اهمیت استفاده از کفپوش اپوکسی در صنایع غذایی

آنچه در این مقاله میخوانید

کفپوش های صنعتی

کفپوش اپوکسی چیست ؟ اهمیت اپوکسی در صنایع غذایی چیست ؟ امروزه تنوع کف‌پوش‌های صنعتی بسیار زیاد است. این کف‌پوش‌ها معمولا تمام نیازهای موردنظر یک کف مناسب را برای تمام پروژه‌ها دارند. بیشتر مواقع انتخاب درست برای کف‌سازی، کف‌پوش‌های صنعتی هستند. در این مقاله اهمیت اپوکسی در صنایع غذایی اشاره می‌کنیم که از بهترین گزینه‌ها برای انواع صنایع است. کف‌پوش‌های اپوکسی بسیار پرطرف‌دار هستند و به دلیل چسبندگی زیادی که دارند، در مقابل مواد قلیایی و اسیدی از کف مراقبت می‌کند. این کف‌پوش در برابر روش‌های نظافت و ساینده‌های شیمیایی که برای تمیزکاری کف استفاده می‌شوند، هم بسیار مقاوم است. در صنایع غذایی از برای نصب این کف‌پوش‌ها از چسب‌های ضدلغزش استفاده می‌شود که محل کار دارای امنیت باشد و بتوان فعالیت‌های فیزیکی را بدون مشکل و سریع در آنجا انجام داد.

 

استفاده از کف‌پوش اپوکسی در صنایع غذایی

باتوجه‌به مزایا و ویژگی‌های بسیار زیاد کف‌پوش‌های اپوکسی، می‌توان این کف‌پوش‌ها را در هر مکان و فضایی نصب کرد. نصب این کف‌ سازی اپوکسی غذایی بسیار ضروری و مناسب است. چرا که در این کارخانه‌ها تمیزی و نظافت محل بسیار مهم بوده و محیط باید ضدباکتری باشد. کف این صنایع باید طوری باشد که بتوان به‌سادگی آن را شستشو داد. این مهم‌ترین قانونی است که باید در سالن‌های صنایع غذایی موردتوجه قرارداد. مقاومت کف در مقابل مواد اسیدی در این صنایع بسیار مهم و قابل‌توجه است. اصل بهداشت و نظافت باید در این مکان رعایت شود، نباید هیچ درزی در کف باشد و بتوان به‌راحتی آن را تمیز کرد. چرا که مدام نیاز است این کف‌پوش‌ها را با مواد تمیزکننده شستشو داد. کف‌پوش‌های اپوکسی دارای ویژگی ضد نفوذ آب و قابل شستشوی آسان هستند که یکی از دلایل مهم برای این صنایع محسوب می‌شود. این کف‌پوش‌ها یکپارچه و بدون درز هستند و به‌صورت مایع وجود دارند که می‌توان به‌صورت کامل روی سطح به‌صورت یکنواخت آن را اجرا کرد. این کار مانع رشد باکتری می‌شود.

 

کاربرد کف‌پوش اپوکسی در صنایع غذایی

امروزه کف‌پوش‌های اپوکسی یکی از ابزارهای لازم و ضروری هستند. این کف‌پوش‌های اپوکسی بسیار بهداشتی هستند و همین مورد اهمیت اپوکسی در صنایع غذایی را نشان می‌دهد. این کف‌پوش‌های عالی و زیبا که دارای کاربردهای زیادی هستند، در صنایع غذایی بسیار استفاده می‌شوند. کاربرد آن‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • مواد غذایی غیربهداشتی یکی از عوامل شیوع بیماری‌ها هستند و رعایت بهداشت در تولید مواد غذایی در کارخانه‌ها بسیار مهم است. با عدم رعایت آن، سلامت افراد جامعه به خطر می‌افتد. از لحاظ قانونی هم خلاف محسوب می‌شود و حتی پیگرد قانونی دارد. اهمیت اپوکسی در صنایع غذایی به دلیل بهداشت بالای این کف‌پوش‌ها و جلوگیری از رشد میکرب و باکتری‌ها هر روز بیشتر می‌شود.
  • مواد غذایی باتوجه‌به بعضی از واکنش‌ها، پسماندهای اسیدی تولید می‌کنند که همین برای کف‌پوش کارخانه‌ها ایجاد مشکل می‌کند. حتی بعد از مرور زمان کف‌پوش‌ها ساییده می‌شوند. پس استفاده از کف‌پوش‌های اپوکسی که غیر قابل ساییدگی هستند، گزینه مناسبی است. این کف‌پوش‌ها حتی در مقابل مواد اسیدی تولید شده هم بسیار مقاوم هستند.

 

بیشتر بخوانید : کفپوش اپوکسی صنعتی چیست؟

 

چرا کف یک کارخانه فراوری مواد غذایی اهمیت دارد؟

امروزه باتوجه‌به اقدامات سخت‌گیرانه و نظارت عملیاتی قوی، بیشتر کارخانه‌های فراوری که در مورد مواد غذایی فعالیت دارند، باید استانداردهای بین‌المللی را رعایت کنند. کف این کارخانه‌ها باید از هر نظر طبق استاندارهای غذایی باشد. مکان‌هایی مانند: آشپزخانه‌های تجاری، اتاق‌های خنک و مکان‌های تولید مواد غذایی که مواد مصرفی تولید می‌کنند، باید دارای کف‌پوش‌های محافظ باشند. هنگام استفاده از روکش‌ها، باید به دستورالعمل‌های صنعتی برای برقراری بهداشت توجه کرد. این کف‌پوش‌ها دارای مقاومت مناسب هستند تا در شرایط اضطرار و سخت فراوری مواد غذایی، دوام پیدا کنند. دمای شدید، ساییدگی از طریق محصولات جانبی اسیدی و حتی افزودنی‌ها، صدمه از طریق نشت، پارگی تجهیزات چرخشی، رفت‌وآمد زیاد، تمیزکاری‌های سخت و دقیق از کارهایی است که برخورد خشنی با کف ایجاد می‌کند. پس در کف‌پوش بتنی اگر روکش مهروموم شده نباشد، یک خراش کوچک می‌تواند باکتری و آلودگی را سریع از سطح نفوذ دهد. حتی باکتری در آن قسمت جمع شود و مواد غذایی را دچار آلودگی کند. اهمیت اپوکسی در صنایع غذایی با این توضیحات کاملا مشخص است.

 

ویژگی کف‌پوش اپوکسی در صنایع غذایی

کف‌پوش‌های اپوکسی دارای مزایای بسیار زیادی در صنایع مختلف هستند. استفاده از آن‌ها در کف برای هر صنعتی ضروری است. با توجه به ویژگی‌های مهم این کف‌پوش‌ها در صنایع غذایی می‌توان به اهمیت اپوکسی در صنایع غذایی پی برد. این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

  • عدم امکان سایش کف‌پوش اپوکسی

مواد غذایی به دلایلی، پسماندهای اسیدی تولید می‌کنند که برای کف‌پوش ضرر دارد و باعث ازبین‌رفتن آن‌ها می‌شوند. ولی اپوکسی غیر قابل سایش بوده و در برابر مواد اسیدی مقاوم است و بهترین گزینه برای کف‌سازی کارخانه‌های صنایع غذایی است.

  • خاصیت آنتی‌باکتریال

این کف‌پوش از لحاظ بهداشتی بسیار مقاوم است و از رشد آلودگی و باکتری جلوگیری می‌کند. اگر نقره به این کف‌پوش‌ها اضافه شود، موجب ازبین‌رفتن میکرب‌ها می‌شود و آن‌ها را از سطح پاک می‌کند. همین موضوع موجب قیمت بالای این کف‌پوش‌ها شده است.

  • یک کف‌پوش حفاظتی

در بیشتر صنایع دارویی و غذایی، استفاده از کف‌پوش‌های رزینی که بر پایه رزین‌های اپوکسی و پلی‌یورتان هستند، توصیه می‌شود. زیرا این کف‌پوش‌ها بدون درز هستند و در صنایع دارویی بسیار اهمیت دارند. در این صنایع باید دیوارها و کف بدون درز باشند تا از جمع‌شدن آلودگی جلوگیری شود. حتی باید به‌راحتی تمیز می‌شوند. به همین دلیل اهمیت اپوکسی در صنایع غذایی بسیار زیاد است.

  • ضدآب بودن و تمیز آسان

این کف‌پوش‌ها ضدآب بوده و به‌راحتی تمیز می‌شوند. سالن‌های مواد غذایی، نیاز به شستشوی روزانه دارند، به همین دلیل کفپوش اپوکسی بهترین گزینه است. عدم نبود درز در این کف‌پوش‌ها موجب شده تمیزکردن آن ساده و شستشوی روزانه آسان شود. چرا که این کف‌پوش در مقابل مواد شوینده مقاوم است.

 

علت اهمیت کف‌پوش اپوکسی در صنایع غذایی

صنایع غذایی و آشامیدنی دارای ظرفیت بالای تولید هستند. این صنایع چالش‌های بسیاری دارند. چرا که دارای محیطی با رطوبت همیشگی هستند و تغییر دمای بسیار زیاد و فشار بالا دارند. کف‌پوش‌های اپوکسی در صنایع غذایی در برابر آسیب‌های جدی نیز مقاومت بالایی دارند. چرا که تقریبا همگی موادی مانند: روغن غلات، خون و چربی حیوانات، سبزی‌ها، محصولات لبنیاتی و شکر، دارای اسید هستند که باعث آسیب‌زدن و خوردگی کف می‌شوند. بعضی از مواد غذایی، نوشیدنی‌ها، شوینده‌های شیمیایی و مواد ضدعفونی‌کننده‌ها دارای حلال صنعتی و … موجب می‌شوند کف‌ها در برابر نمک و مواد قلیایی غلیظ آسیب ببینند. کف‌پوش‌های اپوکسی در مقابل عوامل سخت فیزیکی مانند: بارگیری‌های سنگین، رفت‌وآمد لیفتراک‌ها، گاری‌های چرخ‌دار و دیگر وسایل حمل‌ونقل که روی کف کشیده می‌شوند، مقاوم هستند. پس با توجه به مقاومت کف‌پوش‌های اپوکسی صنایع غذایی در مقابل همه این عوامل، به اهمیت اپوکسی در صنایع غذایی پی می‌بریم. این کف‌پوش‌ها حتی در برابر فرسودگی و خرابی، خراشیدگی و حتی ساییدگی و در مقابل روغن‌ها و دیگر مواد شیمیایی که در کارخانه‌های صنعتی استفاده می‌شوند، مقاوم هستند.

 

سخن پایانی

با پیشرفت‌های تکنولوژی شاهد افزایش ابزار و وسایل جدید و بسیار کاربردی هستیم. یکی از این ابزارهای مهم که طی سال‌ها با پیشرفت‌های بسیاری روبرو شده است، کف‌پوش‌ است. با وجود ویژگی‌های منحصربه فرد کفپوش اپوکسی، اهمیت اپوکسی در صنایع غذایی کاملا واضح و مشخص است. قبل از انتخاب کف پوش برای کسب و کارهای صنایع غذایی، بهتر است از مزایای اپوکسی آگاهی کامل داشت. امید است این مطالب از استحکام سازان ، مجری متخصص انواع اپوکسی کف ، برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند