چرا آب بندی استخر با چسب بتن بهتر است؟

آنچه در این مقاله میخوانید

آب بندی استخر چیست؟

یکی از کارهایی که باید بعد از ساختن استخر به آن توجه کرد نگهداری از آن است. از مهم‌ترین مواردی که در ساخت یک استخر مورد توجه قرار می گیرد، توجه به آب بندی استخر یا عایق کاری آن است. زیرا فرآیند بسیار مهمی است که موجب می شود از نشت کردن آب استخر جلوگیری کرد. ساخت استخرهای بتنی امروزه دارای اهمیت زیادی است و آب بندی استخر با چسب بتن یا موارد دیگر از نکاتی است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

 

اهمیت آب بندی استخر

یکی از مهم‌ترین کارهایی که در زمان اجرای خدماتی مانند ساخت استخر صورت می گیرد، آب بندی استخر است. این سازه ها از جمله سازهای هستند که در تمامی مراحل ساخت نگهداری در تماس با آب هستند. آب بندی استخر با چسب بتن یا موارد دیگر، مانع نشتی آب شده، خوردگی را هم کمتر می کند و موجب طول عمر سازه ها می‌شوند. بیشتر صنایع و حتی افرادی که از این سازه ها استفاده می کنند، باید توجه داشته باشند که در بیشتر استخرهایی که از سازه های بتنی و سیمانی ساخته شده‌اند، عایق کاری و آب بندی آن ها بسیار اهمیت دارد. حتی یکی از مزایای مهم آب بندی حفاظت استخر در مقابل یخ زدگی و سرما نیز است.

 

آب بندی استخر با چسب بتن

یکی از روش های آب بندی توسط چسب است که البته چسب بتن را نمی توان به تنهایی به عنوان آب بندی و یا عایق کاری استفاده کرد و باید با ملات سیمان و بتن به کار برده شود. آب بندی با چسب فقط در ساختن استخرهایی که با بتن یک تکه ساخته می شود کاربرد دارد. بیشتر معماران و حتی پیمانکار هایی که مسئول ساخت و ساز هایی مانند استخرها هستند، عقیده دارند که عایق کاری استخر با چسب بتن یک انتخاب و جایگزینی مطمئن در مواد عایق کاری استخر است.  طبق تجربیاتی که ثابت شده در تمامی مراحل ساخت استخرها، نسبت اندازه اختلاط بتن به انواع مواد آب بندی استخر مورد نیاز است. می توان گفت آب بندی استخر با چسب بتن از رایج ترین نوع عایق کاری استخرها محسوب می شود که می تواند از بروز نشتی جلوگیری کند.

 

همچنین بخوانید : کفپوش اپوکسی

 

انواع روش های آب بندی استخر

برای آب بندی کردن استخرها روش ها و تکنیک های مختلفی وجود دارد که هر کدام برای انواع استخرها کاربرد دارند. روش های آب بندی استخرها عبارت‌اند از:

 

عایق کاری استخر توسط پودر کریستال و پودر نفوذگر

این روش بر پایه نفوذ کریستال فعال در درون بافت بتن صورت می گیرد که از استخر در مقابل آسیب ها حفاظت می کند. این محصول ترکیبی از سیمان، سیلیس و چند ماده شیمیایی فعال تشکیل شده است و از بهترین گزینه های آب بندی استخرها است.

 

آببندی توسط خمیر

در استخرهایی که دارای فشار زیادی هستند، امکان وجود درز یا ترک در دیوارهای آن وجود دارد. برای حل این مشکل از خمیر های مخصوص عایق بندی استفاده می شود که یکی از معمولی ترین روش های آب بندی محسوب می شود.

 

عایق بندی استخر بتنی با چسب بتن

چسب بتن در آب بندی استخر با چسب بتن، مقاومت زیادی دارد، حتی مقاومت کششی بتن را هم بیشتر می‌کند و ترک خوردگی بتن را بهبود می بخشد. چسب خاصیت ترمیمی دارد و در زمان نشتی در استخر می توان با چسب بتن سطح دیوار و کف را پوشش داد.

 

آببندی استخر بتن با ژل میکروسیلیس

ژل میکروسیلیس مواد روان کننده بتن است که متراکم بوده و بتنی که متراکم شود، نفوذپذیری کمی دارد. ژل میکروسیلیس از ایجاد انقباض و ترک خوردن بتن جلوگیری می کند؛ اما دارای هزینه بالایی است.

 

آب بندی استخر با عایق نانو

این روش آب بندی استخر بسیار راحت و مقرون به صرفه است. می‌توان مواد نانو را در مخلوط سیمان ترکیب کرده و برای سیمان کاری و کف سازی استخر از آن استفاده کرد. این ماده از جدیدترین فناوری روز بوده که بسیار در برابر آب مقاوم است و نسبت به دیگر راهکارها و آب بندی استخر با چسب بتن، ژل و… راحت تر و سالم است. در برابر شرایط دشوار محیط بسیار خوب عمل می کند و برای ضدآب کردن سرامیک، کاشی، سنگ و بتن هم به کار می‌رود.

 

بیشتر بخوانید : کفپوش اپوکسی صنعتی

چسب آببندی استخر

 

ویژگی بهترین چسب بتن و نحوه استفاده از آن

می‌توان از ملات بتن به طور راحت و ساده استفاده کرد. این دو مواد در دو مدل موجود بوده که دارای کیفیت و قیمت مناسبی هستند. مواد باید روی سطحی که مورد نظر است، قرار بگیرد یا روی ملات ریخته شود. برای سطح استخر باید از یک نوع درزگیر هم استفاده شود که روی سطح مالیده می شود تا هر ترک و درزی را بگیرد. در روش آب بندی استخر با چسب بتن، ماده اولیه برای چسباندن سوراخ های سطح همان چسب ها هستند که بیشتر از چسب اکریلیک رزین اپوکسی استفاده می کنند.

چرا که دارای غلظت زیادی بوده، تمام سطوح نفوذ پذیر و درز ها را پوشش می‌دهد و برای آب بندی استخر بسیار مناسب است. زیرا مقاومت بسیار بالایی در مقابل مواد شیمیایی دارد. استفاده از چسب رزین اپوکسی برای آب بندی استخرهایی که معمولا در آن‌ها از زباله های صنعتی و حتی مایعات خطرناک استفاده می شود، بسیار مناسب است. چسب را به صورت خام بدون حل کردن در محلولی به صورت لایه نازک روی سطح استخر اجرا می کنند که در این کار از نوعی درزگیر هم استفاده می‌شود. ویژگی های چسب بتن هم شامل موارد زیر است:

  • رنگ سفیدی دارد.
  • از مواد پلیمری تولید شده است.
  • نیروی کشش بالای یک نیوتنی دارد.
  • به شکل مایع است.

 

عایق بندی سازه استخر با تغییرات دما

در استخرها به دلیل تغییراتی که در دما ایجاد می‌شود و انقباض و انبساط روی می‌دهد موجب رخ دادن مشکلاتی مانند ترک خوردگی در دیوارهای استخر می‌شود که به همین دلیل آب بندی استخر با چسب بتن برای جکوزی، سونا و انواع استخرهایی که در مجاورت آب هستند استفاده می شود. آب بندی استخر با Z90 که یک نوع چسب آب بندی است در این روش کاربرد دارد که برای واتر پروف و تعمیر مخازن آب هم مورد استفاده قرار می گیرد.

در زمان عایق کاری و آب بندی مخزن های آب و استخرها باید به آب بند کردن دیوارهای بتن استخر توجه زیادی شود. می‌توان از روان کننده های بتن که به نام کاهش دهنده آب هستند، هم استفاده کرد. اگر آب بندی استخرها به درستی انجام نشود، میزان زیادی از گرمای استخر توسط دیواره ها از بین می‌رود و مجبور می شوید برای گرم کردن آب استخر از روش های دیگر بهره ببرید. پس آب بندی استخر با چسب بتن از جمله مواردی است که بعد از ساخت باید مورد توجه قرار بگیرد.

 

کلام آخر

از مهم‌ترین کارهایی که زمان طراحی و ساخت استخرها باید مورد توجه قرار بگیرد، آب بندی استخر با چسب بتن یا دیگر مواد آب بندی است که برای محافظت از استخرها انجام می شود. کارشناسان در زمان ساخت استخر می توانند بهترین روش و مقرون به صرفه ترین راه را به شما پیشنهاد بدهند. امید است این مقاله از استحکام سازان ، متخصص در اجرای خدامتی چون اپوکسی کف و … ، برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تخصصی

در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستیم.

با سلام

سوال خود را بپرسید

کارشناسان فروش ما در کمترین زمان پاسخگو هستند