شود. مواد گفته شده علاوه بر حفظ رطوبت، مانع از نفوذ نور شدید خورشید به سطح بتن می شوند. همچنین، تنها لازم است سطح بالای مواد دوباره آب پاشی شود تا دوباره رطوبت ایجاد گردد.

 

عمل آوری بتن به روش کاغذ نفوذناپذیر

صفحه های کاغذ ضد آب یا نفوذ ناپذیر بر روی سطوح بتن کشیده می شوند تا در طول زمان مشخص شده، رطوبت را حفظ کنند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه استاندارد ASTM-C171 را بررسی کنید. هزینه خرید کاغذهای ضد آب بالا است، اما نکته مثبت آن است که می تواند چندین دفعه از آن استفاده نمود. حتی در صورت پارگی، امکان وصله کردن و استفاده مجدد وجود خواهد داشت. حتما پیش از قرار دادن صفحه ها، سطح بتن را مرطوب کرده و سپس آنها را با وسایل لازم در جای خود محکم کنید تا به وسیله باد جدا نشوند.

 

انواع کیورینگ بتن

 

عمل آوری بتن به روش قالب ها

قالب بندی در میان روش های کیورینگ بتن، به عنوان موثرترین روش شناخته می شود. در بتن های ضخیم که به دمای هیدراسیون بالایی نیاز دارند، اغلب از این روش استفاده می کنند. هزینه آن نسبت به دیگر روش ها بسیار کمتر است. قالب بندی در مسائلی مانند ترک خوردن بتن های بزرگ یا مشکل انتقال گرما، بهترین روش خواهد بود. پیش از انجام پروژه به صورت گسترده، ابتدا یک نمونه قالب عمل آوری انجام می شود و در صورت تایید مهندس پروژه، از آن استفاده خواهند کرد.

 

کیورینگ بتن به روش مواد غشایی

ترکیبات غشاساز مایع در کیورینگ بتن از حلال های محلول در رزین یا موم ساخته می شوند. سطح بتن با لایه ای از این مواد پر می شود و سپس، حلال تبخیر و غشا بر سطح باقی می ماند. این غشا مانع از تبخیر مایع از سطح بتن خواهد شد. ترکیبات غشا در سه نوع: شفاف، سفید و سیاه تولید می شوند. اگر در محیط پروژه شما دما بالا است، از رنگ سفید استفاده کنید. در محیط های خنک که بتن ها در معرض آفتاب نیستند، رنگ سیاه مناسب خواهد بود.

 

شیوه عمل آوری بتن با پوشش های پلاستیکی

مانند روش صفحه های ضد آب، می توان از پوشش های پلاستیکی استفاده نمود. خواص نفوذ ناپذیری آب در این پوشش های نایلونی باید مشابه کاغذهای ضد آب باشد، تا بتواند عمل آوری بتن را به بهترین شکل انجام دهد. با آنکه انجام این روش مشابه صفحه های ضد آب است اما معایبی دارد از جمله آنکه، صفحه های پلاستیکی در معرض آفتاب فرم و حالت خود را از دست داده و گاهی سوراخ می شوند. همچنین، برعکس کاغذ نمی توان صفحه های پلاستیکی را ترمیم نمود. یکی از مشکلات دیگر نایلون آن است که خود تعریق و رطوبت ایجاد می کند که می تواند به سطح بتن آسیب برساند. با این حال، از پلاستیک ها برای عمل آوری سطوح پیچیده و ستون ها می توان استفاده نمود و در این شرایط بسیار کاربردی هستند.

 

کیورینگ بتن به روش خنک کننده

یکی از روش های کیورینگ بتن که به وسیله لوله های جذب گرما صورت می گیرد. لوله ها در داخل بتن قرار گرفته و سپس، آب در آنها به گردش در می آید و گرما را جذب می کند. اگر بتن های پروژه مد نظر ضخیم باشند، این روش مناسب خواهد بود. هر چند، این کار باید با دقت و نظارت انجام شود، چراکه افت ناگهانی دما می تواند در بتن ها ترک ایجاد کند.

 

انواع عمل آوری به وسیله بخار

روش کیورینگ به وسیله بخار به دو حالت، بخار فشار جو و اتوکلاو انجام می شود. طبق قوانین، در دمای بالا، واکنش هیدراسیون سیمان سریع تر انجام می شود. پس می توان با توجه به این مسئله محیطی را ایجاد کرد که حرارتی بالا داشته باشد و سرعت گیرایی بتن افزایش پیدا کند. روش بخار فشار جو، یکی از روش های کاربردی کیورینگ بتن شناخته می شود. در این حالت، بخار به صورت دائمی رو قطعه بتنی جریان پیدا کرده و به واکنش هیدراسیون سرعت می بخشد. این حالت سرعت زمان انجام عمل آوری را از 7 روز به 48 ساعت کاهش داده و باعث کاهش هزینه ها خواهد شد. کیورینگ به وسیله اتوکلاو در محیطی سربسته با محدود دمایی 150 تا 180 درجه سانتی گراد انجام می شود. گرمای موجود روند واکنش را افزایش می دهد. هر چند در این روش افراد متخصص باید به تغییرات دما توجه داشته باشند و زمان بندی صحیح را برای خارج کردن بتن ارائه دهند.

 

سخن پایانی

روش های کیورینگ بتن را بررسی کردیم که متوجه شدیم برخی از روش ها هزینه بالایی خواهند داشت و برخی دیگر در زمانی بسیار کوتاه نتیجه را ارائه می دهند. انتخاب بهترین روش باید با توجه به بودجه و زمان بندی پروژه شما انجام شود. برای انجام کیورینگ باید به مسائل مختلفی توجه داشته باشید. همچنین، افراد باید با قوانین و استانداردها آشنا باشند. برای انجام مشاوره در زمینه کیورینگ بتن و پروژه های بتنی با مشاوران و متخصصان استحکام سازان ، که در اجرای انواع اپوکسی کف متخصص است ، در تماس باشید.

 

سوالات متداول

۱. آیا می توان از پوشش های نایلونی چند بار استفاده نمود؟

پوشش های نایلونی در آفتاب شدید ممکن است سوراخ شوند و امکان ترمیم آنها وجود ندارد. اگر سالم بمانند، امکان چند بار استفاده از آنها نیز فراهم می شود.

۲. برای پروژه هایی که سرعت و زمان مهم است، کدام روش کیورینگ بتن پیشنهاد می شود؟

روش عمل آوری به وسیله بخار کمک می کند تا کیورینگ با سرعت بیشتری انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند